اخبار استارتاپیاخبار هوش مصنوعی

گسترش سرمایه‌گذاری در استارتاپ های محصولات با کاربرد دوگانه در اروپا

با گسترش جنگ اوکراین، استارتاپ های محصولات با کاربرد دوگانه در اکوسیستم نوآوری اروپا بسیار جذاب شده‌اند.

در سال ۲۰۲۴، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری‌های دفاعی اروپا انجام خواهد شد. این مهم برای اولین بار برای در تاریخ اکوسیستم در اروپا رخ داده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به سال ۲۰۱۸ پنج برابر افزایش یافته است. این سرمایه‌گذاری به دلیل افزایش ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و ناآرامی‌های مابین روسیه و اوکراین صورت گرفته است.

بر اساس گزارش جدید Dealroom، داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری‌های مرتبط با دفاع با ۲۵ درصد افزایش نسبت به هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر در میان کشورهای عضو ناتو و متحدانش، از سال ۲۰۱۸ تاکنون به ۳ میلیارد دلار رسیده است.

بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها از آن زمان تاکنون توسط استارتاپ‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه جذب شده است که به طور مشترک ۸۷ درصد یا ۲.۲ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های فناوری دفاعی آلمان به تنهایی در شش سال گذشته بیشتر از شرکت‌های کشورهای نوردیک، هلند، سوئیس و بریتانیا به طور مشترک سرمایه جذب کرده‌اند. این خبر ممکن است برای برخی ناظران تعجب‌آور باشد، با توجه به احتیاطی که دولت آلمان در ارسال سلاح به اوکراین نشان داده است.

بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها به شرکت‌های مستقر در مونیخ اختصاص یافته است که در گزارش، در صدر فهرست شهرهای اروپایی قرار گرفته است. اما بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل جذب ۴۸۷ میلیون دلار از سوی استارتاپ هوش مصنوعی میدان نبرد Helsing در سال ۲۰۲۴ بوده است.

بریستول و سیلیکون ساوت وست بریتانیا — که به خاطر صنایع دفاعی و فضایی خود شناخته شده‌اند — بیشترین میزان سرمایه‌گذاری دفاعی بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن پاریس قرار دارد.

در واقع، بریتانیا که دارای صنعت دفاعی بزرگی است، میزبان شش شهر از ده شهر برتر اروپا برای سرمایه‌گذاری در فناوری دفاعی است: بریستول (دوم)، لندن (چهارم)، ریدینگ (پنجم)، آکسفورد (ششم)، لیدز (هشتم) و کمبریج (نهم).

این گزارش همچنین جزئیات افزایش چهار برابری سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری دفاعی در کشورهای ناتو در شش سال گذشته را نشان می‌دهد که به تقریباً ۵.۹ میلیارد دلار رسیده است و مجموع سرمایه جذب شده توسط استارتاپ‌های دفاعی در کشورهای ناتو و متحدانش را به ۱۸ میلیارد دلار رسانده است.

علاوه بر این، این گزارش ۳۷۰ استارتاپ فناوری دفاعی با پشتیبانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشورهای ناتو را شمارش کرده است که ارزش کل آن‌ها ۱۶۱ میلیارد دلار است. و فناوری دفاعی ۱.۸ درصد از سرمایه‌گذاری خطرپذیر اروپا را تشکیل می‌دهد، عددی که از سال ۲۰۲۲ سه برابر شده است.

با وجود رشد اروپا، ایالات متحده همچنان نیروی غالب در بخش فناوری دفاعی باقی مانده است و شرکت‌های فناوری دفاعی آمریکایی ۸۳ درصد از سرمایه‌گذاری خطرپذیر را جذب کرده‌اند.

با اینکه بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارتاپ‌های فناوری دفاعی اروپا از سرمایه‌گذاران در این قاره آمده است، امسال شاهد افزایش قابل توجهی در تأمین مالی از سوی سرمایه‌گذاران آمریکایی بودیم که ۶۶ درصد از سرمایه برای شرکت‌های فناوری دفاعی اروپا را فراهم کرده‌اند.

گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری دفاعی ۲۰۲۴: سازندگان تاب‌آوری در ناتو و اروپا که در کنفرانس تاب‌آوری منتشر شد، همچنین نشان داد که فناوری‌های دوگانه که می‌توانند برای اهداف غیرنظامی و نظامی به کار روند، با افزایش قابل توجهی در علاقه سرمایه‌گذاران مواجه شده‌اند.

ژانت زو فورستنبرگ، مدیر عامل و رئیس واحد اروپا General Catalyst، در بیانیه‌ای گفت: «با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، ما نه تنها می‌توانیم قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کنیم، بلکه می‌توانیم فناوری‌های دوگانه با کاربردهای گسترده‌تر برای زیرساخت‌های ملی حیاتی توسعه دهیم. به عنوان سرمایه‌گذاران، ما با مأموریت حفاظت از دموکراسی‌ها و ساخت زیرساخت‌های مقاوم هدایت می‌شویم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *