اخبار کارآفرینی اجتماعی

برگزیدگان جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) معرفی شدند

اولین دوره جایزه دوسالانه نوآوری اجتماعی (جانا) با معرفی و تجلیل از ۱۰ برگزیده از میان ۸۴۱ طرح رسیده به دبیرخانه، به کار خود پایان داد.

به گزارش اکوموتیو، شنبه شب مصادف با ۱۴ام مهرماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون راهبردی ریاست جمهوری و جمعی  از فعالان اجتماعی در تالار وحدت، اولین دوره از جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) به فعالان اجتماعی در حوزه‌های مختلف اهدا شد.

در این مراسم از  میان ۸۴۰ طرح ارسال شده به دبیر خانه این جشنواره در سه بخش، امید، سپهر و شمس به برگزیدگان لوح تقدیر و تندیس جشنواره  اهدا شد.

نوآوری اجتماعی

در این مراسم جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور، دولت را مجری پاسخ‌های مردم دانست و گفت: وقت آن رسیده است که بشنویم به جای اینکه بگوییم و از جامعه مدنی و فعالان زیست بوم اجتماعی درس بیاموزیم.

ظریف راه‌حل سنتی را ناکارآمد خطاب کرد و توضیح داد: در مسیر همکاری و هم فکری و وفاق در کنار جامعه هستیم و یار زیست بوم فعالیت های اجتماعی خواهیم بود.

معاون راهبردی رئیس جمهوری زیست‌بوم نوآوری اجتماعی را حلقه اتصال دولت با مردم خطاب کرد و توضیح داد: از زیست بوم نوآوری میخواهم صدای مردم را به گوش دولتمردان برساند.

نوآوری اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تجربه‌های ناموفق احیای نهاد‌های دولتی گفت: در مواجهه با مشکلات، نباید به راه‌حل‌های ساده مانند احیای یک اداره یا سازمان اکتفا کنیم. تجربه‌های گذشته نشان داده است که این رویکرد کارساز نیست؛ همان‌طور که بازگشت سازمان اداری استخدامی پس از ماجرای حقوق‌های نجومی نیز مسئله‌ای را حل نکرد. مسائلی مانند جان‌باختن هموطنان، بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که با چنین نگاه‌های سطحی حل شوند. دولت باید بپذیرد که راه‌حل‌های پیچیده نیاز به همکاری و مشارکت نیرو‌های اجتماعی دارد، نه فقط در نقش مطالبه‌گر بلکه به‌عنوان کانون‌های دانش بیرون از دولت. ما برای شکوفایی نیرو‌های اجتماعی و خروج از وضعیت کنونی، نیازمند نقد دولت و جامعه به‌طور همزمان هستیم؛ پیدا کردن یک مقصر در دولت، راه‌حل نهایی نخواهد بود.

جعفری، دبیرکل جایزه نوآوری اجتماعیدرباره نحوه انتخاب برگزیدگان بیان کرد: دربخش امید طرح‌هایی انتخاب شدند که جوان ونوآورانه هستند و از نگاه کمیته داوران چشم انداز خوبی برای این طرح‌ها پیش بینی می‌شود.  در بخش سپهر طرح‌هایی که سالهاست اجرا شده اند و اثر بخشی بالایی داشته اند حایز دریافت لوح و تقدیر شدند.

دبیرکل این جشنواره درباره مدت برگزاری آن همچنین توضیح داد: جانا یک جشنواره دوسالانه است که تا یکماه دیگر فراخوان دور دوم آن منتشر خواهد شد.

نوآوری اجتماعی

در بخش امید، چیا جبری و خاتون شهبازی با طرح توسعه مد پایدار هناس، محمد ملک‌شاهی با طرح احیای چرخه توان‌افزایی عشایر و نوید فلاحت با طرح توسعه مردم شهر و در بخش سپهر، علیرضا آتشک با طرح توانمندسازی شغلی معلولین، مینا کامران و احسان مهتدی با پلتفرم توسعه و عرضه محصولات روستایی، حامد بیدی با پلتفرم جمع آوری امضاء و پیگیری کمپین‌ها، محمدرضا درعلی با ساخت یونیت‌های دندانپزشکی سیار، محسن درباشی و محسن دنیوی با معرفی الگوها و تجربه‌های موفق اجتماعی و در بخش شمس جانا از مدیرعامل بانک رسالت به خاطر ایجاد اولین نظام وام قرض الحسنه بدون کارمزد در کشور تجلیل شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *