اخبار استارتاپی

چرا وقتی دیگران نتوانستند،‌ «مِلاک» توانست

در سال های گذشته تب تند دیجیتالی کردن صنایع در تمامی بخش‌های آن رشد چشمگیری داشته. می‌توان گفت هیچ صنعتی نیست که زنجیره آن از تامین تا فروش دیجیتالی نشده باشد و حتی بخش‌ هایی مانند تجربه مصرف و نظرات کاربران هم دارای پلتفرم‌های مختلفی شده است.

صنعت املاک نیز مستثنا نیست با این تفاوت که دعوایی جدی بین دولت، مشاوران و مردم وجود دارد. چرخش از B2B به C2C با سرعتی بالا، باعث شده است که مشاوران املاک تحت فشار برای حذف شدن از چرخه این تجارت قرار بگیرند. سامانه‌‌های دولتی نظیر خودنویس هم شاهدی برای این ماجراست.

اما در این میان به گفته کارشناسان، حذف مشاورین به نفع بازار نیست با این وجود فشار بازار مشاوران را با موج خود-حذفی روبرو کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش را با ریسک بالاتری روبرو کرده است. عملکردهای جزیره‌ای، عدم اتصال به پلتفرم‌های تخصصی و پافشاری بر روی مسیرهای گذشته، پلتفرم‌ها را هم به سمت تشدید آگهی محوری قرار داده است.

اما در این میان یک پلتفرم تخصصی مشاوران املاک به نام «ملاک» با جذب سرمایه از یکی از بزرگترین شرکت‌های انبوه‌سازی ایران، به نظر می‌رسد موفق شده تا نگاه این صنعت را بار دیگر به خود جذب کند. اما سوال اینجاست که در حالی که چرخه صنعت املاک در بخش مشاورین، دچار تلاطم است و پلتفرم‌های دیگر با ظاهری خسته ادامه می‌دهند، چرا این استارتاپ آرام و پیوسته رشد می‌کند؟

آنچه در نگاه اول کاملا مشخص است در دو نقطه تعریف شده است؛ رفتار حرفه‌ای در تجربه کاربری و پشتیبانی. در حالی که سایر پلتفرم‌ها قدیمی، کند، شلوغ، غیرجذاب و جزیره‌ای هستند، با سر زدن به سایت ملاک می‌تواند دیدگاه دیگری را تشخصیص دهید. آرام، ساده، سریع و دوست‌داشتنی. حتی اگر با نرم‌افزارهای تشخیص زیرساخت بتوانید کار کنید، زیرساختی قدرتمند و منحصربه‌فرد را خواهید دید که کمتر پلتفرمی در ایران می‌تواند داشته باشد.

ملاک فارغ از نتیجه‌ای که به آن دست خواهد یافت، نشان دهنده یک تجربه متفاوت برای بازیگران این صنعت است و نشان می‌دهند حرفه‌ای‌گری همچنان می‌تواند، کارا باشد. همچنان که با وجود پلتفرم‌های بیشمار در جهان، Zillow شماره یک در بازی بین‌المللی است و اگر تجربه کار با آن را داشته باشید متوجه شده‌اید که در دو نقطه تمرکز دارد، تجربه‌کاربری و پشتیبانی.

تیم ملاک نشان داده که برای یک اسکیل جهانی خود را تعریف کرده است. طراحی به روز،‌ زیرساخت قدرتمند،‌ همراهان استراتژیک، تیمی با رزومه خوب و سرمایه‌گذاری شناخته شده همگی فضایی را ایجاد کرده است که دلیلی برای استقبال خوب از آن است.

مهدیه مجیدی، مدیر بازاریابی ملاک می‌گوید: «برای ما شلوغ بودن مهم نیست. کیفیت تجربه هر کاربر مهم است. برای ما رشدی آهسته و پیوسته مد نظر است و به طور منظم از کاربران و شرکای استراتژیکمان در حال یادگیری هستیم. ما از ابتدای تابستان امسال در دسترس عمومی قرار داشتیم و پس از حدود ۳ ماه و نیم به بازدید روزانه چند هزار نفری رسیده‌ایم و در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار کاربر فعال داریم.»

مجیدی افزود: «ملک از دیدگاه ما فضایی بسیار متفاوت از فروش اجناس تند مصرف و یا با تولید انبوه است. تاکید ما بر این است که هر ملک فارغ از قیمت و جایگاه آن، منحصر به فرد است و نیاز به نشان دادن ارزشمند بودن آن است. بنابراین در حال حاضر ما به دنبال توسعه در زنجیره‌ صنعت ساختمان نیستیم و تمرکز ما بر مبنای تجربه مطلوب‌تری از خرید و یا فروش است.»

مدیر محصول ملاک، سارا روشنی هم می‌گوید: «اگر بخواهیم به ایده‌ها فکر کنیم، نامتناهی خواهند بود. بنابراین ما روی رشد بخش‌های ضروری‌تر برای مشتریان تکیه می‌کنیم و به دنبال ایجاد تفاوتی جدی هستیم. ما به طور روزانه با تیم‌های فنی، فروش، پشتیبانی و بازاریابی هماهنگ می‌شویم تا مطمئن باشیم آنچه شکل می‌گیرد، می‌تواند جایگاه خودش در بازار را باز کند.»

روشنی در ادامه می‌گوید: «ملاک تجربه‌ای به واقع متفاوت برای مشاورین است و این خود یک چالش است اما ما در تلاشیم تا برای مشتریان و مشاورین، دوست‌داشتی و در عین حال کاربردی باشیم و هر دو، اهمیتی یکسان برای ما دارند.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *