اخبار حمل و نقل و لجستیک

وزارت راه، حلقه گمشده زنجیره لجستیک کشور‌

از نظر فناوری اطلاعات و نیروی انسانی وضعیت خوبی داریم، اما در بخش زیرساخت عقب مانده‌ایم.

اولین رویداد نوآوران لجستیک ایران هم‌زمان با روز جهانی پست و با حضور بازیگران مختلف این اکوسیستم در باشگاه آجودانیه برگزار شد.

نخستین پنل این رویداد با موضوع بررسی وضعیت صنعت لجستیک کشور با حضور مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید، شهاب افشارکهن، مدیرعامل زپ‌اکسپرس، مجتبی نصیری، مدیرعامل پارسی پست برگزار‌شد.

در ابتدای این پنل مجتبی نصیری، قائم‌مقام مدیرعامل پارسی پست، به مهم‌ترین تحولات صنعت لجستیک در ۱۰ سال اخیر اشاره کرد: با توجه به ظهور استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی با رویکردهای نوین، موضوع فناوری اطلاعات مهم‌ترین تحول در این صنعت بوده است. ما قبلاً در صنعت پست رقیب نداشتیم، اما در دهه اخیر شاهدیم که ده‌ها شرکت در صنعت لجستیک فعالیت می‌کنند و وقتی با آنها آشنا می‌شویم می‌بینیم که جوانانی خوش‌فکر هستند. این تحولات جدید به توسعه این صنعت کمک می‌کند و فناوری اطلاعات آن را توسعه داده است. اینکه این مورد در صنعت لجستیک به کار گرفته شود بسیار برای این صنعت مفید است.

همچنین نصیری درباره شکاف بین لجستیک و فناوری بیان کرد: ما به‌خوبی توانستیم از عامل توسعه فناوری اطلاعات استفاده کنیم، اما همه زنجیره این مورد نیست. لجستیک مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که هرکدام بازیگر خود را دارد و برخی جاها زیرساخت‌های لازم فراهم نیست. اکنون همه استان‌های ما پوشش هواپیمایی ندارد و لجستیک نمی‌تواند همه استان‌ها را پوشش دهد. براساس تجربیاتم در حوزه پستی می‌گویم که یکی از مهم‌ترین عوامل این است که ارائه‌دهنده سرویس یا رگولاتور پاسخ‌گو در این حوزه نداریم.

مدیرعامل زپ با اظهار تاسف درباره پیشرفت کند صنعت پست توضیح داد: در حوزه پستی اتفاقات مورد نظر نیفتاده است؛ وقتی دیجیکالا مجبور می‌شود برای توزیع بسته‌های پستی خود شرکت لجستیکی تاسیس کند نشان از ضعف در این حوزه است.حوزه لجستیک نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین دارد و در صورتی که این امر انجام نشود دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

مدیرعامل پارسی پست وزرات راه را حلقه گمشده زنجیره لجستیک دانست و گفت: کشورهایی که در حوزه پستی پیشرفته‌اند قطعاً زیرساخت‌های مناسبی برای آن دارند. ما از نظر فناوری اطلاعات و نیروی انسانی وضعیت خوبی داریم، اما در بخش زیرساخت عقب مانده‌ایم که به نظر من بخش حمل‌و‌نقل بیشترین عقب‌ماندگی در این حوزه را دارد. این حوزه به سرمایه و عزم نیروها نیاز دارد و صرفاً مسئله سرمایه در میان نیست. هماهنگی‌هایی باید برای این بخش شکل بگیرد. وزارت راه می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید رضایت مشتری را یک مزیت رقابتی برشمرد و بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته اتفاقات خوبی در صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های آنلاین رقم خورد و این کسب‌وکارها تمرکز خود را روی فروش محصول گذاشتند. در این میان، اهمیت داشتن رضایت مشتری به یک مزیت رقابتی تبدیل شد که افزایش سودآوری فروشگاه‌ها را به همراه آورد. این دغدغه فروشگاه‌ها، صنعت لجستیک را هم تحت‌تأثیر قرار داد و باعث کاهش هزینه‌ها شد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

لجستیک

رونمایی از نقشه اکوسیستم لجستیک ایران

عباس عینعلی، سردبیر نقل حمل، در رویداد نوآوران لجستیک ایران از نقشه اکوسیستم لجستیک کشور رونمایی کرد.

عینعلی هدف از ترسیم این نقشه را ترجمه ادبیات لجستیک برای مصرف‌کنندگان بیان کرد و گفت: ما برای ترسیم نقشه ابتدا داشته‌های این صنعت را بررسی کردیم که سنگ بنای آن شد. در این نقشه کسب‌وکارهای فعال در این حوزه مشخص شده است. همچنین چهره‌های تأثیرگذار و متخصصان این اکوسیستم معرفی شده‌اند.

به گفته عینعلی، نقشه اکوسیستم لجستیک ایران با تمرکز بر خرده‌بار طراحی شده است و شامل رسانه، سورتینگ، خدمات، نهادهای صنفی، رگولاتوری، کارگزاری، باربری، چاپ و بسته‌بندی و غیره می‌شود. او تأکید کرد که این نقشه بسیار بزرگ‌تر خواهد شد.

لجستیک

نقش لجستیک در توسعه تجارت الکترونیک

پنل بعدی با محوریت لجستیک و توسعه تجارت الکترونیک با حضور رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر، محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی و هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا برگزار شد.

در این پنل هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا، درباره توسعه لجستیک در انتخاب و فرصت‌هایی که در این فضا می‌بینند، گفت: ما در هلدینگ دکا طبق استراتژی‌ای که تعریف کردیم، زنجیره ۳۶۰ درجه لجستیک را شکل دادیم. اتفاق خوبی که برای دکا در یکی، دو سال اخیر افتاد این بود که تمام فرایند لجستیک را در مجموعه خودمان انجام می‌دهیم.

مدیرعامل هلدینگ دکا به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ همتی این هلدینگ در صنعت لجستیک اشاره کرد و گفت: ما از این سرمایه‌گذاری بهره‌برداری مناسبی کرده‌ایم. اگر این کار را نمی‌کردیم در لجستیک به مشکل برمی‌خوردیم.

رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر، با اشاره به اینکه تمام شرکت‌های هلدینگ فاخر ذیل اقتصاد دیجیتال کار می‌کنند، بیان کرد: اقتصاد دیجیتال یک هسته مرکزی دارد که باید سرمایه‌گذاری سنگین و حاکمیتی در آن انجام شود که تحقق این امر در ایران بسیار سخت است.

او افزود: حیطه فعالیت لجستیک و تجارت الکترونیک در هسته میانی و بیرونی اقتصاد دیجیتال قرار دارد. برخی بازیگران لجستیک از تولید، تجارت الکترونیک یا خرده‌فروشی آمده‌اند. نگاه هرکدام از آنها به لجستیک متفاوت است و لجستیک را به شکل متفاوتی انجام می‌دهند. فاخر از ابتدا در حوزه لجستیک بوده و همواره در این حوزه تلاش می‌کند.

به گفته مدیرعامل هلدینگ فاخر، در ایران در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک به سوی بازارگاه می‌روند، اما در آینده به سوی D2C خواهند رفت. در آینده بسیاری از فروشندگان تمایلی به بازارگاه نخواهند داشت. درواقع حاشیه سود به‌قدری افزایش می‌یابد که ‌کمتر کسب‌وکاری برای فروش به سوی بازارگاه برود.

او افزود: مفهوم اینترنت از لجستیک گرفته شده است، بنابراین باید مفهومی شبیه به فیزیکال اینترنت نیز در لجستیک ایجاد شود. ما  با دنیایی رو‌به‌رو خواهیم شد که باید هم‌تراز با تجارت الکترونیک باشد.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، درباره وضعیت لجستیک این مجموعه این‌طور توضیح داد: اگر اکنون روی مجموعه‌هایی که تحت عنوان اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند مطالعه تطبیقی انجام دهیم، می‌بینیم که توسعه براساس مزیت رقابتی اتفاق می‌افتد. ما هم از بعد توسعه جغرافیایی و هم محصولی این امکان را داریم که در حوزه‌های مختلف توسعه کسب‌وکار داشته باشیم. یکی از هسته‌های اصلی فعالیت اسنپ حوزه دلیوری و ناوگان است که با حوزه فروش، سلامت، تجارت الکترونیک و غیره در ارتباط است.

مزیت رقابتی باعث توسعه می‌شود، ضمن اینکه داشتن ناوگان دلیوری این امکان را فراهم می‌کند که در حوزه‌های دیگر لجستیک برنامه‌ریزی داشته باشیم. با توجه به روندی که میان فعالان این حوزه وجود دارد تحولات به شکل تسهیل‌شده اتفاق می‌افتد و درنهایت شما هزینه کمتری را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنید.

او ادامه داد: «در حوزه حمل‌ونقل سعی کردیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم. بسیاری از کسب‌وکارهای ما تکلیف عملکردی‌شان این است که از این فناوری استفاده کنند. ما فکر می‌کنیم آینده بهبود عملکردی در این حوزه به استفاده از ابزارهای روز گره خورده است و مجموعه ما خود را مکلف کرده در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهد.

خلج درباره دغدغه‌های از سمت رگولاتوری توضیح داد: با توجه به اتفاقات مشابه فکر می‌کنم گام بلندی در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین برداشته شده، اما واقعیت این است یکی از مواردی که مدیران ما با آن درگیرند، پلمب و توقیف مجوزها و ممنوعیت فروش برخی کالاها است. در حوزه زیرساختی به سرمایه‌گذاری حاکمیت نیاز است. البته از طرف دیگر، همیشه لازم است که ما به‌عنوان بخش خصوصی کمک کنیم ادبیات مشترک شکل بگیرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *