اخبار استارتاپی

نشان: به جای انتساب دستاوردهای شرکت‌های خصوصی به فیلترینگ، دلایل واقعی آن را شفاف‌سازی کنید

بیانیه رسمی نقشه و مسیریاب نشان در پاسخ به اظهارات رسول جلیلی مبتنی بر ادعای رضایت مردم از محدودیت اینترنت

در پی اظهارات اخیر رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی درباره رضایت مردم از محدودیت‌های اینترنت، شرکت نشان به‌طور رسمی در بیانیه‌ای واکنش نشان داد. این بیانیه با تاکید بر اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات و ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای کاربران ایرانی، به بیان مواضع خود درخصوص وضعیت اینترنت و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم پرداخت.

متن این بیانیه بدین شرح است:

اخیرا رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در یک برنامه تلویزیونی عملکرد برخی پلتفرم‌های ایرانی از جمله «نقشه و مسیریاب نشان» را نتیجه سیاست‌های محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی دانسته‌ و آن را یکی از دستاوردهای این سیاست‌ها معرفی کرده‌ و ادعا کرده‌اند که مردم از این محدودیت‌ها رضایت دارند. در راستای شفاف‌سازی و پاسخ به این اظهارات، لازم می‌دانیم نکاتی را مطرح کنیم.

آقای جلیلی سیاست‌های محدودکننده شما و هم فکرانتان در فضای مجازی منجر به تحمیل هزینه‌های چندهزارمیلیارد تومانی به کاربرانی ایرانی شده‌است.۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از فیلترشکن‌هایی هستند که امنیت بخش قابل‌توجهی از آنها مشخص نیست. این سیاست باعث افت شدید امنیت موبایل‌های کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسب‌وکارهای آنلاین و هدر رفت زمان میلیون‌ها نفر برای دسترسی به پلتفرم‌های کاربردی و موردعلاقه‌شان شده است.

پیشنهاد میکنیم به‌جای انتساب دستاوردهای شرکت‌های خصوصی به سیاست‌های محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیت‌ها و ارتباط منافع شخصی با شرکت‌های مجری محدودسازی، شفاف‌سازی شود.

قشه و مسیریاب نشان از ابتدا یک شرکت خصوصی بوده و پیش از اعمال فیلترینگ ویز نیز با میلیون‌ها کاربر فعال در حال سرویس‌دهی بود. چنان‌که امروز در رقابت آزاد با گوگل‌مپس مسیر رشد خود را دنبال می‌کند. آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و هم‌فکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشه‌دار کرده است. ما همواره تأکید کرده‌ایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرم‌های بین‌المللی، امکان رشد سریع‌تر و بهتر نشان فراهم است.

ادعای شما مبنی بر اینکه فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشان‌دهنده نگاه نادرست شما به مفهوم و ارزش «رقابت» است. این سیاست‌ها به‌جای ایجاد فرصت، زمینه‌ساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شده‌ است. روی دیگر این سکه که شما علاقه‌ای به مشاهده آن ندارید این است که پلتفرم‌های ایرانی توانایی حضور در بازارهای بین‌المللی را نداشته و سال‌هاست یک سقف شیشه‌ای در مقابل رشد منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها قرار گرفته است؛ کافیست روند رشد و ارزش‌گذاری دیجی‌کالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال گذشته نظاره و مقایسه کنید.

باور داریم رقابت سالم و آزاد بهترین راه برای ارتقای خدمات دیجیتال است. نشان همواره تلاش کرده است با ارائه خدمات باکیفیت و نوآورانه بر اساس نیاز کاربران ایرانی، به انتخاب اول آن‌ها تبدیل شود، بدون اینکه در تصمیمات مربوط به محدودیت‌ رقبا نقشی داشته باشد.

بیانیه نشان
Screenshot
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *