رپرتاژ

۱۳ رمز موفقیت در فروش اینستاگرام که نمی دانید!

هزاران کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند؛ ولی فقط تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ احتمالاً کسب‌وکارهای موفق رازهایی را می‌دانند و از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که بقیه کسب‌وکارها از آن مطلع نیستند! در این مقاله می‌خواهیم ۱۳ رمز موفقیت در فروش اینستاگرام را بررسی کنیم. اگر آنلاین‌‌شاپ دارید و نمی‌دانید موفقیت را در چه مسیری جست‌وجو کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

۱.اطلاعات پروفایل خود را تکمیل کنید

اولین چیزی که مخاطبان پس‌از ورود به پروفایل شما مشاهده می‌کنند، تصویر پروفایل و اطلاعات بیو است. این اطلاعات را کامل کنید. مشتریان باید بدانند چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. همچنین لینکی برای دسترسی به سایر کانال‌های ارتباطی یا وب‌سایت خود قرار دهید.

تکمیل اطلاعات بیو در مرحله اول چندان مهم به‌نظر نمی‌رسد، و همین مسئله باعث می‌شود رمز موفقیت در فروش اینستاگرام باشد. مخاطبان در چند ثانیه اول تصمیم می‌گیرند پیچ شما را دنبال یا آن را ترک کنند. بنابراین همین کلمات جادویی در کنار تصویر پروفایل، تاثیر شگفت‌انگیزی در عکس‌العمل آن‌ها، جذب فالوور و در نهایت فروش دارند.

۲.به دنبال ترندها و محصولات پرطرفدار باشید

اگر محصول خاصی برای عرضه ندارید و می‌‎خواهید سریع پیشرفت کنید، محصولات پرطرفدار و ترندها را انتخاب کنید. تبلیغات چنین محصولاتی بسیار آسان‌تر است و تقاضای بیشتری هم برای آن‌ها وجود دارد. برای بررسی و شناسایی پرفروش‌ ترین محصولات اینستاگرام می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند گوگل ترندز استفاده کنید یا خودتان با گشت‌وگذار روزانه در شبکه‌های اجتماعی به آن پی ببرید.

البته شناسایی محصولات پرطرفدار به‌تنهایی عامل موفقیت نیست. باید محصولی را انتخاب کنید که توانایی عرضه رقابتی آن را دارید؛ یعنی بتوانید آن را با قیمت مناسبی تهیه کنید و پایین‌تر یا حداقل برابر با قیمت بازار بفروشید. ازآنجایی‌که در اینستاگرام قابلیت بررسی قیمت‌ها به آسانی در دسترس است، بدون ایجاد مزیت رقابتی شانسی برای موفقیت نخواهید داشت.

۳.مخاطبان خود را شناسایی کنید

پس از اینکه محصول خود را پیدا کردید، باید مخاطبان خود را شناسایی کنید. هر محصولی بازار خاص و مشتریان بالقوه خود را دارد. باید پیش‌از آغاز کسب‌وکار ابتدا مشتریان بالقوه خود را بشناسید، درباره علایق آن‌ها بحث کنید و به نتیجه برسید. البته نتایج شهودی چندان موثر نیستند؛ بنابراین باید آمار و داده‌ها را بررسی کنید.

فراموش نکنید که شناخت مشتریان همان ابتدای فعالیت به پایان نمی‌رسد. شناخت اولیه، استراتژی اولیه کسب‌وکار را تعیین می‌کند. این استراتژی به‌مرور زمان و با بررسی نتایج کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام تغییر می‌کند و بهینه می‌شود. برای بررسی نتایج و عملکرد پیج می‌توانید از ابزاری مانند instagram insight استفاده کنید. خوشبختانه اینستاگرام این ابزار قدرتمند را به‌رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، کافیست نوع اکانت خود را به‌حالت بیزینس تغییر دهید تا به امکانات آن دسترسی داشته باشید.

مخاطبان خود را شناسایی کنید

۴.تقویم محتوایی داشته باشید

پس از شناخت محصول و مشتری، نوبت می‌رسد به آماده کردن تقویم محتوایی. برای موفقیت در اینستاگرام باید برنامه دقیقی برای تولید و انتشار محتوا داشته باشید. به برنامه مکتوبی که برای این‌کار می‌نویسید، تقویم محتوایی می‌گویند.

تقویم محتوایی خوب به شما می‌گوید چه محتوایی، با چه هدفی، در چه زمانی، توسط چه کسی و در کدام کانال بازاریابی منتشر شود. با مشخص کردن تقویم محتوایی اینستاگرام، مسیر فعالیت شما مشخص است و نیاز نیست هر روز در تکاپوی یافتن موضوع برای تولید محتوا باشید.

۵.ثابت قدم باشید و منظم کار کنید

اگر بگوییم ثابت قدم بودن و منظم کار کردن مهم‌ترین رمز موفقیت در فروش اینستاگرام است، بی‌راه نگفته‌ایم. مهم نیست چقدر قدرتمند شروع می‌کنید! اگر ثابت قدم نباشید، موفقیت غیرممکن است. اگر مرحله تعیین تقویم محتوایی را به‌خوبی و بادقت پشت‌سر گذاشته باشید، در این مرحله با چالش‌های بسیار کمتری روبه‌رو خواهید شد.

برای ثابت قدم بودن نیاز نیست هر روز تولید محتوا کنید؛ چون ممکن است باعث کلافگی دنبال‌کنندگان شود. انتشار ۳ یا ۴ محتوا در هفته کفایت می‌کنید. برای جذابیت بیشتر از ترکیبی از پست و استوری استفاده کنید.

۶.از هشتگ‌های پرطرفدار و مرتبط استفاده کنید

بسیاری از کاربران اینستاگرام برای یافتن موضوعات مورد علاقه خود هشتگ‌ها را جست‌وجو می‌کنند. کسب‌وکارها نیز با استفاده از هشتگ‎‌های مناسب، بازدید محصولات خود را به مشتریان علاقه‌مند افزایش می‌دهند.

علاوه‌براین، اضافه‌کردن هشتگ‌های مرتبط و مناسب یکی از معیارهای الگوریتم اینستاگرام برای قراردادن محتوا در اکسپلور است. بنابراین هشتگ هم لیاقت حضور در لیست ۱۳تایی ما را دارد.

در استفاده از هشتگ زیادی‌روی نکنید. پست‌ها و پیج‌هایی که برای دیده‌شدن از تعداد زیادی هشتگ استفاده می‌کنند، ممکن است توسط الگوریتم اینستاگرام اسپم شناخته شوند. به‌جای آن بهتر است از ۳ تا ۵ هشتگ مرتبط و پرطرفدار استفاده کنید. بهترین راه برای یافتن چنین هشتگ‌هایی گشت‌وگذار در شبکه‌های مجازی و بررسی محتوای پیج‌های رقیب است.

۷.استوری‌های روزانه بگذارید

استوری‌های اینستاگرام یکی از بهترین کانال‌های ارتباط و تعامل با مشتریان است. با قراردادن استوری‌های روزانه، حضور خود را به دنبال‌کنندگان گوشزد کنید. البته طبق معمول در این کار هم نباید زیاده‌روی کرد، مخصوصاً اگر محتوای واقعا جذابی برای ارائه نداشته باشید.

کاربرد استوری وقتی بیشتر می‌شود که فالوورهای آنلاین شاپ شما بیش‌از ۱۰ هزار نفر باشد. در این‌صورت می‌توانید با استوری ترافیک زیادی را روانه سایت یا صفحات فروش خود کنید. البته همه استوری‌ها شما نباید مرتبط به فروش باشد. با قراردادن استوری‌های تعاملی و پرسیدن نظرات کاربران، نشان دهید که برای علایق آن‌ها احترام قائل هستید.

۸.از هوش مصنوعی کمک بگیرید

جایگاه پنهان‌ترین رمز موفقیت در فروش اینستاگرام به هوش مصنوعی تعلق دارد. تقریباً اکثر کسب‌وکارهای ایرانی هیچ توجهی به این ابزار ندارند و از پتانسیل پنهان آن بی‌نصیب هستند؛ ولی شما اینگونه نباشید.

هوش مصنوعی کاربردهای فراوانی برای آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی دارد. از طراحی تقویم محتوایی گرفته تا ایده برای ساخت محتوای جذاب و حتی کپشن نویسی با هوش مصنوعی، بخشی از قابلیت‌های جذاب این ابزار هستند.

البته استفاده از هوش مصنوعی به‌تنهایی نیاز شما را برطرف نمی‌کند. خروجی این ابزار معمولاً به ویرایش نیاز دارد. بااین‌حال، سرعت و خلاقیت کارتان را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که منظور ما از هوش مصنوعی فقط Chatgpt نیست. امروزه ابزار مختلفی برای ساخت تصویر، ویدئو، پادکست، پست اینستاگرام و غیره وجود دارند که باید کار با بهترین ابزار هر حوزه را بیاموزید.

۹.هایلایت‌های پیج را خالی نگذارید

سومین بخشی که پس‌از تصویر پروفایل و اطلاعات بیو نظر کاربران را جلب می‌کند، هایلایت‌های پیچ است. در این بخش می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره نحوه عملکرد آنلاین‌‌شاپ، معرفی محصولات و ویدئو رضایت مشتریان قرار دهید. این مورد آخر تاثیرگذاری زیادی دارد.

ویدیوهایی که در هایلایت قرار می‌دهید باید یک توالی منطقی داشته باشند. وقتی مشتری از اطلاعات بیو کاربردی باشند، کاربران متقاعد می‌شوند از هایلایت‌های شما دیدن کنند. می‌توانید با یک ترتیب منطقی مشتری بالقوه را راضی کنید از شما خرید کند.

بازاریابی اینفلوئنسری را امتحان کنید

۱۰. بازاریابی اینفلوئنسری را امتحان کنید

اینفلوئنسرها کسانی هستند که به‌واسطه سال‌ها فعالیت در اینستاگرام، هزاران یا میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند. اگر می‌خواهید در زمان اندکی موفق شوید، راز آن در بازاریابی اینفلوئنسری نهفته است. می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی از اینفلوئنسرها بخواهید برند یا فروشگاه شما را به‌طور مستقیم تبلیغ کنند.

بهتر از تبلیغات مستقیم، تبلیغات پنهان است. در این روش اینفلوئنسرها بدون اینکه به‌صورت مستقیم محصولات شما را تبلیغ کنند، از آن‌ها استفاده و ویدئوی آن را در پیج خود منتشر می‌کنند. تاثیرگذاری این روش معمولاً به زمان بیشتری نیاز دارد؛ ولی عمق آن بسیار بیشتر است.

۱۱. لایوهای جذاب برگزار کنید

صمیمی‌ترین روش ارتباط با کاربران اینستاگرام، برگزاری لایو‌های جذاب است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید به‌صورت زنده با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و بیزینس خود را معرفی کنید. البته افراد کمی حاضر می‌شوند در لایو شما شرکت کنند. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان لایو را افزایش دهید، بهتر است از محرک‌هایی مانند برگزاری قرعه‌کشی یا ارائه کد تخفیف برای شرکت‌کنندگان استفاده کنید.

۱۲. با فالوورهای خود تعامل داشته باشید

کاربران اینستاگرام تمایل دارند پس از مشاهده محصولات یک پیج، با ادمین آن ارتباط برقرار کنند و درباره محصول و شرایط خرید آن سوال بپرسند. متاسفانه بسیاری از پیج‌های ایرانی علی‌رغم تولید محتوای جذاب، سیستم درستی برای پاسخگویی به دایرکت‌های کاربران ندارند و این‌طور مشتریان خود را از دست می‌دهند.

پاسخگویی به سوالات کاربران نه‌تنها باید کامل و محترمانه باشد، بلکه سرعت آن نیز در جلب اعتماد آن‌ها تاثیرگذار است. با پاسخگویی سریع به دایرکت‌ها، نشان می‌دهید در کار خود حرفه‌ای هستید و به نیاز مشتریان اهمیت می‌دهید.

۱۳. از تکنیک تبلیغات ویروسی استفاده کنید

تبلیغات ویروسی آخرین و شاید تاثیرگذارترین رمز موفقیت در فروش اینستاگرام است. ساخت محتوایی که کاربران را به انتشار خود تشویق کند، می‌تواند در مدت کوتاهی نام شما را سر زبان‌ها بیندازد. البته برای تولید آن باید به درک عمیقی از نیاز و رفتار مشتریان رسیده باشید.

سخن پایانی

در این مقاله مختصری با ۱۳ رمز موفقیت در فروش اینستاگرام آشنا شدید. به یاد داشته باشید که آموزش و مسلط شدن به هر کدام از تکنیک‌هایی که معرفی کردیم، به سال‌ها تلاش و تجربه نیاز دارد. با‌این‌حال اکنون آنچه برای آغاز مسیر نیاز دارید را می‌دانید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از فراموش شدن این تکنیک‌ها، حداقل همین حالا بیو پیج خود را به‌صورت حرفه‌ای تکمیل کنید و استفاده از هوش مصنوعی را برای یکبار هم شده امتحان کنید.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *