در حاشیه هشتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی لجستیک، حملونقل و صنایع وابسته در یک پنل تخصصی با حضور مدیران عاملان استارتاپهای آپتایم و تاپین، به بررسی چالشها، فرصتها و راهکارهای بهرهبرداری از فناوری در صنعت لجستیک پرداخته شد. محمدجواد اتابکی، مدیرعامل اپ تایم، و مهرداد ملک محمدی، مدیرعامل تاپین، در این پنل به اهمیت فناوری در بهبود فرآیندهای لجستیک و چالشهای موجود در راه تحول دیجیتال در این صنعت اشاره کردند.
تحول در صنعت لجستیک با بهرهگیری از فناوری
محمدجواد اتابکی، مدیرعامل اپ تایم، بهویژه به چالشهایی اشاره کرد که در مسیر بهرهبرداری از فناوری در صنعت لجستیک وجود دارد. او گفت که هر قسمت از زنجیره ارزش لجستیک که میتواند با کمک فناوری بهرهوری بیشتری پیدا کند، باید هدفگذاری شود. اتابکی با اشاره به آغاز سرمایهگذاری دیجیکالا در سال ۹۸، توضیح داد که این شرکت توانسته است با استفاده از تجهیزات و داراییها و جذب سرمایه، به رشد و گسترش دامنه فعالیت خود بپردازد. او افزود که در شرایط تحریمی، استفاده از نرمافزارهای بهینهسازی فرآیندها تا ۳۰-۴۰ درصد هزینهها را کاهش داده و چابکی و بهرهوری بالاتری را در پی داشته است.
به گفته اتابکی، شرکتهای بزرگ مانند اوبر و آمازون در شرایط مشابه توانستهاند با هزینههای کم و بهرهوری بالا، به موفقیتهای بزرگی دست یابند. این موضوع در ایران نیز قابل پیادهسازی است و میتواند به افزایش درآمد کمک کند.
چالشهای فرهنگی در پذیرش فناوری در صنعت لجستیک
مهرداد ملک محمدی، مدیرعامل تاپین، بهطور خاص به فرهنگ استارتاپی و چالشهایی که در پذیرش این فرهنگ در صنایع سنتی مانند لجستیک وجود دارد، اشاره کرد. او معتقد است که ایجاد همکاری و تعامل با شرکتهای استارتاپی یکی از گامهای ضروری برای تحول در صنعت لجستیک است. او افزود: «در سیستمهای بزرگ لجستیکی، فرهنگ استارتاپی کاربرد زیادی ندارد چون نمیتوان آن را به راحتی مدیریت کرد، اما همکاری با استارتاپها در قالب پروژههای کوچک میتواند مؤثر باشد.»
او همچنین به لزوم آموزش فرهنگ همکاری با استارتاپها برای شرکتهای بزرگ اشاره کرد و گفت که این امر میتواند به رشد و نوآوری در صنعت لجستیک کمک کند.
پذیرش فناوری در صنعت لجستیک: راهی به سوی بهرهوری بیشتر
یکی از مسائل اصلی در تحول دیجیتال در صنعت لجستیک، پذیرش فناوری و بهویژه استفاده از نرمافزارهای بهینهسازی فرآیندهاست. اتابکی در این زمینه گفت: «بدون زیرساختهای فناوری و نرمافزارهای مناسب، امکان بهینهسازی فرآیندها و افزایش راندمان در صنعت لجستیک وجود ندارد.» به گفته او، برای ماندگاری کسبوکارها و رقابت در بازار، باید از شریکهای فناوریمحور استفاده شود تا در برابر چالشهای موجود مقاوم باشند.
همکاری با شرکتهای دولتی و زیرساختهای موجود
مهرداد ملک محمدی در ادامه به همکاریهای موثر با شرکتهای دولتی مانند شرکت ملی پست اشاره کرد و افزود که این همکاریها برای توسعه زیرساختها و شبکه حملونقل بسیار مهم هستند. او با اشاره به دوران پاندمی کرونا گفت که در این دوران، فعالیتهای حوزه لجستیک پررنگتر شده و ۴۰ هزار کسبوکار خدماتدهنده به کسبوکارهای آنلاین در این زمینه فعال شدهاند.
ملک محمدی همچنین تأکید کرد که در شرایط کنونی، صنعت لجستیک بهویژه در بخش حمل خرده بار، نیازمند زیرساختهای مناسب است تا بتواند با استفاده از فناوریهای نوین، راندمان خود را افزایش دهد. او به توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی به عنوان یک گام مهم در این راستا اشاره کرد.
نگاه به آینده لجستیک و چالشهای پیشرو
در بخش دیگری از پنل، اتابکی و ملک محمدی به چالشهای اصلی پیشروی صنعت لجستیک در ایران اشاره کردند. اتابکی معتقد است که صنعت لجستیک در ایران با چالشهای هزینهای زیادی روبهرو است و وابستگی به مصرف سوخت و هزینههای بالا، یکی از مشکلات اساسی این صنعت به شمار میرود. او تأکید کرد که فناوری میتواند در کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در این بخش کمک زیادی کند.
ملک محمدی نیز به وضعیت خوب زیرساختهای لجستیکی در کشور اشاره کرد، اما نبود فرهنگ و راهکارهای مناسب همکاری بین شرکتهای لجستیکی را بهعنوان یک چالش مهم دانست. او گفت که صنعت لجستیک هنوز بهعنوان یک علم در نظر گرفته نمیشود و این مشکل میتواند موجب عدم پذیرش تغییرات و نوآوریها در این بخش شود.
در نهایت، مدیران حاضر در این پنل بر این نکته تأکید کردند که پذیرش فناوری و ایجاد همکاریهای بین استارتاپها و شرکتهای بزرگ میتواند به تحول صنعت لجستیک کمک کند. همچنین، برای ماندگاری و رشد کسبوکارها در این صنعت، نیاز به زیرساختهای فناوری، نرمافزارهای بهینهسازی فرآیندها و همکاریهای مؤثر با شرکتهای دولتی و بخشهای مختلف وجود دارد.