![تپسی فود، نام جدید افود](/wp-content/uploads/2024/07/تپسی-فود،-نام-جدید-افود.webp)
امین سلامی پرگو، مدیرعامل تپسیفود، با انتشار یک فایل صوتی در لینکدین، از اقدامات جنجالی اسنپفود پرده برداشت. او ادعا کرد که این شرکت با دسترسی غیرقانونی به پنل تأمینکنندگان تپسیفود، منوی آنها را بدون اجازه غیرفعال میکند.
افشاگری مدیرعامل تپسیفود درباره رفتار اسنپفود
امین سلامی در حساب لینکدین خود نوشت:
«تنها دو ماه از شروع فعالیت تپسیفود در تهران میگذرد و در این مدت، تلاش زیادی برای جذب تأمینکنندگان مختلف داشتهایم. با این حال، تقریباً هر روز با چالشها و سنگاندازیهایی از سوی بازیگر اصلی این حوزه مواجه بودهایم. آنها نهتنها با تأمینکنندگان تماس گرفته و علت همکاری با تپسیفود را جویا میشوند، بلکه در اقدامی غیرقانونی، از ناآگاهی تأمینکنندگان سوءاستفاده کرده، وارد پنل آنها در تپسیفود میشوند و منوی آنها را غیرفعال میکنند.»
سلامی همچنین به موارد مشابه در نانواییهای تهران اشاره کرده و این اقدامات را به دور از اصول رقابت سالم دانسته است. او در پایان پرسید:
«آیا این رفتارها میتواند نشانهای از رقابت سالم باشد؟»
چالشهای حقوقی تپسیفود با اسنپفود
تپسی که فعالیت خود را در حوزه حملونقل آنلاین آغاز کرده، اخیراً با معرفی سرویس «تپسیفود» وارد بازار سفارش آنلاین غذا شده است. این شرکت در آبان ۱۴۰۳ شکایتی علیه اسنپفود به شورای رقابت ارائه داد و رفتار این شرکت را انحصارطلبانه و ضد رقابتی توصیف کرد.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، اظهار داشت:
«اسنپفود با قراردادهای انحصاری خود، مزایایی نظیر تخفیف در کمیسیون، تبلیغات و ارتقای امتیاز عملکرد را به شرط همکاری انحصاری ارائه میدهد. در مقابل، جریمههای سنگین برای خروج از این قراردادها در نظر گرفته شده است. این اقدامات مانع ورود رقبا به بازار و مصداق رفتار ضد رقابتی است.»
پیشینه اقدامات انحصاری اسنپفود
این اولین باری نیست که اسنپفود با اتهامات ضد رقابتی روبرو میشود. در سال ۱۳۹۸، شورای رقابت در پروندهای مشابه علیه اسنپفود به دلیل محدود کردن معاملات با رقبا رأی داد.
اکنون، با افزایش شکایات و افشاگریها، انتظار میرود شورای رقابت بار دیگر به بررسی دقیق رفتارهای انحصارطلبانه این شرکت بپردازد و مانع اقدامات مخرب در بازار شود.
چشمانداز رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا
تپسیفود با ورود به این بازار، سعی دارد شرایط رقابت سالمتری را ایجاد کند. با این حال، مواجهه با رفتارهای انحصارطلبانه چالشی جدی برای تازهواردان به این حوزه محسوب میشود. نتیجه شکایت تپسی به شورای رقابت و واکنش این شورا به اتهامات وارده به اسنپفود، میتواند تأثیری چشمگیر بر آینده رقابت در این بازار داشته باشد.