تحول دیجیتال در بازارهای سنتی همیشه با مقاومت و مخالفتهای اولیه مواجه بوده است.
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، در توییتی به چالشهایی که سکوهای آنلاین خرید و فروش طلا با آن روبهرو شدهاند، اشاره کرد و آن را امتداد طبیعی مسیر دیجیتالی شدن بازارهای مالی و کالایی دانست.
چرا خرید و فروش آنلاین طلا، بازی را تغییر میدهد؟
به گفته طباطبایی، ورود سکوهای آنلاین به بازار طلا باعث افزایش شفافیت قیمتها، حذف واسطههای غیررسمی، کاهش ریسک و امکان خرید و فروش لحظهای توسط مشتریان شده است.
این ویژگیها دقیقاً همان نقاط ضعف بازار سنتی طلا هستند، جایی که قیمتها شفاف نیستند، واسطهها سودهای هنگفتی به جیب میزنند و مشتریان در معرض ریسک بالاتری قرار دارند.
موج مخالفت علیه تحول دیجیتال؛ اتفاقی تکراری؟
طباطبایی در توییت خود اشاره کرد: این اولین بار نیست که فناوری، بازارهای سنتی را با چالش مواجه میکند. پیش از این، تاکسیهای اینترنتی، پلتفرمهای فروش آنلاین بلیت هواپیما، سکوهای آگهی املاک و حتی فروش آنلاین دارو نیز با موجی از مخالفتها و فشارهای رسانهای روبهرو شده بودند. اما در نهایت، این فناوری بود که پیروز شد و امروزه همان مخالفان دیروز، خودشان از این سرویسها استفاده میکنند.
آیا فناوری مقاومت سنتیها را شکست خواهد داد؟
این روزها که خرید و فروش آنلاین طلا و طلای دیجیتال در ایران با موجهای انتقادی و مخالفتهای گستردهای مواجه شده است، تاریخ بار دیگر تکرار میشود. طباطبایی تأکید کرد: آینده را تکنولوژی میسازد، نه مقاومت در برابر آن.
شواهد نشان میدهد که دیر یا زود، بازار طلا نیز همچون دیگر صنایع، با پذیرش فناوری و ابزارهای دیجیتال مسیر تازهای را طی خواهد کرد. شاید امروز این تغییرات برای برخی فعالان سنتی این حوزه تهدید محسوب شود، اما در آیندهای نهچندان دور، ممکن است همین افراد بزرگترین کاربران و حامیان خرید و فروش آنلاین طلا شوند.
• آیا در آیندهای نزدیک، تمام معاملات طلا به بستر آنلاین منتقل خواهند شد؟
• چگونه بازیگران سنتی بازار طلا میتوانند بهجای مقابله، از این تحول بهرهمند شوند؟
به نظر میرسد، پاسخ این سوالات را باید در تجربهی دیگر بازارهای دیجیتالی شده جستوجو کرد، جایی که در نهایت، فناوری برندهی نهایی بوده است.