کسب و کار به کسب و کار (Business to Business)
تعریف
B2B، شکلی از معامله بین مشاغل است که به عنوان مثال شامل تولیدکننده و عمده فروش یا عمده فروش و خرده فروش می شود. کسب و کار به کسب و کار به تجارتی اطلاق می شود که بین شرکت ها انجام می گیرد، نه بین شرکت و فرد مصرف کننده.
نکات کلیدی
- B2B معامله یا تجارتی است که بین یک کسب و کار و کسب و کار دیگر، مثلا بین یک عمده فروش و خرده فروش، صورت می گیرد.
- معاملات B2B معمولا در زنجیره تامین رخ می دهند که یک شرکت مواد خام را از دیگری خریداری می کند تا در فرایند تولید استفاده شود.
- معاملات B2B در شرکت های صنعت خودرو و همچنین شرکت های مدیریت املاک، خانه داری و پاکسازی صنعتی رایج اند.
- معاملات کسب و کار به مصرف کننده (B2C) معاملاتی هستند که بین شرکت و مصرف کنندگان شخصی انجام میشوند.
آشنایی با معاملات B2B
تراکنش های B2B در زنجیره های تامین معمولی، هنگامی که شرکت ها مواد و محصولاتی مانند مواد خام را برای استفاده در فرایندهای تولید خریداری می کنند، رایج اند. سپس محصولات کامل شده از طریق معاملات کسب و کار به مصرف کننده، به افراد فروخته می شوند.
در زمینه ارتباطات، B2B به روش هایی می گویند که کارکنان شرکت های مختلف می توانند از طریق آن ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مانند رسانه های اجتماعی. به این نوع ارتباط بین کارکنان دو یا چند شرکت، ارتباط B2B می گویند.
تجارت الکترونیک B2B
در اواخر سال ۲۰۱۸، Forrester گفت که بازار تجارت الکترونیک B2B به بیش از ۱.۱۳۴ تریلیون دلار رسیده که این مقدار تقریبا ۱۲ درصد از کل ۹.۰۰۰ تریلیون دلار مجموع فروش های B2B ایالات متحده برای آن سال بود. انتظار می رود که این درصد تا سال ۲۰۲۳ به ۱۷ درصد افزایش یابد.
اینترنت محیطی استوار را برای کسب اطلاعات در مورد محصولات و خدمات و فراهم کردن زمینه برای تراکنش های آتی B2B فراهم می کند. وبسایت شرکت ها به افراد علاقه مند این امکان را می دهد تا از محصولات و خدمات کسب و کارها باخبر شده و در صورت لزوم با شرکت ها ارتباط برقرار کنند. وبسایت های تبادل کالا و عرضه آنلاین، به کسب وکارها امکان جستجوی محصولات و خدمات و خرید از طریق رابط های تدارکات الکترونیکی را می دهند. راهنمایان تخصصی آنلاین که اطلاعاتی راجع به صنایع، شرکت ها، محصولات و خدمات را فراهم می کنند نیز به تسهیل تراکنش های B2B کمک می کنند.
ملاحظات خاص
تراکنش های B2B برای موفقیت آمیز بودن نیاز به برنامه ریزی دارند. چنین تعاملاتی به کارکنان برای ایجاد روابط تجاری با مشتری متکی هستند. برای انجام معاملات موفق لازم است که روابط میان کسب و کارها، معمولا از طریق تعاملات حرفه ای قبل از فروش، تقویت شوند.
روش های بازاریابی سنتی نیز به کسب و کارها در برقراری ارتباط با مشتریان تجاری کمک می کنند. نشریات تجاری هم برای این کار مفید اند و به کسب و کارها فرصت هایی برای تبلیغات چاپی و آنلاین ارائه می دهند. حضور کسب و کارها در کنفرانس ها و نمایشگاه های تجاری، موجب افزایش آگاهی دیگران از محصولات و خدماتی که به سایر مشاغل ارائه می دهند، می شود.
نمونه ای از معاملات کسب و کار به کسب و کار (B2B)
انجام تراکنشهای کسب و کار به کسب و کار و داشتن مشتریان شرکتی بزرگ، برای شرکت های تولیدی امری عادی است. به عنوان مثال، سامسونگ یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان اپل در تولید آیفون است. اپل نیز با شرکت هایی مانند اینتل، پاناسونیک و Micron Technology، تولیدکننده قطعات نیمه رسانا، روابط B2B دارد.
معاملات B2B همچنین اساس و بنیان صنعت خودرو هستند. ساخت بسیاری از قطعات خودرو به طور مستقل و جداگانه انجام می گیرد و سپس خودروسازان این قطعات را برای مونتاژ خودرو خریداری می کنند. به عنوان مثال لاستیک ها، باتری ها، لوازم الکترونیکی، شلنگ ها و قفل درب ها معمولا توسط شرکت های مختلف تولید شده و مستقیما به خودروسازان فروخته می شوند.
شرکت های خدمات دهنده نیز در معاملات B2B شرکت می کنند. به عنوان مثال، شرکت های متخصص در مدیریت اموال، خانه داری و پاکسازی صنعتی، اغلب این خدمات را به جای مصرف کنندگان فردی، منحصرا به سایر مشاغل می فروشند.