رویداد جذب سرمایه در حوزه IOT صبح امروز با حضور ۶ استارتاپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در این رویداد که بصورت آنلاین برگزار شد، ۱۸۸ کاربر، شامل سرمایه گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای روم در برنامه حاضر شدند و استارتاپ ها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.
در رویداد جذب سرمایه در حوزه اینترنت اشیا IOT ، ۶ استارت آپ این حوزه توانمندیهای خود را به سرمایه گذاران خطرپذیر ارائه کردند. همچنین خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه سرمایه گذاری تشریح شده و شرایط استفاده از این خدمات به مخاطبان ارائه شد.
در این رویداد دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در هر رویداد جذب سرمایه، بیش از ۱۷۰ نفر به صورت حضوری و آنلاین مشارکت داشتهاند، گفت: بعضی از استارت آپ های سه رویداد گذشته جذب سرمایه از امکان هم سرمایه گذاری استفاده کردند و طرحهای آنها از طرف عاملین صندوق ارسال شده است.
وی افزود: استارت آپ های حاضر در رویداد جذب سرمایه اینترنت اشیا به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند و در صورت ورود عاملهای سرمایه گذاری ما در قالب هم سرمایه گذاری در پروژه سرمایه گذاری خواهیم کرد.
ناظمی تاکید کرد: آرزو داریم که استارت آپ ها و سرمایه گذاران از این رویداد نتایج مثبت بگیرند. این رویداد در حوزههای دیگر به صورت منظم برگزار خواهد شد و در صورتی که سازمانها، مراکز علمی و صنایع، حوزه خاصی که دارای اولویت هستند را مدنظر داشته باشند آن را برگزار خواهیم کرد.
گفتنی است در طرح همسرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق منابع مالی را در قالب سرمایه گذاری و نه تسهیلات ارایه میدهد، به طوری که هر طرحی را که عاملان صندوق یعنی صندوقهای پژوهش و فناوری، حاضر به مشارکت ۲۰ درصدی در آن طرح باشند صندوق نوآوری و شکوفایی بسته به سطح فناوری و اولویت راهبردی تا ۸۰ درصد از منابع باقیمانده را تامین کرده و در سود و زیان طرح سهیم خواهد بود.
در ادامه این رویداد، دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به برنامه حمایتی این معاونت از استارت آپ های ۵ حوزه فناوری اطلاعات، اینترنت اشیا، بلاک چین، AI و فناوریهای مرتبط با تولید هوشمند اشاره کرد و گفت: ما برای سرمایه گذاری در استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا اعلام آمادگی میکنیم و بخشی از منابع ما تسهیلات با بهره کم خواهد بود که در مواردی قابلیت بلاعوض شدن نیز دارد.
محمدی در مورد میزان استقبال جهانی برای استفاده از فناوریهای هوشمند گفت: تعداد اشیا متصل در دنیا تا پایان سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۰ میلیارد اشیا خواهد بود که ۲.۵ برابر سال ۲۰۱۶ بوده و نشان دهنده ترند بالای اینترنت اشیا است. همچنین بازار اینترنت اشیا بالای ۱.۷ تریلیون دلار خواهد بود که نزدیک به تولید ناخالص داخلی یک کشور مانند ترکیه است.
وی بر تمرکز بیشتر استارت آپ ها در حوزه شهر هوشمند تاکید کرد و گفت: در رویداد امروز تمرکز بیشتر در جذب سرمایه برای ساختمان هوشمند است، این درحالی است که در سال ۲۰۱۸ بیشترین میزان جذب سرمایه در حدود ۲۵ درصد در حوزه شهر هوشمند بوده است. همچنین سال گذشته ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خطرپذیر در این حوزه اتفاق افتاد که تلنگری برای جایگزینی روند جدید فناوری به جای اکوسیستم گذشته استارتآپی است.
در ادامه رویداد ۶ استارتاپ حوزه IOT به ارائه پرداختند.
استارت آپ «هوم» اولین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه IOT بود که برای کمک به امنیت منازل به وسیله دسته کلید دیجیتال، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارت آپ ۱.۵ میلیارد تومان به علاوه عرضه ۱۰ درصد سهام شرکت است و اندازه بازار این محصول در ایران ۱۵۰ میلیارد تومان و در جهان ۵ هزار میلیارد تومان در ماه است.
ویژگی منحصر به فرد این محصول صرفهجویی اقتصادی، قابلیت کنترل و نظارت، تردد و امنیت بالا و نصب و راهاندازی آسان است. بازار در دسترس این استارت آپ در سال بعد ۲ درصد بازار یعنی ۳ میلیارد تومان در هر ماه خواهد بود.
استارت آپ «آرسام رباتیک» دومین متقاضی جذب سرمایه در رویداد جذب سرمایه حوزه IOT بود که برای عرضه ۳۵ درصد سهام شرکت به میزان ۳.۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.این شرکت بنیانگذار شهربازی رباتیک و اسباب بازی رباتیک در ایران است و در ۴ سال گذشته ۴.۷ میلیارد تومان هزینه کرده و ۲.۷ میلیارد تومان درآمد جذب شده است.
سهم بازار آرسام رباتیک در سال ۱۴۰۲ از اسباب بازی سامی ۴۴ میلیارد تومان و از ربوکیدز ۲۵ میلیارد تومان خواهد بود.این شرکت استارت آپی در دو سال آینده وارد حوزه بین المللی خواهد شد.
سومین استارت آپ ارائه کننده در رویداد جذب سرمایه IOT استارت آپ «فیاتک دیسی» بود که نرمافزاری برای بهینه سازی مدیریت و عملکرد زیرساخت ساخته است. بازار هدف این محصول ۳۰ مرکز داده به علاوه ۳۲۲ مرکز داده در دسترس و کل بازار ۱۹۶۸ مرکز داده در ایران به عنوان مخاطب نرمافزار است.
سرمایه مورد تقاضا برای طراحی بهتر و توسعه منابع انسانی و توسعه مارکت بینالمللی نرمافزار جامع و هوشمند مدیریت دیتا سنتر ۱.۵ میلیارد تومان برای عرضه ۲۰ درصد سهام شرکت است.
استارت آپ «باینو» چهارمین استارت آپ ارائه کننده در رویداد جذب سرمایه IOT بود. محصول این شرکت یخچال و شلف هوشمند است و ۳.۵ میلیارد تومان برای عرضه ۱۸.۵ درصد از سهام شرکت سرمایه نیاز دارد.
درآمد این شرکت از محل فروش محصولات در فروشگاه مانند سوپرمارکت است و حاشیه سود آن ۳۰ تا ۴۰ درصد است. بازار این محصول ادارات و سازمانها، مدارس و دانشگاهها و گردش مالی آن ۱۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که این استارت آپ برای ۳ درصد از این بازار هدفگذاری کرده است.
استارت آپ باینو سرمایه جذب شده را صرف منابع انسانی، فروش و بازاریابی، تولید، تعمیر و نگهداری، لجستیک، مالی و تحقیق و توسعه خواهد کرد و در حال حاضر ۲۵ دستگاه فعال باینو در کشور با بیش از هزار مشتری مشغول کار است و درآمد ۱۵۰ میلیون تومانی از آن حاصل شده است.
استارتآپ «رست مانا» پنجمین استارت آپ متقاضی سرمایه برای ساخت گلخانههای هوشمند در ابعاد محدود در رویداد جذب سرمایه حوزه اینترنت اشیا IOT بود که نیاز سرمایه گذاری خود را مطرح کرد. بازار هدف این محصول طراحان دکوراسیون داخلی، مراکز نوآوری، شهروندان و رستوران ها است.
تقاضای سرمایه گذاری این استارت آپ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای توسعه کسب و کار و نیروی انسانی، زیرساخت، تبلیغات و هزینه ثبت شرکت و تهیه مکان است. مدل درآمدی این استارت آپ فروش مستقیم محصول، پروژه هوشمندسازی، حق عضویت اپلیکیشن، فروش ارجاعی و خدمات پس از فروش است.
آخرین استارت آپ ارائه کننده نیاز سرمایه گذاری در رویداد جذب سرمایه حوزه IOT اینترنت اشیا، چراغ هوشمند خیابانی هانا برای مدیریت مصرف برق است. سرمایه مورد تقاضای این استارت آپ ۵۰۰ میلیون تومان برای عرضه ۳۰ درصد سهام درایور و چراغ هوشمند ، و مدل درآمدزایی نیز از فروش محصول و اجرای پروژه و تقبل هزینه آن خواهد بود.
اهداف شرکت، طراحی و تولید و توسعه درتیور LED و طراحی و تولید اجرای چراغ هوشمند خیابانی و معابر است. بازار هدف این محصول شهرداریهای کشور، شرکتهای توزیع برق، محیطهای علمی و دانشگاهی، شهر هوشمند و شهرهای توریستی است که این استارت آپ برای یک درصد از این بازار یعنی حدود ۲۰ میلیارد تومان برای سال اول هدفگذاری کرده است.