آغوش خرس ( Bear Hug )

آغوش خرس چیست؟

در تجارت، آغوش خرس به پیشنهادی گفته می­شود که توسط یک شرکت، برای خرید سهام شرکتی دیگر و به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش آن در بازار، ارائه می­شود. این یک استراتژی تملیک است و زمانی به کار می­رود که میل به فروش سهام توسط مدیریت یا سهام­داران شرکت هدف، در هاله­ای از ابهام باشد.

مهم: اگرچه پیشنهاد آغوش خرس معمولا از نظر مالی مطلوب است، اما معمولا از طرف شرکت هدف ناخواسته است.

عنوان «آغوش خرس» نشان­دهنده قانع­کننده بودن پیشنهاد سخاوتمندانه شرکت خریدار به شرکت هدف است. طرف پیشنهاددهنده معمولا می­تواند با ارائه قیمتی بسیار بالاتر از ارزش فعلی شرکت هدف، قرارداد تملیک را به دست آورد. مدیریت شرکت هدف، الزاما مجبور است این پیشنهاد سخاوتمندانه را بپذیرد، زیرا قانونا موظف است تا به دنبال سودمندترین موقعیت برای سهام­دارانش باشد.

آشنایی با آغوش خرس

همان گونه که گفته شد، یک پیشنهاد وقتی آغوش خرس محسوب می­شود که شرکت خریدار، قصد خرید تعداد زیادی از سهام یک شرکت را به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش بازار داشته باشد.

کسب و کارها برای جلوگیری از روش­های خصمانه­تر تصاحب یا روش­هایی که به ثمر رسیدنشان به زمان بیشتری نیاز دارد، استراتژی آغوش خرس را اتخاذ می­کنند. شرکت خریدار می­تواند از آغوش خرس برای محدود کردن رقابت یا به دست آوردن کالاها یا خدماتی که مکمل محصولات فعلی آن هستند، استفاده کند.

نکات کلیدی

  • آغوش خرس یک استراتژی تملیک، مشابه تصاحب خصمانه است. اما معمولا از نظر مالی برای سهام­داران سودمندتر است.
  • آغوش خرس عموما از طرف شرکت هدف ناخواسته است.
  • اگر شرکت هدفی از پذیرش پیشنهاد آغوش خرس امتناع کند، ممکن است به دلیل امتناع از در نظر گرفتن منافع سهام­داران، از طرف آن­ها مورد شکایت قرار گیرد.

از آنجا که شرکت هدف موظف به در نظر گرفتن منافع سهام­داران خود می­باشد، اغلب مجبور است که این پیشنهاد را جدی بگیرد. حتی اگر از قبل قصد تغییر مدل تجاری یا تن دادن به خرید و تملیک را نداشته باشد.

گاهی اوقات، پیشنهاد آغوش خرس به شرکت­ها یا استارتاپ­های در حال رشد و به امید خرید دارایی­هایی که در آینده ارزششان بیشتر می­شود، ارائه می­شود. با این حال، شرکت­هایی که ظاهرا هیچ نیاز مالی یا مشکلی ندارند هم ممکن است مورد هدف قرار گیرند.

مزایا و معایب آغوش خرس

آغوش خرس را می­توان به عنوان تلاشی خصمانه برای تصاحب توسط شرکتی که این پیشنهاد را ارائه می­دهد تفسیر کرد، زیرا به این منظور طراحی شده که شرکت هدف را در موقعیتی قرار دهد که قادر به امتناع از تملیک نباشد. با این حال، برخلاف برخی از اشکال دیگر تصاحب خصمانه، آغوش خرس معمولا از لحاظ مالی به نفع سهام­داران است.

شرکت خریدار ممکن است به منظور افزایش احتمال پذیرش این پیشنهاد، مشوق­های بیشتری را هم به شرکت هدف ارائه دهد. به همین دلیل، آغوش خرس می­تواند برای شرکت خریدار بسیار گران تمام شود و این احتمال هم هست که بازگشت سرمایه، بیش از حد معمول طول بکشد.

اگر شرکت هدف بدون دلیل منطقی از پذیرش پیشنهاد آغوش خرس امتناع کند، سهام­داران می­توانند از آن شکایت کنند. از آنجا که یک کسب و کار در قبال سهام­دارانش مسئولیت دارد، رد چنین پیشنهادی که شاید در شرایطی دیگر بسیار عالی به نظر می­آمد، یک تصمیم ضعیف تلقی می­شود.

دکمه بازگشت به بالا