هدف بی هَگ (BHAG)
تعریف
هدف بزرگ و مهیج و بی باکانه یا BHAG، هدفی واضح و متقاعدکننده است که سازمان باید برای دستیابی به آن تلاش کند.
این اصطلاح در کتاب “ساختن برای ماندن: عادات قدرتمندِ شرکت های موفق” نوشته جیم کالینز و جری پوراس ابداع شد.
نکات کلیدی
- BHAG هدفی معقولانه و بلندمدت است که آنقدر برای کارکنان یک سازمان جذابیت دارد که آن ها را به اقدام ترغیب کند.
- BHAGها به منظور بیرون کشیدن افراد از رکود و تشویق آن ها به اجرای برنامه های چشم اندازی است که احتمال دارد تکمیل آن مدت زمان طولانی تری، مانند یک دهه، طول بکشد.
- BHAGها به طور کلی در چهار دسته اصلی تعریف می شوند: الگو، دشمن مشترک، هدف گذاری، تحول داخلی.
آشنایی
تشخیص یک BHAG واقعی، در پاسخ این سوالات است:
- آیا پیشرفت رو به جلو را تحریک می کند؟
- آیا شتاب ایجاد می کند؟
- آیا افراد را به کار وا می دارد؟
- آیا افراد را به هیجان می آورد؟
- آیا مردم آن را محرک، هیجان انگیز و ماجراجویانه می دانند؟
- آیا حاضرند استعدادهای خلاقانه و انرژی های انسانی خود را در در راه آن به کار گیرند؟
اگر پاسخ به این سوالات مثبت باشد، احتمالا یک BHAG درست و حسابی دارید.
کالینز و پوراس در کتاب خود به چند بیانیه ماموریت معروف اشاره می کنند – BHAGهایی که سازمان ها را به دستیابی به نتایج باورنکردنی تشویق می کنند. قوی ترین نمونه، بیانیه معروف رئیس جمهور کندی در سال ۱۹۶۱ است: “این ملت باید خود را متعهد به دستیابی به این هدف، یعنی فرود آمدن انسانی بر ماه و سالم بازگرداندن او به زمین تا قبل از پایان این دهه، بکند.” و البته، نتیجه این بیانیه، فرود تاریخی انسان بر روی کره ماه در سال ۱۹۶۹ بود.
کالینز از آن زمان مفهوم BHAG را توضیح داده و معیارهایی را برای ایجاد آن ارائه کرده است. از آنجا که BHAGها قرار است مردم را از تفکر کوتاه مدت بیرون بکشند، چارچوب زمانی برای BHAG حداقل ده سال یا بیشتر است. BHAG باید شانس معقولی برای دستیابی داشته باشد – در حالت ایده آل، باید حداقل ۵۰٪ شانس موفقیت داشته باشد. همچنین باید عمل گرا و هیجان انگیز باشد.
انواع BHAG
- الگو: تقلید از موفقیت یک شرکت معروف. در این مورد کمی زیاده روی شده، چون خیلی از شرکت ها به دنبال این هستند که “اوبر” صنعت خود باشند.
- دشمن مشترک: تمرکز بر سبقت گرفتن از رقبای خود، اغلب با هدف شکست دادن شرکت های برتر در صنعت.
- هدف گذاری: اشاره به مواردی مانند تبدیل شدن به شرکتی با ارزش میلیارد دلاری یا کسب رتبه ۱ در صنعت.
- تحول داخلی: حفظ روحیه رقابتی با احیا و انرژی بخشیدن به افراد و کسب و کار (که معمولا توسط شرکت های بزرگ و جاافتاده استفاده می شود).