لیمو HR

مدیر ارشد تجزیه و تحلیل (Chief Analytics Officer)

تعریف

مدیر ارشد تجزیه و تحلیل یا مدیر ارشد آنالیز، مسئولیت تجزیه و تحلیل داده های یک شرکت را بر عهده دارد و با هدایت تغییرات مبتنی بر داده، شرکت را تحلیل محورتر می کند.

مدیر ارشد تجزیه و تحلیل (CAO) عملیات تجزیه و تحلیل داده های یک شرکت را رهبری می کند و با تبدیل داده های شرکت به ارزش تجاری، مسیر تغییرات تجاری را هدایت می کند. مدیر ارشد تجزیه و تحلیل اغلب به مدیر ارشد اجرایی گزارش می دهد.

 

نقش مدیر ارشد تجزیه و تحلیل

مدیر ارشد آنالیز به منظور انجام تحلیل ها و ایجاد مدل های هوش تجاری بر جمع آوری داده های شرکت و کاربرد آن ها نظارت دارد. این مدیر در کنار مدیر فناوری اطلاعات فعالیت می کند تا بتواند راحت تر زیرساخت مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل را ایجاد کند. ایجاد انبارهای داده، چارچوب‌ های مدیریتی، حاکمیت داده و نظارت بر ابزارهای گزارش‌ دهی و تصویرسازی از دیگر مسئولیت هایی است که ممکن است بر مدیر ارشد آنالیز محول شود.

 

مسئولیت های مدیر ارشد تجزیه و تحلیل

مسئولیت های کلیدی مدیر ارشد تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • مدیر ارشد تجزیه و تحلیل بر توابع تحلیلی، از جمله آنالیز داده و علم داده نظارت می کند. نقش این سمت تعیین اولویت های استراتژیک برای توابع و شناسایی فرصت های تجاری جدید بر اساس داده هاست.
  • همکاری با سایر مدیران ارشد. ایجاد تحول در کسب و کار با استفاده از دانش داده ها مستلزم همکاری نزدیک مدیر ارشد آنالیز با بخش تجارت و فناوری اطلاعات است تا توانایی درک درست نیازهای شرکت، ایجاد ارزش تجاری و اشتراک نتایج با سایر مدیران را به دست آورد.
  • ایجاد قابلیت های تحلیلی. مدیر ارشد تجزیه و تحلیل مسئول تعریف و هدایت برنامه های آنالیز و هوش تجاری است. توانایی ارزیابی وضعیت فعلی داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها، توسعه استراتژی تحلیلی، به کارگیری فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت داده ها و ایجاد و اجرای نقشه راه توسعه محصولات، از جمله وظایف کاری این مدیر ارشد است.

 

تفاوت مدیر ارشد آنالیز با مدیر ارشد داده

غالبا تصور می شود که نقش مدیر ارشد تجزیه و تحلیل و مدیر ارشد داده مشابه اند. موسسه تحقیقاتی گارتنر در بررسی های خود هیچ وجه تمایزی بین نقش مدیر ارشد آنالیز و مدیر ارشد داده قائل نشده است.

اندرو وایت، معاون پژوهشی و تحلیلگر برجسته این موسسه بیان می کند: “واژه تحلیل اشتباه درک شده.” به گفته او: “سازمان‌ های مختلف برداشت های متفاوتی از این کلمه دارند. برخی به جای آن از عباراتی همچون “هوش تجاری” یا “مدیریت دانش” استفاده می‌ کنند. در نتیجه، نقش مدیر ارشد تجزیه و تحلیل از دو نقطه نشات می گیرد؛ یا این نقش با مدیر ارشد داده یکسان است و یا این که شرکت به یک تابع استراتژی تحلیلی نیاز دارد که گزارش هایی را برای همه افراد فراهم کند. در برخی شرکت ها این وظیفه به عهده مدیر ارشد داده محول شده و در برخی دیگر منصب جداگانه ای دارد.” او پیش ‌بینی می ‌کند که در نهایت تمام این عناوین جداگانه به پست مدیر ارشد داده تغییر نام دهند.

عده ای تفاوت بین این دو نقش را این گونه توصیف می کنند که مسئولیت مدیر ارشد داده، مدیریت اطلاعات بوده و با فناوری مرتبط است. در حالیکه مدیر ارشد آنالیز، مسئول تجزیه و تحلیل این اطلاعات بوده و نقشی تجاری دارد. علم داده برای مدیران ارشد تجزیه و تحلیل یک پیش نیاز است؛ در حالی که مدیران ارشد داده نیازی به دانش در زمینه آنالیز ندارند.

برخی بر این باورند که گرچه مدیریت داده ها و تحلیل آن ها دو عملکرد متفاوت هستند، اما مسئولیت هر دو را باید یک شخص واحد تقبل کند. گای گومیس، یکی از شرکای کمپانی BrainWorks می‌ گوید: “اگر به روند تکاملی این عناوین دقت کنید مشاهده خواهید کرد که اکثر مدیران تجزیه و تحلیل مایلند خودشان مدیریت و استراتژی داده ها را بر عهده بگیرند. به همین دلیل شرکت ها غالبا این دو وظیفه را در یک نقش ترکیب می کنند.” عده ای استدلال می کنند که تفاوتی ظریف اما حائز اهمیت میان مدیر ارشد داده و مدیر ارشد تجزیه و تحلیل وجود دارد و این تفاوت با تبدیل داده ها به منافع تجاری قابل سنجش است. کالین زیما، مدیر ارشد آنالیز در پلتفرم تحلیل داده Looker می‌ گوید: من فکر می ‌کنم، تحلیل داده، چالش ‌های شرکت را بهتر از خود داده توصیف می‌ کند. او همچنین بیان می کند: شخصا ترجیح می دهم به جای مدیر ارشد داده، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل باشم.

شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار NewVantage Partners طی نظر سنجی مبتنی بر کلان داده و مدیریت هوش مصنوعی خود در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که پست مدیر ارشد تجزیه و تحلیل هنوز در مراحل اولیه شکل گیری خود است. نتایج بررسی ها نشان داد که ۷۲ درصد از شرکت‌ ها نقش مدیر ارشد آنالیز را همچنان نقشی غیرمستقل از مدیریت داده می دانند و تنها ۲۸ درصد از پاسخ دهندگان این نوع از مدیریت را پستی ثابت و مستقل تلقی می کنند. علاوه بر این، یافته های NewVantage حاکی از آن بود که ۴۹% از شرکت ها (از ۳۸% درصد در سال ۲۰۱۹) برای رفع نیازهای خود در زمینه تجزیه و تحلیل، به جای استفاده از نیروهای داخلی از افراد خارج شرکت کمک می گیرند.

 

ویژگی های موردنیاز یک مدیر ارشد تجزیه و تحلیل

دانش زمینه ای مناسب برای یک مدیر تجزیه و تحلیل چیست؟ کریس گالی، مدیر ارتباط با مردم در بازار املاک و مستغلات Ten-X می ‌گوید: “با نگاهی دقیق تر به این موقعیت ها، خواهیم دید که تجزیه و تحلیل و هوش تجاری اغلب توسط افرادی با دانشی بسیار متفاوت از علم داده، انجام می شود. مسئول تجزیه و تحلیل و هوش تجاری سعی می کند تا با جمع آوری اطلاعاتی منسجم و معنادار، برنامه های تجاری یا فرهنگی شرکت را رو به جلو پیش براند. اما حوزه فعالیت متخصصان علم داده بسیار متفاوت بوده و بیشتر به ساختار شرکت مربوط می شود.”

جاستین سریلی، سرپرست بخش داده و آنالیز راسل رینولدز آسوشیتز، اظهار داشت: “مدیر ارشد داده یک متخصص فناوری است که با توجه به سابقه خود در مدیریت داده‌، قادر است کیفیت و فرآیند داده‌ ها را درک ‌کند. پیشینه فناوری این افراد خوب است اما تخصص عمیقی در علم داده ندارند. این موضوع حتی در مورد مدیران ارشد داده شرکت های بزگی همچون Accenture نیز صدق می کند. اما مدیران تجزیه و تحلیل از سطح تخصص بالایی در علم داده برخوردار هستند. برخی از این مدیران در شرکت‌ هایی مانند مک کینزی یا Bain مشغول کار اند.”

اما صرفا تمرکز بر مهارت ‌های “سخت” داده‌ ای اشتباه است، شاید مهم ترین بخش کار، تسلط بر پویایی‌ شرکت و اطلاع رسانی در مورد مزایای تجزیه و تحلیل داده‌ ها باشد. به گفته کارن کرون، مدیر منابع انسانی در شرکت مدیریت سرمایه پیکور: “پست های ارشد به عنوان مسئولان تغییرات و تصمیم گیری های شرکت عمل می کنند. چیزی مانند خلق یک چشم انداز و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران. این افراد مسئولیتی را برای یک جمع بر عهده گرفته اند. به طور مثال، من اطلاعات منابع انسانی خودم را به یک تحلیلگر نشان می دهم و از او درخواست کمک ‌می کنم. یا داده‌ های فروش را به مدیر فروش ارائه می دهم. قاعدتا کسی که در راس شرکت قرار گرفته و بر هر دو موضوع منابع انسانی و فروش اشراف دارد، دارای دیدگاه گسترده تری است.”

 

چگونه یک مدیر ارشد تجزیه و تحلیل موفق شویم؟

به گفته مازی: “شرکت EY طی تحقیقاتی دریافته است که حدود دو سوم از شرکت‌ هایی که سرمایه گذاری بزرگی در تحلیل داده‌ ها انجام داده ‌اند، موفق به کسب سود نشده اند – دلیل عمده این عدم سودآوری مدیریت نادرست است. ما متوجه شدیم که در اوایل چرخه ایفای این نقش، شرکت ها معمولا به طور نامتناسبی بر قابلیت های فنی افراد در آن نقش تمرکز می کردند. فناوری و مهارت‌ های علم داده، ضروری اما ناکافی هستند.”

او می گوید:” اجرای صحیح این نقش مستلزم دو یا سه عنصر کلیدی است. مدیریت ارشد آنالیز یک نقش نوآورانه است لذا مدیر تجزیه و تحلیل باید تجارت شرکت را عمیقا درک کرده و بر اساس مدل کسب و کار شرکت، فرصت هایی را برای بالا بردن ارزش و تمایز رقابتی به دست آورد. این مدیران همچنین باید در طراحی حرفه ای راهکارهای ابتکاری مهارت داشته باشند تا بتوانند بر درآمد شرکت تاثیر مثبتی بگذارند.”

مازی می افزاید: “علاوه بر این ویژگی ها، مدیر ارشد آنالیز باید نقش رابط میان تیم های تجاری و فناوری را بازی کند. ایجاد روابط قوی و سازنده در سازمان شرکت، سهم به سزایی در موفقیت کسب و کار دارد.”

ایجاد این روابط امری حیاتی است چرا که مدیر ارشد آنالیز برای بالا بردن ارزش باید بتواند روش های جدیدی را پیش روی شرکت قرار دهد. اگر به عنوان مدیر ارشد تجزیه و تحلیل کار خود را به درستی انجام دهید می توانید فرایند تجاری شرکت را متحول کرده و از چشم اندازی کاملا متفاوت برای کمک به تصمیمات شرکت اقدام کنید.