مدیر ارشد فناوری اطلاعات (Chief Information Officer)

تعریف

مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) از مدیران اجرایی شرکت است که مسئولیت مدیریت، اجرا و کاربردی بودن فناوری های اطلاعات و رایانه را بر عهده دارد. از آنجا که فناوری در حال افزایش و تغییر شکل صنایع در سطح جهانی است، محبوبیت و اهمیت نقش CIO هم افزایش یافته است. CIO به تجزیه و تحلیل چگونگی کمک فناوری های مختلف به شرکت یا بهبود فرایندهای تجاری موجود پرداخته و سپس سیستمی را برای تحقق این مزیت ایجاد می کند.

 

آشنایی با مدیر ارشد فناوری اطلاعات

نقش CIO در طی دهه ها تغییر کرده است. در دهه ۱۹۸۰ که شرکت ها به حفظ و به روز رسانی کامپیوترهای داخلی، پایگاه های داده و شبکه های ارتباطی خود می پرداختند، این موقعیت حالت فنی تری داشت. در دهه ۲۰۱۰، به لطف رایانش ابری، ارتباطات بی سیم، تجزیه و تحلیل کلان داده ها و دستگاه های تلفن همراه، CIOها تمرکز خود را بر روی توسعه استراتژی ها و سیستم های رایانه ای معطوف کردند که به حفظ جایگاه رقابتی کسب و کارها در بازار جهانی به سرعت در حال تغییر، کمک می کرد. یکی از مسئولیت های اصلی CIO در عصر حاضر، پیش بینی آینده آن دسته از ترندهای فناوری رایانه است که به یک کسب و کار نسبت به دیگران مزیت می بخشد. عملیات روزانه نگهداری از سیستم کامپیوتری معمولا بر عهده شخصی است که به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات شناخته می شود.

با گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و فناوری رایانه در مشاغل، تعداد مدیران ارشد فناوری اطلاعات افزایش فراوانی یافته است. CIO با مسائلی مانند ساخت وبسایت برای دسترسی شرکت به مشتریان بیشتر یا بکارگیری نرم افزار موجودی جدید برای کمک به مدیریتِ موجودی بهتر، سر و کار دارد.

 

نکات کلیدی

  • CIO یک مدیر اجرایی عالی رتبه است که مسئولیت مدیریت و اجرای موفقیت آمیز سیستم های اطلاعات و فناوری رایانه شرکت را بر عهده دارد.
  • با پیچیده تر شدن تکنولوژی و گسترش جهانی آن، اهمیت و محبوبیت نقش مدیر ارشد فناوری اطلاعات هم افزایش یافته است.
  • CIO باید چابک باشد و به سرعت به ترندها، تغییرات و نیازهای سازمان، کارمندان و مشتریان آن، پاسخ دهد.

 

الزامات و شرایط موردنیاز برای CIO

مدیران ارشد فناوری اطلاعات برای پیشرفت در شغل خود باید چندین مهارت سخت و نرم را به کار گیرند. CIOها باید روش اداره کسب و کار را بدانند زیرا این شغل نیازمند دانش زیادی در مورد نحوه عملکرد یک شرکت، از رده های بالا گرفته تا پایین، است. آن ها همچنین باید نسبت به ترندهای فناوری آگاهی داشته باشند زیرا فناوری اطلاعات ممکن است در عرض دو تا سه سال درگیر تحول شود. این افراد باید ارتباطات خوبی در درون شرکت با سایر مدیران سطح بالا و دیگر همکارانشان در این زمینه داشته باشند. CIOها باید نحوه کار هر بخش از شرکت را بدانند تا بتوانند نیازهای فنی هر شعبه شرکت را تعیین کند. این اشخاص باید توانایی بالایی در ایجاد ارتباطات داشته باشند. توانایی ترجمه و انتقال مفهوم اصطلاحات فنی به روشی که کارمندان غیر IT هم بتوانند به راحتی آن ها را درک کنند نیز برای این مدیران ضروری است.