کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)
کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟
کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP، محصولی با قابلیتهای کافی برای جذب مشتریان اولیه و تایید ایده محصول در اوایل چرخه توسعه آن است. در صنایعی مانند نرم افزار، MVP میتواند به تیم محصول در دریافت بازخورد کاربران در سریعترین زمان ممکن برای تکرار و بهبود محصول کمک کند.
از آنجا که روش چابک، مبتنی بر اعتبارسنجی و تکرار محصولات بر اساس نظر کاربران است، MVP نقشی اساسی را در توسعه چابک ایفا می کند.
هدف از کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟
اریک ریس، که مفهوم کمینه محصول پذیرفتنی را به عنوان بخشی از روش استارتاپ کارآمد خود معرفی کرد، هدف MVP را این گونه توصیف میکند: MVP نسخه ای از یک محصول جدید است که به تیم امکان می دهد با کمترین زحمت، بیشترین میزان یادگیری معتبر در مورد مشتریان را داشته باشند.
از جمله دلایلی که یک شرکت ممکن است تصمیم به توسعه و عرضه کمینه محصول پذیرفتنی بگیرد این است که تیم محصول آن میخواهد:
- محصولی را در اسرع وقت به بازار عرضه کند.
- قبل از اختصاص بودجه ای کلان به توسعه کامل محصول، ایده را با کاربران واقعی آزمایش کند.
- در مورد اینکه چه چیزهایی با بازار هدف شرکت سازگارند و چه چیزهایی نه، بیاموزد.
MVP به شرکت ها امکان میدهد تا ایده محصولی را بدون ساخت کل محصول اعتبارسنجی کنند. همچنین میتواند به کاهش زمان و منابعی که برای ساخت محصولی ناموفق صرف میشود، کمک کند.
چگونه میتوان کمینه محصول پذیرفتنی خود را تعریف کرد؟
چگونه می توانید یک کمینه محصول پذیرفتنی ایجاد کنید؟ و تیم شما چگونه متوجه میشود که یک MVP آماده راه اندازی دارد؟ در اینجا چند گام استراتژیک آمده است.
- مطمئن شوید که MVP برنامه ریزی شده شما با اهداف کسب و کارتان مطابقت دارد.
قبل از تصمیم گیری در مورد قابلیتهایی که باید بسازید، اولین گام در توسعه MVP اطمینان از این است که محصول با اهداف استراتژیک تیم یا شرکتتان همخوانی داشته باشد.
آن اهداف چه هستند؟ آیا در تلاش برای کسب درآمد در شش ماه آینده هستید؟ آیا منابع محدودی دارید؟ این سوالات ممکن است بر روی اینکه آیا اصلا الان وقت خوبی برای شروع توسعه یک MVP جدید هست یا نه، تاثیر بگذارند.
همچنین، از خودتان بپرسید که این کمینه محصول پذیرفتنی چه هدفی را دنبال میکند. آیا کاربران جدیدی را برای محصول فعلیتان از بازارهای مجاور جذب میکند؟ اگر این یکی از اهداف فعلی کسب و کارتان است، پس این طرح MVP ممکن است از نظر استراتژیک پذیرفتنی باشد.
اما اگر اولویت فعلی شرکتتان ادامه تمرکز بر بازارهای اصلی خود است، شاید لازم باشد این ایده را کنار گذاشته و به جای آن روی MVPای تمرکز کنید که به منظور ارائه قابلیت های جدید برای مشتریان فعلیتان طراحی شده است.
- مشکلات خاصی که قصد حل کردنشان را دارید یا ارتقاهایی را که میخواهید برای پرسونای کاربرتان امکان پذیر نمایید، شناسایی کنید.
بعد از اینکه مشخص شد برنامه های MVP شما با اهداف کسب وکارتان مطابقت دارند، میتوانید درباره راهکارهای خاصی که میخواهید محصولتان به کاربران ارائه دهد فکر کنید. این راهکارها که میتوانید آنها را در قالب داستان ها، افسانه ها یا گزارش های کاربر بنویسید، چشم انداز کلی محصول را نشان نمی دهند. بلکه فقط زیر مجموعه هایی از آن دیدگاه را نمایان میسازند. به یاد داشته باشید که تنها امکان توسعه تعداد کمی عملکرد را برای MVP خود دارید.
لازم است که هنگام تصمیم گیری برای اینکه کدام یک از قابلیت های محدود را در MVP خود بگنجانید، به طور استراتژیک عمل کنید. این تصمیمات را میتوانید بر اساس عوامل مختلفی بگیرید، از جمله:
- تحقیق کاربر
- تحلیل رقابتی
- پس از دریافت بازخورد کاربر، با چه سرعتی قادر به تکرار انواع خاصی از عملکردها هستید.
- هزینه های نسبی برای پیاده سازی داستانها یا افسانه های مختلف کاربر
- قابلیت MVP خود را به یک برنامه اقدام توسعه تبدیل کنید.
پس از سنجیدن عناصر استراتژیک بالا و تصمیم گیری در مورد عملکرد محدودی که برای MVP خود میخواهید، وقتش است که آن را به یک برنامه عملیاتی برای توسعه تبدیل کنید.
توجه: مهم است که V در MVP را در نظر داشته باشید – محصول باید پذیرفتنی باشد. یعنی باید به مشتریانتان امکان تکمیل کل یک کار یا پروژه را داده و تجربه کاربری با کیفیتی را ارائه دهد. MVPای که کلی ابزار و ویژگیهای نیمه ساخته دارد نمیتواند رابط کاربری خوبی باشد. محصول باید کارآمد بوده و شرکتتان قادر به فروش آن باشد.
نمونه هایی از کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟
اگر میخواهید بدانید که این در عمل چگونه انجام میشود، بیایید به بررسی مسیر چند برند آشنا برای راه اندازی MVPهای موفق بپردازیم.
Airbnb
بنیانگذاران Airbnb که پولی برای راه اندازی کسب و کار نداشتند، از آپارتمان خودشان برای اعتبارسنجی ایده خود در خصوص ایجاد بازار ارائه مسکن اجاره ای کوتاه مدت و کاربر با کاربر به صورت آنلاین، استفاده کردند. آنها یک وب سایت مینیمالیستی ایجاد کرده و عکسها و جزئیات دیگر در مورد ملک خود را منتشر کردند. تقریبا بلافاصله پس از این اتفاق، سر و کله چندین مشتری دست به نقد پیدا شد.
Foursquare
شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان Foursquare به عنوان یک MVP تک عملکردی شروع به کار کرد که کارش فقط ارائه پذیرش و پاداش گیمیفیکیشن بود. تیم توسعه Foursquare این ایده را با یک پایگاه کاربری مشتاق و رو به رشد اعتبارسنجی کرده و سپس شروع به اضافه کردن توصیه ها، راهنمای شهری و سایر قابلیت ها کردند.