مراحل راه اندازی استارتاپ
۱- حل کردن یک مشکل واقعی
۳- تیم سازی
۵- فرهنگ کاری
۷- لزوم داشتن قرارداد امضا شده
۹- لزوم محافظت از دارایی های فکری
۱۱- استقبال از رقابت
۱۳- مطرح کردن خودتان به عنوان فردی خبره
۱۵- برقراری روابط کاری
۱۷- آهسته شروع کنید
۱۹- خوش بگذرانید!
۲- لزوم رهبری
۴- لزوم داشتن منتور
۶- راه اندازی واحد تجاری
۸- لزوم ثبت و مراقبت از ایده ها
۱۰- برنامه ریزی برای موفقیت
۱۲- طراحی یک نقشه راه
۱۴- تولید محتوا
۱۶- زیر سوال بردن همه چیز
۱۸- هنگام جذب سرمایه صبور باشید
۲۰- نکات و توصیه ها
بخشی از زندگی و کار در دنیای استارتاپ ، مربوط به درس گرفتن از اشتباهات است، هم اشتباهات خودتان و هم دیگران. شما این شانس را دارید که ببینید چه چیزی شرکتهای موفق را از آنهایی که درنهایت شکست خوردهاند متمایز میکند و امیدواریم که بتوانید قبل از اینکه خودتان همان اشتباهات را مرتکب شوید، این درسها را بیاموزید. هرچند گاهی بهتر است بگذارید دیگران خودشان اشتباه کرده و از اشتباهشان درس بگیرند، اما ضرری ندارد که خرد جمعی دنیای کسب و کار را با هم به اشتراک بگذاریم. هدف نهایی این مجموعه مقالات، اجتناب از بروز اشتباهاتی است که نه تنها به مؤسسان استارت آپ ها بلکه به زندگی کسانی آسیب میزند که در فعالیتهای اقتصادیشان از این افراد پیروی میکنند.
در این مقاله ۲۰ مرحله کلیدی آموزش راه اندازی استارتاپ را با هم بررسی میکنیم، لازم به ذکر است به زودی در مقالههای جداگانهای هر قسمت را به صورت تفصیلی مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای مشاهده مقالات میتوانید بر روی عبارت مقاله ها در بالای صفحه کلیک نمایید. و اگه دنبال ایده های جدید استارتاپی هستین هم می تونین دسته ایده های استارتاپی رو مطالعه کنین.
حل کردن یک مشکل واقعی
شما میتوانید یک اختراع یا محصول داشته باشید که خلاقانه و جذاب و خیالانگیز باشد، اما مهمترین معیار موفقیت، برآورده ساختن یک نیاز واقعی از بازاری است که سعی دارید به آن خدمت کنید. بهترین شرکتها آنهایی هستند که پاسخگوی نیازهای مشتریان بوده و میتوانند خود را با تغییرات آن نیازها وفق دهند.
رهبری چیزی بیشتر از یک نگرش است
رهبر تیم بودن با ایده و جهتگیری آغاز میشود که اساس کسب و کار شما را تشکیل میدهد، اما موفقیت درنهایت به انگیزه بستگی دارد. شما با رفتار، اخلاق کاری و عزم راسخ خود، الگویی در مقابل دیدگان بقیهی اعضای شرکت میگذارید.
تیم درستی را برگزینید
نگرش شما نسبت به هدف نهاییتان شاید فقط متعلق به شخص شما باشد، اما برای رسیدن به این هدف نیاز به کمک خواهید داشت. برای دستیابی به اهداف نهایی کسب و کارتان، لازم است اطرافتان را از افرادی پر کنید که نگرش شما را درک کرده و با فرهنگ و ذهنیت شرکت هماهنگ باشند.
منتورهای موردنیاز خود را پیدا کنید
وقتی شروع به توسعه کسب و کارتان میکنید، نیاز به یک هیئت مشاور خواهید داشت تا برای کمک به شما در عبور از هزارتوی کارآفرینی، مشورتها و راهنماییهای لازم را ارائه دهند. نگران درخواست از دیگران برای مربیگری خود نباشید؛ این افراد اغلب خوشحال میشوند از آنها کمک خواسته شود و مشتاق راهنمایی کردن دیگران هستند همانطور که زمانی مربیان خودشان آنها را راهنمایی کردهاند.
فرهنگ را مبنای کارتان قرار دهید
در نبود راهنمایی مستقیم، این آداب و رسوم فرهنگی یک شرکت است که در شکلدهی تصمیمات و کار اعضای شرکت، پیروز خواهد شد. فرهنگ شرکت شما میبایست نه تنها بگوید شما چه کسی هستید، بلکه باید بگوید قرار است چه کسی باشید.
از خودتان با داشتن یک واحد تجاری محافظت کنید
شاید کاغذبازی در روزهای ابتدایی استارتاپ شما مهم به نظر نرسد، اما انجام یک کسب و کار بدون داشتن واحد تجاری در شرکت، میتواند داراییهای شخصی شما را به مخاطره بیندازد. مگر اینکه حاضر باشید هرچه دارید به خطر بیندازید تا کسب و کارتان موفق شود، وگرنه باید با یک کارشناس صحبت کرده و یک واحد تجاری راه بیندازید تا شما و خانوادهتان را از نابودی احتمالی حفظ کند.
قراردادهای امضا شده داشته باشید
باز هم شاید کاغذبازی زمانی که تازه بیرون از گاراژتان کار میکنید، کسلکننده و غیرضروری به نظر برسد، اما آنها میتوانند کسب و کارتان را موفق کنند یا زمین بزنند. هر توافقی که میکنید میبایست با یک قرارداد امضاشده رسمیت پیدا کند تا هر دو طرف از دعواهای قانونی آینده در امان باشند، دعواهایی که ازلحاظ وقت و پول، هزینه زا خواهند بود.
از ایدههایتان محافظت کنید
عادت خوبی است که ایدههایتان را تا جای ممکن پیش خودتان نگه دارید و آنها را با هرکسی که گوش میدهد در میان نگذارید، اما درنهایت اگر امیدوار به جذب سرمایه و گسترش ابعاد کسب و کارتان باشید، مجبور خواهید شد که در موردشان صحبت کنید. وقتی در جمعی راجع به ایدههای خود صحبت میکنید، عقل حکم میکند که از همه بخواهید موافقتنامههایی جهت عدم افشای ایده امضا کنند تا بتوانید اطلاعات حساس خود را حفظ کنید.
مالکیت معنوی خود را حفظ کنید
از همان ابتدای کار، مالکیت معنوی (IP) باارزشترین دارایی شماست. شناخت و محافظت از تمام این دارایی به دست آمده، برای موفقیت درازمدت و ادامهی حیات شرکتتان، ضروری است.
برای موفقیت برنامهریزی داشته باشید
هدف نهایی شما برای کسب و کارتان هرچه که هست، آن را از ابتدا به خاطر داشته باشید و به سمت آن هدف حرکت کنید. با گذشت زمان، چیزهایی دچار تغییر و تحول میشوند و مسائل غیرمنتظرهای پیش میآید، اما به یاد داشتن هدفتان به شما کمک خواهد کرد که برای دستیابی به آن برنامهریزی و تصمیمگیری کنید.
از رقابت نترسید
تنها بودن در بازار میتواند دلهرهآور باشد، بهخصوص اگر سعی دارید توجهات را به مشکلی جلب کنید که به دنبال حل آن هستید؛ اما نگذارید که ورود رقبا به این فضا، شما را از میدان به در کند؛ رقابت ثابت میکند که روی چیز بهدردبخوری کار میکنید و میتواند شما را وادار به تمرکز و پیشرفت کند.
یک نقشهی راه تهیه کنید
تنظیم مسیر اصلی کسب و کارتان میتواند به شما کمک کند تا طبق نقشهای عملی به سمت اهداف خود حرکت کرده و از انحرافات و حواسپرتیهای غیرضروری اجتناب کنید. ممکن است کار سختی باشد، اما آیا به موفقیت کسب و کارتان نمیارزد؟
تخصص خود را به رخ بکشید
بخشی از موفقیت کسب و کار به شهرت شما به عنوان یک متخصص در فضای کاریتان بستگی دارد؛ بههرحال هیچکس نمیخواهد محصولی را از کسی بخرد که نمیداند خریدار دربارهی چه چیزی صحبت میکند. نوشتن و صحبت کردن دربارهی حوزهی تخصصیتان، راه مؤثری برای مطرح کردن نام و تضمین حسن نیت شماست.
محتوا تولید کنید
در عصر اینترنت، محتوا پادشاهی میکند و شما قطعاً میخواهید با وبنوشتها، ویدیوها، پادکستها و هر محتوایی که اجازه دهد نام و ایدههایتان مقابل چشم مشتریان احتمالی قرار بگیرد، در این عرصه حضور داشته باشید. کلیکها، بازدیدها و مشارکت، ارز رایج این قلمرو و مطمئنترین راه برای مطرح کردن خودتان بهعنوان رهبران فکری یک موضوع است.
رابطه برقرار کنید
پیشبینی موفقیت همانقدر که به کاری که میکنید بستگی دارد، به کسانی که میشناسید هم وابسته است؛ اما کلید روابط خوب، یکطرفه کردن آنها نیست؛ همانقدر که به دست میآورید در جایی که میتوانید با کمک به دیگران، آن را پس بدهید، بدین ترتیب شبکهای قوی از آدمهایی میسازید که میتوانید رویشان حساب کنید.
همهچیز را زیر سؤال ببرید
نپذیرفتن وضع موجود در بعضی مواقع شاید ترسناک به نظر بیاید، اما گاهی برای رسیدن کسب و کارتان به سرمنزل مقصود، لازم است. از خلاف جریان حرکت کردن و نه گفتن در مواقع لازم نترسید.
عجله نکنید
شور و شوق ابتدایی نسبت به کسب و کارتان عالی است، اما بهتر است کمی هوشیاری و احتیاط به خرج دهید. بهتر است رویکردی محتاطانه داشته و قبل از شروع کمی فکر کنید تا اینکه بخواهید اولین تصور خود را در قالب وبسایت یا محصولی پر از اشکال پیاده کنید که هنوز برای ورود به بازار آماده نیست.
هنگام جذب سرمایه صبور باشید
برای کسب و کارتان هرطور سرمایه جذب میکنید مهم نیست، فقط بدانید که این کار میتواند روندی طولانی و چالشبرانگیز باشد. پذیرفتن اولین پیشنهادی که سر راهتان قرار میگیرد وسوسهانگیز است، اما مطمئن شوید که پیشنهاد درستی باشد و پول همراه آن روابط درستی را به همراه بیاورد که میتوانند به پیشبرد کسب و کارتان کمک کنند.
لذت ببرید
تمام زحمتی که برای کسب و کارتان میکشید نهایتاً بیهوده خواهد بود اگر هر روز سر کارتان احساس بدبختی کنید. خوش گذراندن سر کار، مادامی که کارها درست انجام شوند ایرادی ندارد؛ قطعاً این حالت از زجر کشیدن در یک اتاق بدون پنجره بهتر است.
برای مشاهده لیست استارت آپ های ایرانی ؛ پیشنهاد میکنم جامع ترین دسته بندی استارتاپ ها رو تو لینک لیست استارتاپ های ایرانی مشاهده کنین.