ایده های استارتاپی

جای خالی ۱۰ استارتاپ هندی در ایران

کدام فرصت‌ها در اکوسیستم هندوستان مورد توجه قرار گرفته‌اند؟

سال گذشته سالی پر فراز و نشیب به دلیل همه‌گیری COVID-19  در سراسر جهان بوده است. بسیاری از کارآفرینان قوی در هند به سراغ فرصت‌های تجاری رفته‌اند و ایده استارتاپ هندی خود را آزمایش کرده‌اند. برخی از آن‌ها شکست خورده و برخی از این استارتاپ های هندی بسیار پیشرفت کرده‌اند. هند از ظهور استارت ‌آپ‌ جدید به دلیل نیروی کار ماهر کم‌هزینه، سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی و فرصت‌هایی برای رشد حمایت می‌کند.

از نظر کارآفرینی و تجارت، هند به یکی از برترین کشورهای نوظهور در جهان تبدیل شده است. در سال‌های گذشته صدها شرکت استارت‌آپ در هند تأسیس شده‌اند که بسیاری از آن‌ها از موفقیت باورنکردنی برخوردار بوده‌اند.
بر اساس گزارش‌های موجود، بودجه راه‌اندازی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسیده است. علاوه بر سرمایه‌گذاران بزرگ، سرمایه‌گذاران نهادی و صندوق‌های بازنشستگی نیز در بسیاری از مشاغل آنلاین و استارت آپ جدید سرمایه گذاری می‌کنند. در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاران حدود ۴/۴ میلیارد دلار به استارت ‌آپ‌ های هندی تزریق کرده‌اند که این میزان ۲۶ درصد بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰، در سه ماهه مشابه است.

معرفی استارتاپ هند

استارت آپ هند ابتکار دولت هند برای ایجاد استارتاپ‌ها و پرورش نوآوری است. این کمپین اولین بار توسط نخست وزیر هند، نارندرا مودی در طی سخنرانیش در ۱۵ اوت ۲۰۱۵ اعلام شد. از طریق این ابتکار، دولت قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های استارت آپی را برای تقویت کارآفرینی، رشد اقتصادی و اشتغال در سراسر هند تقویت کند. برنامه عملیاتی این ابتکار بر سه حوزه تمرکز دارد:

  • ساده سازی
  • حمایت های مالی و مشوق‌ها
  •  مشارکت صنعت و دانشگاه

یکی دیگر از حوزه‌های مرتبط با این ابتکار، کنار گذاشتن سیاست‌های محدودکننده دولت ایالت‌ها در این حوزه، مانند مجوز راج، مجوزهای زمین، پیشنهادهای سرمایه‌گذاری خارجی و پاکسازی‌های محیطی است. این موضوع توسط دپارتمان ارتقای صنعت و تجارت داخلی سازماندهی شد.

۱۰ استارت آپ موفق هندی

شرکت‌های تکنولوژیک هند در سال‌های اخیر بسیار موفق ظاهر شده‌اند و با رشد اقتصادی، ایجاد شغل، دسترسی به منابع آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی منجر به کاهش فقر و بهبود شیوه‌ی زندگی شده‌اند. براساس گزارشات NASSCOM، هند به عنوان سومین اکوسیستم استارت‌آپی جهان شناخته شده است. در این کشور بیش از ۱۰۰ شتاب‌دهنده، ۲۰۰ سرمایه‌گذار angel و بیش از ۴۲۰۰ استارت آپ جدید وجود دارد و به یکی از کشورهای پیشرو در نوآوری، فناوری و کارآفرینی تبدیل شده است.

در ادامه می‌خواهیم چند استارتاپ هندی که نبود آن‌ها در ایران حس می‌شود را معرفی کنیم. البته در برخی موارد نمونه‌ی ایرانی وجود دارد، اما هنوز نتوانسته است جایگاه خود را به خوبی در بین مردم پیدا کند و یا ایده خیلی خام است.

فروش ماهی و گوشت به صورت آنلاینFreshtohome

صنایع غذایی یکی از سودده‌ترین صنایع برای حوزه‌ی استارت‌آپ‌ها است. در ایران نیز استارت‌آپ‌های بسیاری در این حوزه شکل گرفته‌اند که بیشتر به سفارش آنلاین غذا، تیک اوی قهوه و مواردی مشابه می‌پردازند. در هند علاوه بر این ایده‌ها، استارت‌آپ‌هایی با ایده‌های متفاوت و جذاب نیز وجود دارد.

یکی از این ایده‌ها Freshtohome است. شاید در ابتدا تصور کنید که نیاز به این ایده چندان هم زیاد نیست، اما براساس آماری که از این استارت آپ جدید منتشر شده، توانسته‌اند در عرض چند ماه از چند شهر هندوستان بیش از ۸۰۰۰۰ مشتری جذب کنند.

آمار نشان می‌دهد که این شرکت سریع‌ترین رشد درآمدی از صفر تا ۵ میلیون دلاری را در بخش تجارت الکترونیک هند بدست آورده است.

شان کادوییل در ماه مارس سال ۲۰۱۶ در شهر بنگلادور این استارت‌آپ را بنیان نهاد. در سال ۲۰۱۷ این استارت‌آپ به بیش از ۲۰ شهر هند توسعه یافت.

استارتاپ Freshtohome

سیستم بررسی و توصیه محصولات فروشگاه‌های آنلاین

unbxd

این استارت آپ جدید که با نام UNBXD در حال فعالیت است با بیش از ۱۲۰۰ شرکت تجارت الکترونیک در ۴۰ کشور همکاری می‌کند و تقریبا ۸۰ درصد از درآمد آن از خارج از هند است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط پاوان سندور و پراسانت کومار راه‌اندازی شده است و از شبکه‌های سرمایه‌گذاری مختلفی سرمایه دریافت کرده است. این شرکت اذعان کرده که در سال ۲۰۱۶ به اندازه‌ی ۱۰ برابر رشد داشته است و قصد دارد در سال ۲۰۱۷ فعالیت‌های خود را به بازار آمریکای شمالی نیز توسعه دهد.

UNBXD استارتاپ

پلتفرم حرکت به سمت لایف استایل خوب

healthifyme

این شرکت با نام HealthifyMe در حال فعالیت است. موسسان آن در سال ۲۰۱۲ آن را راه‌اندازی کردند. اپلیکیشن این استارت‌آپ اخیرا بیش از یک میلیون بار در اپ استور دانلود شده است. این استارت‌آپ ماهانه بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

این برنامه به کاربران در شناسایی میزان کالری غذاهای هندی، کمک گرفتن از متخصصان تغذیه و سلامت کمک می‌رساند. حدود ۵ درصد از کاربران این استارت‌آپ برای خدمات پیشرفته‌تر آن پول بیشتری پرداخت می‌کنند. این شرکت بنگلادوری در سال ۲۰۱۶ توانست بیش از ۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دریافت کند و به عنوان یکی از بهترین اپ‌های اپ استور انتخاب شود.

استارتاپ Healthifyme

سیستم اجاره لباس

flyrobe

شریا میشرا و توشار ساکسنا در سپتامبر سال ۲۰۱۵ شروع به راه‌اندازی استارت‌آپ خود با عنوان FLYROBE کردند. آن‌ها با برخی از برندها و طراحان قرارداد دارند و به اجاره‌ی لباس‌ها می‌پردازند. این استارت‌آپ هم‌اکنون در پنج شهر هندوستان در حال فعالیت است و قرار است در سال ۲۰۱۷ فروشگاه‌های آفلاینی در دهلی و بمبئی افتتاح کنند. آن‌ها هم‌چنین برنامه‌های دیگری برای این سال و رشد ۱۰ درصدی دارند.

Flyrobe استارتاپ

یک شبکه‌ی آنلاین برای به اشتراک‌گذاری داستان‌های سفر

TRIPOTO

سفر یکی از علایق مشترک انسان‌ها در طول زندگی‌شان است. ایجاد بسترهایی که بتواند توجه افراد را به این موضوع جذب کند، بسیار آسان است. با این حال، شما باید ایده‌های بسیار جذابی داشته باشید تا بتوانید کاربران را به استارت‌آپ خود جذب کنید.

TRIPOTO استارت‌آپی است که در سال ۲۰۱۴ بنیان نهاده شد. این پلتفرم شبیه یک شبکه‌ی اجتماعی است که حاوی اطلاعات و توصیه‌های کاربران برای مسافران است. هم‌چنین کاربران سفرنامه‌های خود را برای خود ذخیره می‌کنند.

استارتاپ-TRIPOTO

تجزیه و تحلیل‌ داده‌های بزرگ برای تجارت

peel-works

این استارت‌آپ که Peelworks نام دارد، در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است و حدود ۳۰۰۰ خرده‌فروش را در سراسر کشور در اختیار دارد. بنیان‌گذاران این استارت‌آپ سال‌های بسیاری را در شرکت‌های بزرگ فعالیت‌ کرده‌اند و به خوبی با مشکلات زنجیره‌ی تامین آشنا هستند. راه‌حل‌های این شرکت به مشتریان‌شان کمک می‌کند تا اطلاعات‌شان را در مورد نحوه‌ی عملکرد، مشوق‌ها، تبلیغات و مهارت‌های کارکنان‌شان تجزیه و تحلیل کنند.

استارتاپ Peelworks

این استارت‌آپ که از بمبئی نشات گرفته تاکنون حدود ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و مشتریان بسیاری دارد. در سال ۲۰۱۷ آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر را استخدام کرده‌اند و قصد دارند درآمد ۵ میلیون دلاری را ثبت کنند.

نرم‌افزار مدیریت لجستیکfareye

این استارت‌آپ با نام FarEye به شرکت‌ها در ساده‌تر ساختن عملیات تدارکات کمک و یاری می‌رساند. FarEye صدها نفر از پرسنل فروش را به مشتریان و شرکت‌ها متصل می‌کند. این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و ادعا می‌کند روزانه برای ۷۵ مشتری خدمات ارائه می‌کند. در سال ۲۰۱۶ روی آن سرمایه‌گذاری صورت گرفت و آن‌ها در صدد رشد در سطح جهانی هستند.

بنیان‌گذار این استارت‌آپ می‌گوید:

ما قرص نیستیم که مردم در شرایط خاصی از ما استفاده می‌کنند، ما یک داروی ضروری هستیم که هر شرکتی برای بالا بردن راندمان کاری به ما نیاز دارد.

 استارتاپ fareye

داروخانه آنلاین

myra

Myra یکی دیگر از استارت‌آپ‌های خلاقانه است که داروها را در عرض یک ساعت در خانه به شما عرضه می‌کند. این استارت‌آپ حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در روز به انجام می‌رساند. یکی از بنیان‌گذاران این ایده می‌گوید: ما امیدواریم که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم، بیماران و هر کسی که نیاز به درمان دارد، داشته باشیم.

سیستم وام‌دهی به جوانان حرفه‌ایFinomena

استارت‌آپ Finomena که توسط دو تن از اساتید دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ بنیان نهاده شده است، از الگوریتم‌های خاصی برای تائید میزان حرفه‌ای بودن افرادی که بانک‌ها به آن‌ها وام نداده‌اند استفاده می‌کند و به سرمایه‌گذاران دیگری ارجاع می‌دهد. این استارت‌آپ در تلاش است طی ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۱۷ فعالیت‌های خود را گسترش دهد و به عنوان اولین استارت‌آپ فین تکی که توانسته در مدت کوتاهی این چنین رشد داشته است، شناخته شود.

کفش‌های LechalLechal

شاید این ایده متفاوت‌ترین ایده در میان لیست باشد، اما مطمئن باشید جذاب‌ترین آن‌ها نیز هست. Lechal نوعی کفش پوشیدنی است که همانند سایر تکنولوژی‌های پوشیدنی به سنسورهایی متصل است و اطلاعاتی را به کاربران از جمله آدرسی که فرد در آن‌جا قرار دارد، به فرد دیگر می‌فرستد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۹ Average: ۴.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *