در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. شانزدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Quixey میپردازد را با هم مرور میکنیم.
کوئیکسی به عنوان یک شرکت جستجوی موبایل کار خود را آغاز کرد و سپس برای اپلیکیشنهای موبایل، دستیار دیجیتال ارائه داد. کاربران با استفاده از این دستیار میتوانستند محتوای موردنظر خود را در اپلیکیشنهایشان جستجو کنند؛ یعنی این فناوری میتوانست آنان را از نتایج جستجو مستقیماً به فعالیتهای شخصی مثل نشاندادن دوستان نزدیک در فیسبوک یا بیرونکشیدن فهرست پخش موسیقی برساند. علاوه بر این کاربران میتوانستند اپلیکیشن مورد نظر خود را به زبان طبیعی برای این موتور جستجو توصیف کنند تا آن را بیابد.
همچنین این شرکت نوع جدیدی از جستجو به نام جستجوی کاربردی را ابداع کرده بود که اطلاعات هر اپلیکیشن و قابلیتهای آن را از سایتهای مرورگر، وبلاگها، رسانههای اجتماعی و منابع دیگر جمعآوری میکرد. این فناوری امکان جستجو در پلتفرمهای گوناگون را به کاربران داده و آنها را از جستجوهای متعدد با دستگاههای مختلف موبایل بینیاز میکرد. کوئیکسی پیش از عرضهی خصوصی نسخهی بتای موتور جستجوی کاربردی در آوریل ۲۰۱۱، یک سال و نیم برای ساخت آن وقت گذاشته بود. می ۲۰۱۱ وبسایت کوئیکسی برای عموم مردم شروع به کار کرد.
دسامبر ۲۰۱۲، کوئیکسی با موتور جستجوی فدرال Ask.com شریک شد و فعالسازی جستجوی اپلیکیشن را بر روی آن آغاز نمود. این شرکت جستجوی یادشده را برای دو محصول «Sprint» هم فعال کرد: Sprint Digital Lounge و Sprint Zone.
کوئیکسی یک ماه بعد اعلام کرد که تقریباً ۱۰۰ میلیون جستجو در ماه را پشتیبانی کرده و تعداد کارکنانش به بیش از ۵۰ نفر رسیده است.
در این میان غولهای بزرگی چون اپل و گوگل به دنبال ارتقای ویژگیهای جستجو بر روی دستگاههای خود بودند و این عرصه رقابت را بر کوئیکسی تنگ میکرد.
اکتبر ۲۰۱۳ کوئیکسی سرمایهی ۵۰ میلیون دلاری سری C را از علیبابا دریافت کرد. در همان زمان، شرکت، قرارداد تجاری جداگانهای هم برای ۱۰۰ میلیون دلار با علیبابا امضا کرد؛ یعنی علیبابا هم سرمایهگذار کوئیکسی شد و هم مشتری آن. پس از بازسازی دفترچهی سهام علیبابا و کوئیکسی، این شرکت زمانبندی بازپرداخت بدهی خود به شرکت چینی را قبول نداشت، با این حال با آن موافقت نمود.
این شرکت در سال ۲۰۱۵، ۶۰ میلیون دلار جذب سرمایه به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون دلار داشت. با این وجود در فوریهی ۲۰۱۶، با ازدست رفتن اهداف درآمدی شرکت، برخی از مدیران اجرایی، کوئیکسی را ترک کردند.
اوایل سال ۲۰۱۷، کوئیکسی سرمایهای ۱۰ میلیون دلاری به دست آورده بود که البته برای بازپرداخت بدهیاش به علیبابا کافی نبود، هرچند امیدوار بود این پول برایش زمان بخرد تا مشتری تازهای پیدا کند. اما علیبابا از پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی جدید امتناع کرد، تصمیمی که در نهایت منجر به اخراج عدهای از کارمندان شد.
علیبابا در بیانیهای اعلام کرد: «متأسفانه پیشرفت شرکت، انتظارات ما را برآورده نکرد و هیئتمدیره تصمیم گرفت که به این کسبوکار پایان دهد.»