ایده های استارتاپی

استارتاپ‌هایی برای نجات جان انسان‌ها در فجایع ساختمانی

با 5 ایده برتر برای پیشگیری از آسیب‌های حوزه معماری و عمران آشنا شوید

صنعت ساختمان با خطرهای گسترده و متنوعی مواجه است که می‌تواند از خطاهای فنی یا انسانی در مراحل طراحی یا اجرا نشات گرفته باشد. امروزه تحلیل و شناسایی این خطاها به یکی از مسائل جدی حوزه عمران تبدیل شده است چنانکه در پی وقوع حوادث مختلف، تیم‌های کارشناسی به تحلیل و بررسی علل وقوع آن‌ها می‌پردازند. آنچه ما را به آینده‌ای روشن برای جلوگیری از وقوع فجایع ساختمانی امیدوار می‌کند پیوند خلاقیت و تکنولوژی است که توسط کارآفرینان به کار گرفته شده است. امروزه کسب و کارهای بدیعی در حوزه ساختمان پدیدار شده‌اند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

Airobotics– هواپیماهای کنترل از راه دوری که اشکالات را از بالا شناسایی می‌کنند

 

Airobotics_logo

ایروبوتیک، پلتفرم و مراقبت پرواز کاملاً خودمختاری را ایجاد کرده که شرکت‌ها را قادر به استفاده از بسیاری از مزایای هواپیماهای بدون سرنشین می‌کند بدون این‌که نیاز به دخالت انسانی باشد. این هواپیما در کنار قابلیت‌های دیگر، قادر به اجرای وظایفی مثل بازرسی، چک تعمیر و نگهداری، و بررسی ماشین‌آلات و امنیت برای تجهیزات عظیمی مثل کارخانه‌های صنعتی، بنادر، و معادن است. این هواپیما، قادر به انجام تعداد بسیاری از وظایف جدید و معمول است، و هنگامی که شارژ باطری‌اش تمام می‌شود به‌سادگی در ایستگاهِ فرود، به‌ زمین نشسته و باطری خود را تعویض می‌کند. این پلتفرم، استفاده از یک هواپیما برای اهداف متفاوت را ممکن می‌سازد. این محصول به‌تازگی پرواز برفراز دریا را نیز تکمیل کرده که کار آن حدود یک سال قبل آغاز شده بود.

در صنعت ساختمان هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند به بازرسی‌ها کمک کند. مکان‌یابی شکاف‌ها و ضعف‌های ساختاری در سازه‌های بلند یا دارای اتصالات زیاد، مثل پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو دشوار است. این هواپیما، برای حفظ جان پرسنل و پرهیز از به‌ خطر انداختن زندگی انسان‌ها، قادر به انجام بررسی دقیق و باکیفیتِ سازه بوده و این کار را کاملاً به‌ تنهایی و به‌ صورت دائمی بدون عملکردهای خاموش‌سازی به‌ خاطر مسائل امنیتی، انجام می‌‌دهد. به‌ عنوان مثال، یک هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند این موارد را بررسی کند:

  • ضخامت دیوارها
  • دقت زوایا
  • آیا قادر به تحمل وزنی که رویشان قرار می گیرد هستند؟
  • آیا فرورفتگی خطرناکی در مواد وجود دارد؟
  • آیا همه‌چیز مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده است؟

airobotics

Dronomy– نقشه‌برداری سه‌بعدی از کارگاه‌های ساختمانی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

dronomy logo

Dronomy در حال توسعه دادن چیزی است که آن را «مغز هواپیمای بدون سرنشین» می‌خواند. سیستمی که هواپیماهای بدون سرنشین را قادر می‌سازد تا خودشان بدون کنترل یا دخالت یک اپراتور پرواز کنند، در عین حال از برخورد با اشیا، ساختمان‌ها، و مردم نیز اجتناب کنند. این سیستم ازطریق الگوریتم‌های بصری کامپیوتری پیشرفته‌ای که Dronomy ایجاد کرده، به این قابلیت‌ها دست می‌یابد.

اُری اَفک، بنیان‌گذار و مدیرعامل Dronomy می‌گوید: «راهکار ما، فرستادن یک هواپیمای بدون سرنشین به یک کارگاه ساختمانی است که نزدیک شدن به اشیا و عکاسی از آن‌ها با کیفیت بالا و جزئیات فراوان را امکان‌پذیر می‌سازد. اطلاعات به‌ دست آمده روی فضای ابری گذاشته شده، و مدلی سه‌بعدی از سازه‌ی موردنظر را ایجاد می‌کند. هیچ نیازی به اپراتورهای آموزش دیده نیست. هرکسی درجا می‌تواند آن را هدایت کند. امروز، هم تنظیم‌کننده و هم پیمانکار، بازرسان ایمنی را به کارگاه‌های ساختمانی می‌فرستند. هواپیمای بدون سرنشینی مثل این می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند، یا حتی با بازرسی ایمنی از راه دور جایگزین آنها شود. متأسفانه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای امنیت کارگاه‌های ساختمانی، عملاً وجود ندارد. مقررات حاکم، استفاده‌ی تجاری از هواپیماهای بدون سرنشین را بسیار دشوار می‌سازد.»Dronomy

Vayyar– تحلیل مواد، اشیا و مایعات

Vayyar-Logo

این شرکت، درحال ایجاد حسگرهای تصویرسازی سه‌بعدی است که می‌تواند درون مواد، اشیا و مایعات را ببیند. این حسگر قادر به نگریستن از درون دیوارها جهت شناسایی و مطالعه‌ی عناصر بنیادینی است که دیوار از آن‌ها تشکیل شده است و می‌تواند شخصی را که به یک ساختمان وارد می‌شود، دنبال کرده و جایابی کند. این حسگرها، شی را اسکن کرده و تصویری سه‌بعدی از محتویات آن را خروجی می‌دهند. آن‌ها هم‌چنین قادر به شناسایی حرکت و سرعت، و دنبال کردن تعداد زیادی از افراد در مناطق وسیع هستند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط رَویو مِلامِد تأسیس شده است. راهکار وایار تاکنون توسط شرکت‌ Fortune 500 مورد استفاده قرار گرفته، و این فناوری به‌تدریج به‌سمت صنایع دیگر توسعه می‌یابد. به‌عنوان مثال، این فناوری قادر به اندازه‌گیری سرعت پرتاب توپ، درصد چربی شیر، و کیفیت فونداسیون‌ دیوارهای ساختمان‌هاست. این شرکت، دانش‌آموخته‌ی شتاب‌دهنده‌ی Tyco Innovation است.

وایار، از محصول خود به نام Walabot در آمریکا بهره‌برداری کرده است. Walabot به افرادی که می‌خواهند خانه‌ی خود را بازسازی کنند کمک می‌کند تا آن‌چه پشت دیوارهای خانه است را ببینند و محل حرکت (مثلاً موش‌ها و موریانه‌ها) را مشخص کنند. این‌محصول در حال حاضر مشتری‌های خصوصی را هدف‌گیری کرده است؛ اما شرکت می‌گوید که برای توسعه‌ی خدمات خود به دیگر بازارها با تأکید بر سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر، از جمله شرکت‌های ساختمانی نیز برنامه‌ریزی کرده است.

Vayyar

ShapeDo– مدیریت هوشمند و دقیق کارگاه‌های ساختمانی

 

ShapeDo-logo

ShapeDo با هدف صرفه‌جویی در زمان و هزینه، یک ابزار مدیریتی برای طراحی ساختمان و پروژه‌های زیربنایی ارائه می‌دهد. این ابزار، بر روی اطلاعات مهندسی متمرکز است که نظارت بر تغییرات و انطباقات میان نسخه‌های متفاوتی از نقشه و بر گروه‌های مختلف را ممکن می‌کند. این ابزار، به‌ سرعت اطلاعات مهندسی را به‌ صورت بصری در اختیار ما گذاشته و در عین‌ حال موجب صرفه‌جویی در منابع می‌شود. مدیران پروژه می‌توانند فی‌المجلس، تغییرات بسیاری را که توسط گروه‌های مختلف در نقشه‌هایشان ایجاد شده، نظاره کنند. درطول این دوره‌ی زمانی، هنوز تغییرات بسیاری در حال انجامند که در میان گروه‌های مختلفِ درگیر در ساخت‌وساز سردرگمی ایجاد می‌کنند و می‌توانند موجب ضرر مالی و تأخیر در کار شوند.

ShapeDo

SmartSite– واحد دیده‌بانی برای کارگاه‌های ساختمانی

 

smartsite logo

این شرکت که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، ابزاری ارائه می‌دهد که امکان مدیریت یک محیط کاری امن در کارگاه‌های ساختمانی را فراهم می‌سازد. این محصول، در محدوده‌ی کارگاه قرار گرفته و تعدادی از شاخص‌ها را به‌ طور دائم بررسی می‌کند: سطح صدا، سطوح گردوخاک، سطوح پرتوها، و غیره. این ابزار امکان بررسی قرارگرفتن کارمندان در معرض مواد خطرناک در کارگاه را فراهم ساخته، به کارمندان هشدار می‌دهد که نیاز به استراحت دارند، و به‌ طور خودکار، تمامی این اطلاعات را بر روی فضای ابری ذخیره می‌کند. هیچ دانش قبلی نیاز نیست؛ شما فقط دستگاه را در محل می‌گذارید، آن را روشن می‌کنید، و او بقیه کارها را انجام می‌دهد.

SmartSite

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *