مقالات کارآفرینی

داستان موفقیت راجر بانیستر ( یک دونده فراموش نشدنی )

دونده‌ای که واژه‌ی محال را از زندگی‌اش حذف کرد

لیمو HR

آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید با بیشترین سرعتی که می‌توانید، یک مایل بدوید (این مقدار معادل ۱۶۰۹ متر است) چقدر سریع دویده‌اید؟ هفت دقیقه؟ شش؟ شاید اگر سخت تمرین کرده باشید در پنج دقیقه بتوانید این کار را انجام دهید. راجر بانیستر کسی است که در سال ۱۹۵۴ رکورد جادویی یک مایل در چهار دقیقه را شکست. او در واقع تبدیل به اولین کسی شد که یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه دویده است.

راجر بانیستر یک دونده فراموش نشدنی

راجر بانیستر که به طور کامل سر راجر گیلبرت بانیستر نامیده می‌شود در ۲۳ مارس ۱۹۲۹ در هارو انگلستان متولد شد و در ۳ مارس سال ۲۰۱۸ درگذشت. راجر بنستر، متخصص مغز و اعصاب انگلیسی، اولین ورزشکاری بود که یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه دوید.
شکستن رکورد جهانی (۴دقیقه و ۳/۱ ثانیه) که به مدت ۹ سال در اختیار گاندر هاگ از سوئد بود، اتفاقی برای سرپیچی موفقیت‌آمیز او از سد “روانی”، یعنی باور عمومی به عدم امکان دویدن یک مایل در کمتر از چهار دقیقه بود.

گفته می شود که بنیستر از طریق روش‌های آموزشی علمی و تحقیقات کامل در مورد مکانیک دویدن به سرعت خود دست یافته است. او تجربیات خود را در کتابی در سال ۱۹۵۵ بازگو کرد.

راجر بنیستر دونده

راجر بنیستر در سال ۱۹۵۴ از سنت ماری فارغ التحصیل شد، در سال ۱۹۶۳ مدرک پزشکی را از آکسفورد گرفت و متخصص مغز و اعصاب شد. او مقالاتی در مورد فیزیولوژی ورزش، بیماری و موضوعات عصبی نوشت و از سال ۱۹۶۹ به بعد کتاب مغز و اعصاب بالینی را ویرایش کرد (با عنوان مغز و اعصاب بالینی بانیستر، ویرایش هفتم، ۱۹۹۰).

زمانی که راجر بانیستر تصمیم گرفت رکورد یک مایل در چهار دقیقه را بشکند، مردم بر این باور بودند که بدن انسان نمی‌تواند اینقدر سریع باشد. پزشکان عقیده داشتند که اگر اینقدر سریع بدوید قلبتان منفجر خواهد شد. علیرغم همه‌ی این‌ها، راجر بانیستر می‌دانست این کار شدنی است. سپس کارش را شروع کرد.

راجر بانیستر با رویکردی علمی سراغ این کار رفت، یعنی برنامه‌ی تمرینی لجام‌گسیخته‌ای برای خود طراحی کرد که در آن هر روز نیم ساعت در زمان استراحت نهار تمرین می‌کرد. سال ۱۹۵۴ در یک روز خاکستری و ابری، وی با تیم همکارانش یعنی کریس چاتاوی و کریس برشر تاریخ‌ساز شد.

تنها چند هفته پس از رکوردشکنی راجر بانیستر دیگر دوندگان هم این سد را شکستند. همان سال راجر بانیستر و دونده‌ی استرالیایی، جان لَندی  در رقابتی که به «The Mile of the Century» شناخته شد، با هم رودررو شدند؛ مسابقه‌ای که در آن هر دو یک مایل را زیر چهار دقیقه دویدند.

راجر بانیستر

داستان موفقیت راجر بانیستر

این دانشجوی ۲۵ ساله پزشکی دانشگاه آکسفورد به عنوان بهترین دونده مسافت میانی بریتانیا در نظر گرفته می‌شد اما پس از کسب مقام چهارم در ۱۵۰۰ متر در المپیک ۱۹۵۲هلسینکی، ناامیدی سختی را تجربه کرد. او انتظار داشت که برنده شود.

در ماه‌های بعد، بنستر تصمیم گرفته بود که دو و میدانی را کنار بگذارد تا اینکه تصمیم گرفت یک هدف جدید برای خود تعیین کند و اولین مردی باشد که یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه می‌دود.

بنیستر با یادآوری سرعت سریع خود می‌گوید: به نظر می‌رسید زمین با من حرکت می‌کند. من منبع جدیدی از قدرت و زیبایی پیدا کردم، منبعی که هرگز از وجود آن خبر نداشتم.

بنیستر هنگام یادآوری پایان مسابقه می‌گوید: پزشکان و دانشمندان گفتند که شکستن رکورد چهار مایل غیرممکن است و در این تلاش می‌میریم. بنابراین وقتی پس از سقوط در خط پایان از پیست بلند شدم، فهمیدم مرده‌ام.

هنگامی که گوینده شروع به اعلام زمان پایان بنیستر کرد، صدایش توسط جمعیت هیجان‌زده غیرقابل شنیده شدن بود. جمعیت با شنیدن کلمه “سه” فوران کردند و این تاییدی بود که راجر بنیستر رکورد را شکسته است و زمان برای این دونده ۳:۵۹:۰۴ بوده است.

راجر بنیستر دونده

بنیستر با دستیابی به هدف والای خود، انتظار از احتمالات را تغییر داد. او کمک کرد تا کل پارادایم که از طریق آن سایر دوندگان جهان را می‌نگرند تغییر دهد و به نوبه خود به بازتعریف آنچه بدن انسان می‌تواند به دست آورد کمک کرد.

شما نمی‌توانید به همین راحتی دنیا را تغییر دهید مگر اینکه واقعا با تمام وجود بخواهید این کار را انجام دهید. موانع، همان‌قدر که فیزیولوژیک هستند، جنبه‌ی روانی هم دارند. رؤیاهای بزرگ داشته باشید.

آیا هرگز فکر می‌کردید بتوانیم انسان را بر ماه فرود آوریم؟ یا یک شبکه‌ی اجتماعی کوچک برای دانشجویان استنفورد بتواند به بزرگ‌ترین وب‌سایت جهان تبدیل شود؟یا یک استارتاپ در یک انباری به بزرگترین موتور جستجوی جهان تبدیل شود ؟

شما تمام مواد لازم برای انجام کاری شگفت‌انگیز را در خودتان دارید. فقط کافی است باور و پشتکار داشته باشید. این تنها راه تغییر دادن دنیاست.

یک مایل در ۴ دقیقه‌ی جادویی زندگی شما چیست؟ آن را یافته، برنامه‌ریزی کرده، و سپس به سراغش بروید.

«کسی که بتواند وقتی درد می‌کشد خودش را جلوتر ببرد، همان کسی است که برنده خواهد شد.» راجر بنیستر

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
منبع
unreasonable
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *