اخبار استارتاپیاخبار کشاورزی

امضای تفاهم‌نامه در راستای استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی

تفاهم‌نامه‌ی همکاری وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری و هوشمند‌سازی بخش کشاورزی و ایجاد فضای کسب و کار منعقد شد.

لیمو HR

تفاهم‌نامه‌ی همکاری وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزرای این دو وزارت‌خانه به امضا رسید. طبق این تفاهم‌نامه، سند اقدام مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید. این سند با هدف افزایش بهره‌وری و هوشمند‌سازی بخش کشاورزی از طریق ارتقای سطح دانش، آگاهی و توانمندی کشاورزان، پیشتازی در اقتصاد کشاورزی دانش بنیان و توسعه‌ی فرصت‌های شغلی و ایجاد فضای کسب و کار در چارچوب سند برنامه اقدام مشترک، منعقد شد.

اهداف تفاهم‌نامه  

کسب ۲۰ درصد از GDP بخش کشاورزی و جذب ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی الکترونیکی، افزایش ۳۳ درصدی سهم فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و استفاده‌ی بهینه از منابع پایه، تعدادی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

آزادسازی ۸۰ درصد از داده‌های غیرحاکمیتی در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و توانمندسازی یک درصد از بهره‌برداران برای بهره‌گیری از کشاورزی الکترونیکی، افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی، از دیگر اهداف مهم این تفاهم‌نامه است.

استقرار ایستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات محیطی در ۵۰ نقطه به ‌صورت نمونه و ارزیابی عملکرد و مدیریت هوشمند مزرعه در نقاط مورد مطالعه و تشخیص سطوح زیر کشت و پایش میزان تولید و سلامت آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در ۱۵۰ منطقه از سایر موارد مورد تفاهم است.

استفاده از اینترنت اشیا

در این تفاهم‌نامه تعامل، همکاری، سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک در ۶ حوزه، تامین زیرساخت مورد نیاز بخش کشاورزی، با هدف افزایش بهره‌وری از طریق هوشمندسازی، استفاده از فناوری فضایی و سنجش‌ از دور در توسعه و افزایش بهره‌‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش بهره‌وری و استفاده‌ی بهینه از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیا، توسعه و بهبود فضای کسب‌ و کار و بازار مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی، توسعه‌ی آموزش و ترویج و توانمندسازی و توسعه‌ی بسترهای حاکمیتی و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه‌ی کشاورزی، مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است.

برای اولویت‌بندی و نظارت بر اجرای موفق این تفاهم‌نامه که به مدت ۴ سال تنظیم شده است، مقرر شد کمیته‌ی راهبری متشکل از نمایندگان دو وزارت‌خانه در سطوح معاونین وزرا تشکیل تا نسبت به تصمیم‌سازی لازم اقدام شود.

۶ هدف کلان و ۴۶ اقدام

این تفاهم‌نامه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در چارچوب پیش‌نویس سند برنامه‌ی اقدام مشترک و به منظور افزایش بهره‌وری و هوشمندسازی بخش کشاورزی از طریق بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در قالب شش هدف کلان و ۴۶ اقدام منعقد شده است.

بهره‌وری بیش‌تر بخش کشاورزی از منابع

در پیش‌نویس «سند توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در بخش کشاورزی، با توجه ویژه به رفع مشکلات بخش حاکمیتی»، ضمن بررسی زیست‌بوم بخش کشاورزی، بررسی اسناد بین‌المللی مرتبط و قوانین و اسناد بالادستی ملی و الزامات قانونی در حوزه‌های مختلف مربوط به کشاورزی، رفع مشکلات بخش حاکمیتی در دستور کار قرار گرفت که نتایج این بررسی‌ها به صورت مبسوط در پیوست‌های سند قابل مشاهده است.

با انعقاد این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود از این پس با استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا شاهد بهره‌وری بیش‌تر بخش کشاورزی از منابع باشیم.

استارتاپ‌ها می‌توانند در شبکه‌ی توزیع نوین محصولات کشاورزی ورود پیدا کنند

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ی امضا شده با وزیر کشاورزی، گفت: «مطابق این تفاهم‌نامه استارتاپ‌ها می‌توانند در شبکه‌ی توزیع نوین محصولات ورود پیدا کنند. از مظاهر و مصادیق تحول دیجیتال در دنیا در عرصه‌ی کشاورزی است. هرچند آخرین حوزه‌ای که در دنیا تحول دیجیتال به آن ورود پیدا می‌کند، حوزه‌ی کشاورزی است اما با توجه به شرایط کنونی در کشور قصد داریم با برنامه‌ای ویژه، کاربرد فناوری اطلاعات را در کشاورزی، با سرعت بیش‌تری نهادینه کنیم.»

او بیان کرد: «با بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی در پایش سطوح زیرکشت و پیشگیری از آفات، تحقیقات زیادی با استفاده از دانش بومی صورت گرفته است.»

جهرمی با اشاره به این نکته که تفاهم‌نامه‌ی امضا شده یک سند اجرایی است که شاخص‌های مشخصی برای پایش دارد، ادامه داد: «قرار است مطابق این سند در طول چهار سال حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی را به حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال گره بزنیم و علاوه بر آن فناوری اطلاعات و فناوری نوین در طول اجرای تفاهم‌نامه افزایش ۳۰ درصدی داشته باشند و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی باشیم.»

دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌ی ایجاد میز ترویج فناوری اطلاعات در وزارت جهاد کشاورزی و هم‌چنین میز ترویج کشاورزی الکترونیکی در سازمان فناوری اطلاعات، گفت: «در یک ماه آینده کارگاه آموزشی با حضور فعالان کشاورزی و ‌فناوری اطلاعات برگزار می‌کنیم و علاوه بر آن، تفاهم کردیم در سال نخست اجرای این طرح به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها که احتمالا استان فارس است، صد درصد برنامه‌ها اجرا شود.»

او اجرای این تفاهم‌نامه را دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و ایجاد یکصد هزار شغل توصیف کرد.

کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب کشاورزی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ی امضا شده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «محدودیت‌های آب یکی از محورهای این تفاهم‌نامه است که بنا داریم با استفاده از عقبه‌ی تحقیقاتی و دانش و ابزار داخلی، سیستم نوین آبیاری را یک مرحله جلوتر بریم و با بهره از سیگنال‌ های رطوبت خاک، مصرف آب را به حداقل برسانیم. به‌طوری که مطابق تحقیقات مصرف آب ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به شبکه‌های تحت فشار کاهش پیدا می‌کند و راندمان آبیاری بالا می‌رود.»

حجتی یکی از گلوگاه‌های موجود در عرصه‌ی کشاورزی را فاصله‌ی قیمتی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و اظهار کرد: «با ورود فناوری اطلاعات به شبکه‌ی توزیع کالا با فراهم آوردن زمینه برای حضور استارتاپ‌ها، محصولات استاندارد و قابل ارائه با قیمت پایین‌تر به مردم برسد و این نگرانی در مورد عرضه‌ی محصولات غذایی نیز برطرف شود.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *