مقالات کارآفرینی

روش های تامین سرمایه برای استارتاپ ها بدون نیاز به سرمایه گذار

با 4 مورد از راه های جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ها آشنا شوید.

لیمو HR

امروزه کمتر بنگاه اقتصادی پیدا می‌شود که با استارتاپ هایی که در مراحل اولیه کار خود هستند همکاری کرده و برای آن‌ها تامین سرمایه کند. به همین خاطر است که موسسینی که کسب و کار تازه‌ای را شروع می‌کنند به ناچار به سراغ افراد سرمایه گذاری می‌روند که شرط مالکیت بر کسب و کار را دارند. با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷ میزان سرمایه گذاری‌ ها در کسب و کارهای نوپا به نسبت بالا بود ولی همچنان سرمایه گذاران کمی پیدا می‌شوند که بخواهند روی ایده‌های نو سرمایه گذاری کنند. آمارها نشان می‌دهند افرادی که کسب و کار تازه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند به طور متوسط تا دو سال اول از سرمایه شخصی برای ادامه کار استفاده می‌کنند و پس از آن به سراغ تامین سرمایه می‌روند.

ذکر این نکته ضروری است که شکست خوردن در تامین سرمایه تأثیر فوق‌العاده بدی بر روی مدیران کسب و کار می‌گذارد. مسیر سختی پیش روی کسانی است که می‌خواهند یک کسب و کار جدید را آغاز کنند؛ مسیری سخت که در آن باید ارزش ایده خود را ثابت کنند و برای تامین سرمایه خارجی تلاش کنند. متأسفانه اکثر افراد در این مسیر سرمایه شخصی خود را از دست می‌دهند، بی‌انگیزه می‌شوند و در نهایت یک شکست بزرگ را تجربه می‌کنند.

یکی از بهترین نمونه‌های موفق در این زمینه، برایان چسکی و جو گبیا، موسسین شرکت Airbnb هستند. این دو نفر برای راه‌ اندازی پلتفرم اجاره خانه خود دست به کار عجیبی زدند و در جو ملتهب و پر حرارت سیاسی موفق شدند نزدیک به ۲۰ هزار دلار از نوعی غلات صبحانه به نام Obama O بفروشند. این کار باعث شد که توانایی اجرای ایده خود را به دست آورند و در مرحله بعد پلتفرم آن‌ها مورد توجه یکی از بهترین شتاب دهنده های دنیا قرار بگیرد.

همه ما می‌توانیم از این نوآوری ها استفاده کنیم و ایده‌های خوبی به دست آوریم. در زیر به مواردی که می‌تواند به شما در زمینه تامین سرمایه کمک کند اشاره می‌کنیم.

قیمت گذاری صحیح و ساختار عضویت

استفاده از سیستم عضویت می‌تواند کمک بسیار بزرگی در آغاز راه به یک کسب و کار باشد. عضویت‌ها معمولا ماهانه، سه ماهه، ۶ ماهه و یا سالانه هستند. این کار باعث می‌شود سرمایه خوبی برای تولید محصول و برنامه‌ریزی برای تولید محصولات بعدی به دست بیاید و کسب و کارها بتوانند کمی بهتر مسیر خود را ادامه دهند. همچنین این کار می‌تواند به تأمین هزینه‌های اولیه کمک کند.

این کار مزایای دیگری هم دارد. برای مثال به یک رستوران فکر کنید که برای ورود به آن یک صف طولانی تشکیل شده است. اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که این رستوران احتمالا کیفیت خیلی بالایی دارد و ارزش دارد برای ورود به آن در صف منتظر بمانید. فروش محصول هم به همین شکل است. با پیش‌فروش کردن محصولات خود و گرفتن ودیعه قبل از تحویل آن، علاوه بر اینکه ریسک پیدا نکردن مشتری را از بین می‌برید قادر خواهید بود که کیفیت محصول و مقبولیت آن را به باقی افراد هم معرفی کنید. این کار به تأمین هزینه‌های تولید و هزینه‌های جاری هم کمک می‌کند. همچین به شما این اجازه را می‌دهد که دارایی و ارزش کسب و کار خود را در مدت کوتاهی افزایش دهید.

تجارت و مبادله

اگر در شرایطی هستید که برای ثابت و استوار کردن محصولات و خدمات خود نیاز به سرمایه دارید، این روش به شما کمک زیادی می‌کند.

اگر شرکت شما یک شرکت غیرانتفاعی است، معمولا کمک‌های غیرنقدی زیادی به دست شما خواهد رسید. ولی اگر چنین شرکتی ندارید، معمولا به دست آوردن کالا یا خدمات به ارزش ۳۰ هزار دلار زیاد سخت نیست. سعی کنید مذاکره کنید و در مقابل چیزهایی که به شما پیشنهاد می‌شود انعطاف‌پذیر باشید. به دنبال راه‌هایی بگردید که بتوانید در مقابل یک تخفیف نه چندان بزرگ، منابع خود را تأمین کنید.

یکی دیگر از راه‌های موثر، پیدا کردن اسپانسری است که اهدافش با شما مشترک باشد. برای مثال، بسیاری از برندها مشتاقند تا در حل کردن یکی از معضلات اجتماعی مشارکت کنند. اگر از این طریق وارد شوید، معمولا برگزاری رویدادها ارزان‌تر خواهند بود چرا که اسپانسرتان به شما در تأمین هزینه کمک می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها با سازمان‌های دارای مسئولیت اجتماعی (CSR) همکاری می‌کنند، بانک‌ها سیستم سرمایه گذاری مجدد دارند و بسیاری از دولت‌ها تأمین نیرو و کمک‌رسانی رایگان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

4 مورد از راه های جذب سرمایه برای استارتاپ ها

به عنوان یک مثال دیگر فرض کنید به دنبال طراحی یک اپلیکیشن هستید. به سراغ دانشگاه‌هایی که رشته برنامه نویسی دارند بروید و بخشی از کار را به دانشجویان مشتاق یادگیری و فعالیت بسپارید. از این طریق به کاهش حجم کار و صرفه‌جویی در هزینه کمک ‌می‌کنید. یا اگر برای راه اندازی دفتر کار به دنبال تجهیزات هستید و می‌خواهید زیرساخت‌های کاری را فراهم کنید، سراغ شرکت‌های بزرگ‌تر بروید. شاید بتوانید از وسایل قدیمی یا به تازگی تعویض شده آن‌ها به صورت رایگان استفاده کنید. یا می‌توانید به سراغ مکان‌هایی بروید که این مدل لوازم را اجاره می‌دهند. همچنین می‌توانید در سود حاصل از فعالیت با فردی شریک شوید و این وسایل را از طریق آن فرد تأمین کنید.

پیش خرید و استفاده از اهرم مالی بدهی

استفاده از اهرم مالی، امضای تفاهم نامه و ثبت سفارش‌های بزرگ کمک می‌کنند که وام‌هایی با سود کم بگیرید. برای مثال اگر در حال حاضر سفارشی دارید که باید ۳۰۰ محصول تولید کنید ولی سرمایه‌ای برای تأمین هزینه ندارید، می‌توانید این خرید را با سرمایه‌دار به اشتراک گذارید و وام با سود کم دریافت کنید. البته انجام این کار فقط زمانی ممکن است که مطمئن باشید می‌توانید تمام آن محصولات را به موقع به سفارش‌دهنده تحویل دهید و فقط نیاز مالی برای تولید دارید. در غیر این صورت این کار می‌تواند به کسب و کار شما لطمه وارد کند.

همچنین می‌توانید از موسسات محلی که در زمینه وام فعالیت می‌کنند کمک بخواهید و خودتان را تأمین کنید. شرکت‌هایی نیز هستند که وام با سود خیلی کمتر از مدل سنتی آن به کسب و کارها می‌دهند تا بتوانند به فعالیت بپردازند.

سازمان‌های شتاب دهنده و سازمان‌های کمک‌کننده مالی

برنامه‌های شتابدهی و سازمان‌های کمک‌کننده مالی موسسان شرکت را یاری می‌کنند تا بتواند به بهترین شکل کسب و کار خود را رشد دهند و احتمال موفقیت آن کار را به مراتب افزایش می‌دهند. در موارد دیگر نیز این برنامه‌ها و سازمان‌های شتاب دهنده در نقش راهنما ظاهر شده و در برنامه‌ریزی به کمک شرکت‌های تازه تأسیس می‌آیند.

اگر بخواهیم از چند شتاب دهنده بزرگ دنیا نام ببریم باید به Y Combinator و Techstars اشاره کنیم که در بخش بزرگی از کسب و کارها سرمایه گذاری کرده‌‌اند. سازمان‌هایی که در زمینه کمک هزینه مالی فعالیت می‌کنند مثل Kellogg Fellows Leadership Alliance و Kauffman Fellows Program و Echoing Greea نیز نقش مهمی در کمک به کسب و کارهای نوپا داشته‌اند. از دیگر سازمان‌ها می‌توان به Urban League اشاره کرد که بعد از مشاهده یک پیشرفت خوب، کمک مالی و یا چندین جلسه راهنمایی را به کسب و کار هدیه می‌دهد.

یکی از معایب تامین سرمایه در ابتدای کار این است که درخواست از یک سرمایه‌گذار که نمی‌خواهد ریسک کند بسیار سخت خواهد بود. در نتیجه بهتر است قبل از کار کردن با یک سرمایه گذار از استراتژی‌های بالا استفاده کنید و از منابع رایگان بهره ببرید.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
منبع
forbes
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *