لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار – تبدیل زباله به پول

چگونه با بازیافت و استفاده مجدد از مواد قدیمی آن‌ها را به پول تبدیل کنیم؟

اولین ریشه‌‌های مدل تجاری تبدیل زباله‌ به پول در یونان باستان دیده شده است و توجه ویژه به این نوع مدل تجاری در سال ۱۹۷۰ و به دنبال افزایش قیمت انرژی صورت گرفته است. در این نوع مدل تجاری تمرکز اصلی بر مواد دور ریختنی و بسته‌بندی شده می‌باشد. شرکت بازیافت حرفه‌ای Duales آلمان یکی از پیشگامان استفاده از این نوع مدل تجاری است. در این نوع مدل تجاری مجوز و لوگوی “گرین دات” به عنوان نماد بسته‌بندی بازیافتی ارائه می‌شود.

چگونگی بازیافت و استفاده‌ی مجدد از مواد قدیمی

از انرژی‌ اولیه‌ی حاصل از نیروگاه‌ها می‌توان دوباره بهره برد؛ انرژی‌‌های اولیه و موارد مصرف آن‌ها بعد از بازیافت به شرح زیر می‌باشد:

  • گرمای صنعتی جهت استفاده برای گرمایش
  • بخار به عنوان ورودی برای سایر فرآیندهای درون کارخانه
  • پسماند تولید جهت استفاده داخلی یا فروش به عنوان سوخت استخراج شده
  • سایر حامل‌های انرژی در راستای تامین موارد مصرف مورد نیاز در سایر موارد

مزایای تبدیل زباله به پول

با تبدیل زباله به پول علاوه بر کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط زیست، موقعیتی برد-برد بین تامین‌کننده و تولیدکننده شکل می‌گیرد.
در این نوع مدل تجاری امکان فروش زباله بدون پردازش آن وجود دارد و هم‌چنین این نوع مدل تجاری باعث توجه روزافزون شرکت‌ها به چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی می‌شود.

نمونه شرکت‌های تولیدکننده‌‌ی محصول از طریق بازیافت زباله

FREITAG شرکتی سوئیسی است که در تولید کیف و محصولات جانبی عمدتا از مواد قدیمی خودروها مانند برزنت کامیون‌ها و تیوب‌های کیسه‌ی هوا استفاده کرده است و از این طریق مشتریان دوستدار محیط زیست و علاقه‌مند به مدهای متفاوت را جذب کرده و هم‌چنین بدون آسیب به کیفیت محصولات، هزینه‌ها را کاهش داده است. این شرکت در بیش از ۴۰۰ فروشگاه در سراسر دنیا محصولات خود را عرضه می‌کند.

Greenwire یک شرکت بریتانیایی است که در حوزه‌ی بازیافت تجهیزات الکترونیکی از طریق جمع‌آوری، کنترل کیفیت و تعمیر تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌های قدیمی فعال است. این شرکت منابع خود را از مشتریان با هزینه‌ی بسیار کم و یا حتی صفر (به دلیل علاقه‌ی آنان به شرکت) تامین می‌کند و محصولات خود را در کشورهای در حال توسعه عرضه می‌کند و هزینه‌های حاصل را به شرکت‌ها و یا خیریه‌ها اهدا می‌کند.

emeco یک شرکت تولیدکننده‌ی مبل امریکایی است که مواد اولیه‌‌ی خود را از طریق بازیافت آلومینیوم، چوب، PET، WPP و … تهیه می‌کند. این شرکت طی همکاری با شرکت کوکاکولا از ۱۱۱ بطری، یک صندلی ساخته است و با ایجاد یک وجهه‌ی محیط زیستی قوی و ارائه‌ی محصولات کاربردی، مطابق مد روز و مقرون به صرفه جذب مشتری کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *