لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار – مهندسی معکوس

در مهندسی معکوس با تجزیه و تحلیل محصول رقیب و ایجاد محصول مشابه از رقبا درس بگیرید.

مهندسی معکوس در صنایع خودروسازی، داروسازی و نرم‌افزار استفاده‌‌ی فراوان می‌شود. امکان بازسازی کالاها، خدمات، فرآیندها و .. را فراهم می‌سازد و نیازمند تهیه‌ی مجوزهای کافی برای عدم نقض حقوق ابداع‌کنندگان اصلی است. تکنولوژی‌های اسکن و پرینت سه بعدی در گسترش این مدل نقش موثری داشته اند.

این مدل در کاربردهای نظامی و به طور خاص در جنگ جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفته است؛ زیرا در آن زمان ضرورت استراتژیک شناخت تسحیلات دشمن به علت پیشرفت سریع تکنولوژی وجود داشته است. پس از جنگ جهانی اول در زمینه‌ی تکنولوژی‌های کامپیوتری در آلمان و هم‌چنین در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ توسط خودروسازهای ژاپنی مورد استفاده قرار گرفت که این شرکت‌ها با استفاده از روش‌های سیستماتیک از رقبای غربی پیشی گرفتند.

مزایای مهندسی معکوس:

  • امکان حذف ویژگی‌های زائد
  • کاهش قیمت تمام شده
  • امکان ساخت مجدد محصولات ناموجود
  • جذب مشتریان جدید
  • امکان افزایش کیفیت
  • کاهش هزینه‌های R&D

DENNER سوپرمارکت زنجیره‌ای سوییسی است که با استفاده از مهندسی معکوس، کپسول‌های قهوه دستگاه‌های اسپرسو را در ابعاد وسیع‌تر و با قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌ی اصلی از طریق فروشگاه‌های تخفیف‌دار خود عرضه کرد.

Pelikan تولیدکننده‌ی نوشت‌افزار، کاغذ، پرینتر، تجهیزات اداری و … است که در سال ۱۹۹۰ به تولید کارتریچ پرینتر با تقلید از مدل‌های معروف در این زمینه و عرضه‌ی آن با قیمت‌های رقابتی پرداخت و فروش بالای آن هم به دلیل دارا بودن کیفیت مشابه ولی قیمت‌های پایین‌تر از رقبا ( به دلیل عدم نیاز به صرف هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی زیربنایی) بود.

شرکت خودروسازی چینی BRILLIANCE در ابتدای فعالیت خود، به تولید خودرو برای BMW پرداخت و سپس با استفاده از مهندسی معکوس قطعات و تکنولوژی خاصی از BMW خودروهای خود را با قیمت‌های بسیار رقابتی تولید و عرضه کرد این شرکت بیش‌تر هزینه‌های خود را به کمک تحقیق و توسعه کاهش داد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *