لیمو HR
آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان خودشناسی

ضرورت دستیابی به خودشناسی برای داشتن سبک زندگی درست

فیلسوفان، متکلمان و روانشناسان معاصر، ارزش خودشناسی را به اندازه‌ی چالش‌های شناخت صحیح خود در نظر گرفته‌ اند. در واقع پاسخ به سوال “خودشناسی چیست” پاسخ ساده‌ای نیست. سقراط عقیده داشت که همان‌قدر که خودشناسی ارزشمند است بقیه‌ی کارها خنده‌دار هستند، مگر در صورتی که فرد به خودشناسی برسد. جان کالوین نیز بر این عقیده بود که بدون شناخت از خود، هیچ شناختی از خدا وجود ندارد. روانشناسان معاصر نیز توجه بسیاری به این موضوع داشته‌ اند. برای مثال تیموتی ویلسون در دانشگاه ویرجینیا، در یک نشریه این‌گونه استدلال می‌کند که ”دستیابی به خودشناسی دشوار است و همیشه درست نیست.”

حال واقعا خودشناسی چیست و چرا به این اندازه اهمیت دارد؟ دلایل عملی بسیاری نشان داده‌ اند که دستیابی به خودشناسی برای داشتن سبک زندگی درست بسیار ضروری است.

ابتدا به نظر می‌رسد که خودشناسی، برای دستیابی به خوشحالی ضروری نیست، در حالی که پایه و اساس آن است. برای مثال، منطقی است که بتوان برخی اطلاعات را در مورد شخصیت افراد از روی انتخاب‌های او و نحوه‌ی زندگی او به‌دست آورد اما این اطلاعات برای داشتن خودشناسی، کافی نیستند. برای مثال این که فرد چه حرفه‌ای دارد، با چه کسانی دوست است، با چه کسی ازدواج کرده است، بچه دارد یا نه؟ و غیره می‌تواند تا حدودی یک نمای کلی به ما بدهد. در صورتی که این باطن ماجراست که شناخت آن برای ما ضرورت دارد.

همه‌ی افراد دوست دارند به آن‌چه دیگران درباره‌ی ایشان فکر می‌کنند، پی ببرند. پاسخ به این پرسش که افراد در برقراری رابطه با من، چه دیدگاهی نسبت به شخصیتم پیدا کرده‌ اند از جذابیت خاصی برخوردار است. امروزه متخصصان روانشناسی و شخصیت‌شناسی در غرب، آزمونی ۱۰ سوالی طراحی کرده‌ اند که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید به این موضوع پی ببرید. هم اکنون می‌توانید شروع کنید…

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *