اخبار استارتاپی

خدمات رایانش ابری در دو دانشگاه پیاده سازی شد

در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و به کارگیری نسل جدید دیتاسنترها طرح توسعه خدمات رایانش ابری توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در ۲ دانشگاه پیاده‌سازی شد.

رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، تقاضا برای انجام پرداز‌ش‌های سنگین و نیز ذخیره سازی اطلاعات حجیم را به دنبال دارد. این موضوع عاملی برای استفاده از فناوری‌های ابری امن (رایانش ابری) در داخل کشور است که می‌تواند راهکار مناسبی برای تسهیل و رفع نیازمندی سازمان‌ها باشد. چراکه ایجاد زیرساخت و پلتفرم محاسباتی رایانشی مورد نیاز سازمان ها چابکی لازم را در ارائه خدمات متنوع و مقرون به صرفه به کاربران به همراه خواهد داشت.

بر این اساس ارائه خدمات رایانش ابری در مراکز داده، دیتا سنترها در لایه‌های مختلف دنبال می‌شود. سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین توسعه خدمات دیتاسنترها از سال گذشته طرح توسعه خدمات رایانش ابری را در دستور کار قرار داده است.

آماده بودن منابع ذخیره سازی و پردازشی به محض تقاضا، قابلیت‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری، خودکارسازی و خودسرویس‌دهی، ارائه خدمات همچون دولت الکترونیک با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن و نیز ارائه ابزارهای مبتنی بر کسب و کار با قابلیت استفاده مجدد و امکان جابه‌جایی ازجمله ویژگی‌های خدمات رایانش ابری است. همچنین با توسعه خدمات رایانش ابری دسترسی به خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه جا و همه وقت از طریق اینترنت و اینترانت مهیا می‌شود و در این پروژه ارائه محتوای بومی در اولویت قرار گرفته است.

بر این اساس هم‌اکنون پیاده‌سازی خدمات رایانش ابری در دانشگاه‌های الزهرا و صنعتی شریف (در سکوی PaaS) در حال انجام است و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز مسئولیت ایجاد سامانه ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات پرداختی در مراکز داده را بر عهده دارد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین قصد دارد به منظور اطمینان از صحت عملکرد سکوهای خدمات رایانش ابری ایجاد شده نسبت به ارائه این خدمات با مشارکت بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای و برخی استارتاپ ها اقدام کند.

استفاده از نسل جدید مراکز داده برای خدماتی همچون بیگ دیتاها و اینترنت اشیا، ایجاد فرهنگ و ترغیب دستگاه های اجرایی برای استفاده از خدمات رایانش ابری و پیاده‌سازی آن روی مراکز داده اختصاصی این دستگاه‌ها و نیز استفاده از دیتاسنترهای سازمان‌ها برای ارائه خدمات خاص امنیتی از جمله اهداف آتی اجرای این طرح است در همین حال پیش بینی می‌شود برای پیاده‌سازی بخش‌های مختلف دولت الکترونیک از مراکز داده با قابلیت خدمات رایانش ابری استفاده شود در همین حال ایجاد ارزش‌افزوده برای دیتاسنترهای داخل کشور و کاهش هزینه ها و افزایش دسترسی به منابع مختلف و در نهایت یکپارچه سازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی اطلاعات در دیتاسنترها از دیگر اهداف اجرای این پروژه در کل کشور خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *