آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان پذیرش تغییر شغل

یک تغییر شغلی این امکان را به ما می‌دهد تا در زندگی هدفی بزرگ تر از هدف اولیه‌ خود پیدا کنیم.

سردرگمی در انتخاب شغل یک پدیده‌ی نادر نیست که تنها شما درگیرش باشید. اینکه بدانید سردرگمی شغلی مخصوص شما نیست، کمی از نگرانی شما کم خواهد کرد. هر تغییری اگر بدون هدف باشد، احتمال موفقیت بسیار پایینی دارد. پیدا کردن هدف برای تغییر شغل می‌تواند اولین قدم برای کاهش سردرگمی در انتخاب شغل باشد.

 اگر در زندگی شغلی‌تان ناموفق باشید، کافی است شغل خود را تغییر دهید. مطمئن باشید در این کار موفق‌تر خواهید بود. وقتی که ما به عنوان انسان یک کار را بارها و بارها تکرار می‌کنیم مغزمان در نهایت به حالت خودکار در می‌آید. چرا این‌گونه است؟

به این دلیل که مغز ما اطلاعات جدید را پردازش نمی‌کند. هنگامی که اطلاعات در مغزمان قرار می‌گیرد، از مسیرهایی که قبلا تشخیص داده شده، استفاده می‌کند، تا آن‌ها را پردازش و درک کند. این عمل به این دلیل است که مغزمان ذاتا تنبل است. مغز همیشه مسیر با کم‌ترین مقاومت را انتخاب می‌کند. اما زمانی که تغییر شغلی می‌دهیم، مجبوریم چیزهای جدید یاد بگیریم. بدیهی است که این کار برایمان عالی است. (هرچند که همیشه در ابتدا جنبه یادگیری احساس نمی‌شود).

علی رغم این مورد، وقتی که ما چنین تغییری را ایجاد می‌کنیم، مغزمان دوباره شروع به فعالیت می‌کند و سیناپس‌های جدید تشکیل می‌شوند. به این ترتیب، تنها با ایجاد تغییر در شیوه‌ای که فکر می‌کنیم، می‌توانیم ساختار فیزیکی ماده مغزمان را تغییر دهیم. این عمل شاهکار کوچکی نیست. در دوران کودکی،  چرخش فکرمان آسان است اما پس از گذشتن از ۲۵ سالگی، تغییر مغز سخت‌تر می‌شود. همان‌طور که سن‌مان بیش‌تر می‌شود، نوروپلاستی که برایمان سودمند است کامل می‌شود. اگر موارد بیان شده به اندازه کافی متقاعدتان نمی‌کند، این را نیز در نظر بگیرید که یک تغییر شغلی این امکان را به ما می‌دهد تا در زندگی‌مان هدفی بزرگ‌تر از هدف اولیه‌مان پیدا کنیم.

پیدا کردن هدف شغلی ناخودآگاه به یک سری اهداف بزرگ‌تر گره خواهد خورد. ابتدا دلیل احساس نیازتان به تغییر شغل را بیابید و سپس اقدام به تغییر شغل کنید. اگر دلیل نارضایتی شغلی را بدانید، شاید بتوانید در همین شغل فعلی‌تان شرایط را  به گونه‌ای تغییر دهید که از شغلتان راضی باشید. اینگونه درگیر استرس تغییر شغل و مشکلاتش هم نخواهید شد.

هیچ روشی بهتر از تجربۀ واقعی یک شغل برای سنجش میزان رضایت ما از آن وجود ندارد. احتمالا برای شما هم  پیش آمده که بعد از تجربه کردن یک موضوع متوجه اختلاف فاحش بین برآورد ذهنی‌تان از آن و تجربه‌ی واقعی آن شده‌ اید.

برای کاهش سردرگمی، پیش از فرا رسیدن زمان ترک شغل می‌توانید مرخصی بگیرید و برای مدتی شغل جدید را تجربه کنید. گرفتن یک مرخصی یک هفته‌ای یا یک ماهه از شغل قبلی و تست کردن شغل بعدی کمک می‌کند تا بفهمیم آیا شغل جدید در عمل رضایت ما را جلب خواهد کرد یا نه.

هرچقدر هم ما روی کاغذ سعی کنیم همه‌ی جوانب را درنظر بگیریم، باز هم مسائلی وجود دارد که تنها در حین تجربه‌ی عملی متوجه آن‌ها خواهیم شد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در شرایطی که از شغلی قبلی‌مان ناراضی هستیم، حال روحی‌مان هم احتمالا خوب نیست و در چنین وضعیتی احتمال عدم برآورد مناسب از شرایط شغل جدید وجود دارد.

اگر این شرایط برایتان مهیا نیست که به مرخصی بروید و در عمل به صورت تمام‌وقت محیط کاری جدید را تجربه کنید، می‌توانید به صورت نیمه‌وقت آن تجربه را برای خودتان ایجاد کنید.

اگر تصور می‌کنید که فروشندگی می‌تواند شغل خوبی برای شما باشد، پیش از استعفا از شغل حال حاضرتان، بروید و در وقت‌های اضافه‌تان در مغازه‌ای به صورت داوطلب این کار را انجام دهید. ببینید آیا شما اصلا آدم فروشندگی هستید؟

این آزمون توسط “مارتین پاتچن” ابداع گردیده و هدف آن بررسی میزان پذیرش تغییر شغل فرد می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *