آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان درون گرا و برون گرایی

برون گرا یا درون گرا؛ فکر می کنید کدام گروه در محل کار عملکرد بهتری دارند؟

ما انسان‌ها همانند یک طیف، به هرطرف متمایل می‌شویم و این ویژگی «صفر یا یک» نیست. ممکن است شما ۹۰% درون گرا و ۱۰% برون گرا باشید و یا برعکس. یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت خود و دیگران این است که تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم. می‌خواهیم بررسی کنیم ویژگی‌های شخصیتی شما کدامند و چطور آن‌ها را مدیریت کنید. برای شروع، نخستین بُعد شخصیتی این است که بدانیم برون گرا هستیم یا درون گرا هستیم؟

برون گراها

برون گراها انرژی خود را از افراد و چیزهای بیرونی می‌گیرند و این انرژی را به همان سمت هم متمرکز می‌کنند. برون گراها انسان‌هایی هستند که از نوعی رادار برخوردارند که آن را به سمت بیرون می چرخانند تا محیط اطراف خود را پیوسته رصد کنند و از آن انرژی بگیرند.این افراد توجه شایانی را به ماجراهای دنیای پیرامون معطوف می‌کنند.

از این‌ رو تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا روی یک کار تمرکز نکنند! این کار آن‌ها البته ریشه در حواس‌پرتی آن‌ها ندارد، بلکه آن‌ها نیاز دارند تا با محرک‌های خارجی بیشتری در ارتباط باشند و انرژی بیشتری دریافت کنند.

در محل کار برون گراها تمایل بیش‌تری برای بازگذاردن درب اتاق خود دارند؛ زیرا می‌خواهند ناظر اتفاقات بیرون باشند و هیچ رخدادی را از دست ندهند. اگر از فرد برون گرایی بپرسید که همین الان تلفن همراهش را بیرون بیاورد و با یک نفر تماس بگیرد به‌سرعت این کار را انجام می‌دهند. شاید به همین دلیل باشد که افراد برون گرا معمولا از این موضوع گله‌مند هستند که چرا برخی دوستان‌شان به ندرت با آن‌ها تماس می‌گیرند. اگر به کودکی برون گراها نگاه کنیم می‌توانیم گرایشات آن‌ها را حتی در آن زمان تشخیص دهیم. بچه های برون گرا معمولاً با بی‌قیدی تمام به درون موقعیت‌های جدید اجتماعی شیرجه می‌روند. آن‌ها داوطلبانه در فعالیت‌ها و اجتماعات متعددی نام‌نویسی و شرکت می‌کنند.

جالب است که برون گراها بیشترین سهم را در پیشرفت و آبادانی جهان ایفا کرده و می‌کنند. آن‌ها به وسعت و توسعه تمایل فراوانی دارند و دوست دارند که در مورد هر چیزی کمی بدانند.این تمایل اگر پرورش یابد می‌تواند آن‌ها را به افراد جامع الاطرافی تبدیل کند. زمانی که صحبت از پیشرفت و توسعه است به‌طور قطع دنیا به انسان هایی نیاز دارد که کاملا با دنیای اطراف‌شان آشنا باشند و بتوانند اتفاقات آینده را درک کنند.نقطه ضعف اکثر برون گراها سطح دانش و آگاهی‌شان است چون بسیاری از مسائلی که در ذهن‌شان وجود دارد آن‌چنان عمیق و تخصصی نیست.

درون گراها

 درون گراها بیش‌ترین انرژی‌شان را از خودشان و در واقع از افکارشان و در تنهایی کسب می‌کنند. درون گراها رادار خود را به سوی فرکانس‌های درونی می‌چرخانند زیرا بیش‌تر علاقه دارند در هر موقعیت دریافت‌ها و تجربه‌های خود را به‌کار بگیرند.

آن‌ها بسیار کم‌تر از برون گرایان به دنیای بیرونی توجه می‌کنند. با این تعریف سوالی که همه‌ی درون‌گرایان به‌شکل ناخودآگاه از خود می پرسند این است: افراد و چیزها چه ارتباطی با من دارند؟

ازاین‌ رو درون گرایان بیش‌تر خودمحور هستند. خودمحوری در اینجا به معنای خودخواهی نیست بلکه به معنای خودکفا و خوداتکا بودن است. درون گرایان برخلاف برون گراها توجه زیادی را به دنیای بیرون معطوف نمی‌کنند و بیش‌تر دوست دارند خودشان را غرق کاری کنند که به آن علاقه دارند. استقلال ذاتی آن‌ها باعث می‌شود رویکردی منزوی مآبانه داشته باشند و با تمرکز و ثبات قدم به کارها یا فعالیت‌های مورد علاقه شان بپردازند. به همین دلیل ممکن است از رویدادهایی که در اطرافشان در جریان است به‌کلی غافل شوند. درون گراها تعاملات کم‌تر و مفیدتر را ترجیح می‌دهند و در انتخاب دوستان خود گزینشی‌تر عمل می‌کنند. علاوه بر این شیوه‌های مدیریتی درون گرایان هوشمندانه‌تر، دقیق‌تر و غیرمتداول‌تر است. در مورد تعاملات برون گراها و درون گراها شاید مثال باتری اتومبیل مثال گویایی باشد.

برای برون گرایان بودن در کنار دیگران به‌منزله‌ی  شارژ شدن باتری‌شان است ولی تعاملات زیاد و مداوم با دیگران باعث خالی شدن باتری درون گرایان می‌شود و آن‌ها برای شارژ مجدد باید مدتی تنها باشند. واقعیت این است که فعالیتی که به یک برون گرا نیرو می‌دهد احتمالا بر فرد درون گرا تاثیری وارونه دارد. درون گراها همان‌طور که قبلا اشاره شد در توسعه و پیشرفت جهان سهم کم‌تری را نسبت به برون گرایان ایفا کرده و می‌کنند. آن‌ها ذاتاً به موضوعات کم‌تری علاقه‌مند هستند اما نگرش و دانش آن‌ها نسبت به آن موضوعات عمیق و موشکافانه است.

شیوه ی کارکردن درون گرایان نیز بسیار متفاوت است. آن‌ها با ریتم کندتر و یکنواخت‌تری کار می‌کنند و قبل از شروع به کار تمام جوانب و عواقب آن را می‌سنجند. درون گراها تمایل چندانی به بازگذاشتن درب اتاق خود ندارند و به اتفاقاتی که در محیط کارشان می افتد اغلب بی اعتنا هستند. درون گراها به دلیل تمایل‌شان به درون، کم‌تر در مورد افکارشان صحبت می‌کنند و زمانی می‌توان آن‌ها را به‌ درستی شناخت که به آن‌ها نزدیک شوید و از آن‌ها سؤال بپرسید. از این‌ رو درون گرایان کم‌ حرف‌‌تر و سنجیده‌‌تر به نظر می‌رسند.

شما جزء کدام گروه هستید؟ از آن برون گراهای دو آتشه که اصلا و ابدا با تنهایی حال نمی‌کنند یا از آن درون گراهایی که فقط در گوشه عزلت خودشان خوشند؟ یا شاید هم مثل بیش‌تر مردم جنس شخصیت‌تان میانه‌رو است؟ درون گرایی یا برون گرایی تحت تأثیر این ترجیح است که یک فرد انرژی خود را از چه مجرایی کسب می‌کند. از تبادل با اشخاص دیگر یا با تنهایی و با خودبودن؟ افراد برون گرا هرچقدر که با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنند و تبادل بیشتری داشته باشند، انرژی بیش‌تری می‌گیرند، اما درون گراها برخلاف آن‌ها، ترجیح می‌دهند که از تجربیات و دانسته‌های خود استفاده کنند. با پاسخ به ۱۰ پرسش این آزمون می‌توانید شخصیت رنگی خود را کشف کنید!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۳]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *