اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – بدون زوائد

مدل بدن زوائد کاهش ویژگی‌های ارزش‌آفرین متداول تا حد امکان است.

هنری فورد به عنوان یکی از پیشگامان مدل کسب و کار بدون زوائد در سال 1908 به ارائه‌ی خودرو مدل T با امکانات ساده و قیمتی حدود نصف قیمت معمول وسایل نقلیه آن زمان پرداخت که ارائه‌ی این قیمت پایین به کمک ایجاد شیوه‏‌های جدید برای تولید و مونتاژ در مقیاس زیاد ممکن شد و از این طریق به موفقیت چشمگیر و در دست گرفتن سهم 50 درصدی از اتومبیل‏‌های آمریکا تا سال 1918 نایل شد.

این مدل کسب و کار تحت شرایطی مثل: وجود مشتریان حساس به قیمت و وجود بازارهای نوظهور و محصولات باصرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در استفاده از این مدل نیاز به کاهش هزینه‌ها به کمک استانداردسازی محصولات، فرآیندها و خدمات می‌باشد و  امکان استفاده از صرفه‌جویی به مقیاس و استفاده از مدل سلف سرویس را فراهم می‌آورد.

شرکت‌های بهره‌مند از این مدل

SOUTHWEST از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی است که سرویس‌های ارزان و بدون تسهیلاتی مانند: غذا، رزرو پرواز از طریق آژانس، استفاده از فرودگاه‌‏های کوچک حومه‌ی شهرها برخلاف شرکت‌‏های هواپیمایی سنتی و پرداخت مالیات فرودگاهی کمتر را فراهم می‌کند و در حال حاضر نیمی از پروازهای اروپایی را به وسیله‌ی شرکت‌های هواپیمایی ارزان‏ قیمت ارائه می‌کند.

McDonald’s یک رستوران فست فود آمریکایی است که از این مدل در دهه‌ی 1940 پس از مواجه با مشکلات عظیم در رستوران‌های فضای باز خود استفاده کرد و تغییراتی برای کاهش هزینه انجام داد؛ تغییراتی مانند: تقلیل منو به کم‌تر از 10 آیتم، استفاده از ظروف کاغذی، تغییر در شیوه‌ی آماده‌سازی غذاها، استفاده از سلف سرویس که به کاهش چشمگیر قیمت غذاها منجر شد  و توانست به کمک این مدل به مسیر موفقیت بازگردد.

ARAVIND مجموعه بیمارستان‌های چشم‌پزشکی در هند و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی جراحی‌های چشم در جهان است که از این کسب و کار به صورت دریافت هزینه‌ی بیش‌تر از ثروتمندان و کمک‌های مالی از دولت هند و انجام عمل‏‌های رایگان برای مردم فقیر و استفاده‌ی بهینه از پزشکان و منابع استفاده می‌کند؛ این مجموعه به دلیل کیفیت بالای خدمات، بیماران ثروتمندی از سراسر دنیا جذب کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]
برچسب ها

مهسا رستمی

کارشناسی هنر دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا در اکوموتیو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن