اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – نرخ ثابت

نرخ ثابت نوعی استفاده‌ی نامحدود یا بسیار زیاد از یک سرویس یا محصول با پرداخت یک مبلغ ثابت است.

مدل کسب و کار نرخ ثابت دارای سابقه‌ی طولانی است که در معرفی بلیط‌‏های سالانه برای استفاده‌ی نامحدود از قطار در راه‌‏آهن ملی سوئیس در 1898 و هم‌چنین استفاده از مفهوم «هرچی میتونی بخور» برای اولین بار در رستوران Buckaroo در دهه 40 میلادی به کار گرفته شد. این مدل در صنعت گردشگری و ابداع عبارت «all-inclusive» (به معنی پکیج‏‌هایی که شامل تمامی وعده‏‌های غذایی در طول یک سفر می‌‏شود) در دهه‌ی 80 استفاده شد. تاسیس اولین هتل با این سبک توسط گوردون استوارت در جامائیکا در 1981صورت گرفت و ورود و توسعه‌ی این مدل در بازار ارتباطات راه‌دور و تلفن همراه در دهه‌ی 90 رخ داد.

مزایای نرخ ثابت

  1. سودآوری برای شرکت
  2. امکان مصرف نامحدود
  3. کنترل کامل روی هزینه

در این مدل هزینه‌ها قابل مدیریت هستند و در آن شرایط کاهش مطلوبیت نهایی برای مشتریان وجود دارد و روشی مقرون به صرفه می‌باشد.

شرکت‌های فعال در این مدل کسب و کار

NETFLIX اولین ارائه‌کننده‌ی محتوای رسانه‏‌ای استریم اینترنتی است که بیش از 83 میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد و امکان دسترسی به بیش از 100000 فیلم و برنامه‌ی تلویزیونی با هزینه‌ی اندک ماهیانه 7.99 دلار را فراهم می‌سازد.

nextissue شرکت تازه تاسیس و شناخته شده‌ای است با عنوان نتفلیکس در زمینه‌ی مجلات که امکان دسترسی به بیش از 150 مجله تنها با هزینه 9.99 دلار را فراهم کرده است.

Spotify یک سرویس پخش آنلاین موسیقی دارای بیش از 100 میلیون کاربر فعال است. این سرویس ترکیبی از خدمات رایگان و پرمیوم را ارائه می‌دهد و دسترسی به بیش از 30 میلیون موسیقی و امکانات مختلف سایت با هزینه‌ی 9.99 دلار در ماه، پس از یک دوره‌ی رایگان 6 ماهه را ارائه می‌دهد.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *