اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – فریمیوم

فریمیوم ترکیبی از خدمات رایگان (Free) و پریمیوم (premium) است.

مدل فریمیوم برای اولین بار توسط فرد ویلسونا در قالب یک فراخوان اینترنتی برای انتخاب نام این مدل و انتخاب عنوان «فریمیوم» ارائه شد. اینترنت و دیجیتالی شدن خدمات به دلیل اقتصادی‏‌تر کردن بسیاری از فعالیت‌‏ها به توسعه‌ی این مدل کمک کرد و در دهه 90 میلادی توسعه و پیاده‌‏سازی در سرویس‌های پست الکترونیک پیاده‌سازی شد و در سایر کسب ‏و کار های اینترنتی در دهه‌های بعد گسترش یافت.

این مدل به ارائه‌ی خدمات رایگان به منظور ایجاد یک پایگاه مشتری بزرگ و سپس تبدیل مشتریان به نوع پریمیوم پرداخت و منجر به اهمیت شاخص نسبت مشتریان پریمیوم به مشتریان رایگان و تفاوت مقدار این نسبت برای مدل‏‌های مختلف کسب ‏و کار (ولی عموما تک رقمی) شد. این الگو با کسب ‏و کار های اینترنتی و دارای هزینه‏‌های تولید نهایی نزدیک به صفر سازگار است. اجرای بهتر این الگو با افزایش هرچه بیشتر تمرکز بر روی مشتریان صورت می‌گیرد و برای بررسی میزان پذیرش نرم‏‌افزارها و یا مدل‏‌های جدید کسب‏ و کار توسط آن‌ها مناسب است.

skype فعال در زمینه‌ی ارتباطات راه دور است و در حال حاضر دارای بیش از نیم میلیون کاربر می‌باشد که به ارائه‌ی رایگان خدمات ارتباط صوتی و تصویری اینترنتی و پیشنهاد گزینه‌ی خرید اعتبار تماس به کاربران برای استفاده در خطوط زمینی و گوشی‏‌های تلفن همراه می‌پردازد.

Spotify سرویس پخش آنلاین موسیقی است که دارای بیش از 100 میلیون کاربر فعال است. این سرویس از مدل فریمیوم پس از جذب 1 میلیون کاربر در سال اول فعالیت استفاده کرد و در آن امکان استفاده‌ی محدود در طول ماه به صورت رایگان و امکان استفاده‌ی نامحدود و حذف تبلیغات در حالت پریمیوم وجود دارد.

Linked in شبکه‌ی اجتماعی شناخته‏ شده در زمینه‌ی کسب ‏و کار است که ثبت‏‌نام و استفاده‌ی عادی رایگان در آن وجود دارد و امکان دستیابی به امکانات تخصصی‏‌تری در زمینه‌‏های جست‌وجو در شبکه، مشاهده‌ی پروفایل افراد ناشناخته و غیره ، پس از خرید اکانت پریمیوم را فراهم ساخته است.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *