اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – فریمیوم

فریمیوم ترکیبی از خدمات رایگان (Free) و پریمیوم (premium) است.

مدل فریمیوم برای اولین بار توسط فرد ویلسونا در قالب یک فراخوان اینترنتی برای انتخاب نام این مدل و انتخاب عنوان «فریمیوم» ارائه شد. اینترنت و دیجیتالی شدن خدمات به دلیل اقتصادی‏‌تر کردن بسیاری از فعالیت‌‏ها به توسعه‌ی این مدل کمک کرد و در دهه ۹۰ میلادی توسعه و پیاده‌‏سازی در سرویس‌های پست الکترونیک پیاده‌سازی شد و در سایر کسب ‏و کار های اینترنتی در دهه‌های بعد گسترش یافت.

این مدل به ارائه‌ی خدمات رایگان به منظور ایجاد یک پایگاه مشتری بزرگ و سپس تبدیل مشتریان به نوع پریمیوم پرداخت و منجر به اهمیت شاخص نسبت مشتریان پریمیوم به مشتریان رایگان و تفاوت مقدار این نسبت برای مدل‏‌های مختلف کسب ‏و کار (ولی عموما تک رقمی) شد. این الگو با کسب ‏و کار های اینترنتی و دارای هزینه‏‌های تولید نهایی نزدیک به صفر سازگار است. اجرای بهتر این الگو با افزایش هرچه بیشتر تمرکز بر روی مشتریان صورت می‌گیرد و برای بررسی میزان پذیرش نرم‏‌افزارها و یا مدل‏‌های جدید کسب‏ و کار توسط آن‌ها مناسب است.

skype فعال در زمینه‌ی ارتباطات راه دور است و در حال حاضر دارای بیش از نیم میلیون کاربر می‌باشد که به ارائه‌ی رایگان خدمات ارتباط صوتی و تصویری اینترنتی و پیشنهاد گزینه‌ی خرید اعتبار تماس به کاربران برای استفاده در خطوط زمینی و گوشی‏‌های تلفن همراه می‌پردازد.

Spotify سرویس پخش آنلاین موسیقی است که دارای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال است. این سرویس از مدل فریمیوم پس از جذب ۱ میلیون کاربر در سال اول فعالیت استفاده کرد و در آن امکان استفاده‌ی محدود در طول ماه به صورت رایگان و امکان استفاده‌ی نامحدود و حذف تبلیغات در حالت پریمیوم وجود دارد.

Linked in شبکه‌ی اجتماعی شناخته‏ شده در زمینه‌ی کسب ‏و کار است که ثبت‏‌نام و استفاده‌ی عادی رایگان در آن وجود دارد و امکان دستیابی به امکانات تخصصی‏‌تری در زمینه‌‏های جست‌وجو در شبکه، مشاهده‌ی پروفایل افراد ناشناخته و غیره ، پس از خرید اکانت پریمیوم را فراهم ساخته است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *