اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – فروش مستقیم

رها شدن از واسطه با مدل کسب و کار فروش مستقیم

در ” فروش مستقیم ” محصول یا سرویس توسط شرکت به صورت مستقیم ارائه می‌شود و واسطه‌ها حذف می‌شوند. این مدل جزو قدیمی‌ترین روش‌های توزیع است و ابداع رسمی این مفهوم توسط براونی وایز در اواخر دهه ۴۰ میلادی صورت گرفت. وی از این روش برای توزیع محصولات شرکت Tupperware در مهمانی‌‏ها استفاده کرد. این مدل در شرکت‌‏های مختلف مانند Hilti و Amway توسعه یافت و شرکت Dell از زمان تاسیس خود در ۱۹۸۴ آن را پیاده‌سازی کرد.

فروش مستقیم

مزایای فروش مستقیم

  1. کاهش هزینه‌‏های توزیع
  2. بهبود کیفیت خدمات
  3. کنترل دقیق‏‌تر فروش
  4. افزایش سود مشتری
  5. بهبود ارتباط با مشتریان

نمونه شرکت های فروش مستقیم

Amway بازاریاب در زمینه‌ی فروش محصولات آرایشی-بهداشتی است که به توزیع محصولات به وسیله‌ی شبکه‌ی جهانی اشخاص می‌پردازد. ثبت‌نام افراد به عنوان مالکین مستقل کسب و کار (IBO) صورت می‌گیرد و سپس به فروش مستقیم توسط این افراد و جذب IBO های دیگر منجر می‌شود. افراد از طریف پورسانت فروش و سود افراد شبکه‌ی پایین دست خود درآمد کسب می‌کنند و این روند منجر به کاهش هزینه‏‌های HR و سربار توزیع و تبلیغات شده است.

HILTI فعال در زمینه‌ی تجهیزات ساخت و نگهداری ساختمان‌ها و معادن و از موفق‌ترین شرکت‌های فروش مستقیم B2B در صنعت ساختمان است. ۷۵% از ۲۳۰۰۰ کارمند شرکت در زمینه‌ی فروش مستقیم، به مشتریان فعالیت دارند. این به کمک مشاورین فروش متخصص خود موفق به کسب مزیت رقابتی شده است و بر فروش مستقیم به عنوان عامل اصلی موفقیت شرکت تمرکز دارد.

DELL سازنده‌ی رایانه‏‌های شخصی و محصولات وابسته می‌باشد که از زمان تاسیس در ۱۹۸۴ تمرکز بر مدل فروش مستقیم داشته است. این شرکت سفارش کامپیوترهای جدید را به صورت تلفنی و یا آنلاین دریافت می‌کند و تبلیغات را به صورت هدفمند به هر گروه از مشتریان ارسال می‌کند و از این طریق امکان فهم اثرگذاری تبلیغ و نیز شناسایی دقیق خواسته‌های مشتریان را ممکن می‌سازد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *