اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – فروش مستقیم

رها شدن از واسطه با مدل کسب و کار فروش مستقیم

در ” فروش مستقیم ” محصول یا سرویس توسط شرکت به صورت مستقیم ارائه می‌شود و واسطه‌ها حذف می‌شوند. این مدل جزو قدیمی‌ترین روش‌های توزیع است و ابداع رسمی این مفهوم توسط براونی وایز در اواخر دهه 40 میلادی صورت گرفت. وی از این روش برای توزیع محصولات شرکت Tupperware در مهمانی‌‏ها استفاده کرد. این مدل در شرکت‌‏های مختلف مانند Hilti و Amway توسعه یافت و شرکت Dell از زمان تاسیس خود در 1984 آن را پیاده‌سازی کرد.

مزایای فروش مستقیم

  1. کاهش هزینه‌‏های توزیع
  2. بهبود کیفیت خدمات
  3. کنترل دقیق‏‌تر فروش
  4. افزایش سود مشتری
  5. بهبود ارتباط با مشتریان

نمونه شرکت های فروش مستقیم

Amway بازاریاب در زمینه‌ی فروش محصولات آرایشی-بهداشتی است که به توزیع محصولات به وسیله‌ی شبکه‌ی جهانی اشخاص می‌پردازد. ثبت‌نام افراد به عنوان مالکین مستقل کسب و کار (IBO) صورت می‌گیرد و سپس به فروش مستقیم توسط این افراد و جذب IBO های دیگر منجر می‌شود. افراد از طریف پورسانت فروش و سود افراد شبکه‌ی پایین دست خود درآمد کسب می‌کنند و این روند منجر به کاهش هزینه‏‌های HR و سربار توزیع و تبلیغات شده است.

HILTI فعال در زمینه‌ی تجهیزات ساخت و نگهداری ساختمان‌ها و معادن و از موفق‌ترین شرکت‌های فروش مستقیم B2B در صنعت ساختمان است. 75% از 23000 کارمند شرکت در زمینه‌ی فروش مستقیم، به مشتریان فعالیت دارند. این به کمک مشاورین فروش متخصص خود موفق به کسب مزیت رقابتی شده است و بر فروش مستقیم به عنوان عامل اصلی موفقیت شرکت تمرکز دارد.

DELL سازنده‌ی رایانه‏‌های شخصی و محصولات وابسته می‌باشد که از زمان تاسیس در 1984 تمرکز بر مدل فروش مستقیم داشته است. این شرکت سفارش کامپیوترهای جدید را به صورت تلفنی و یا آنلاین دریافت می‌کند و تبلیغات را به صورت هدفمند به هر گروه از مشتریان ارسال می‌کند و از این طریق امکان فهم اثرگذاری تبلیغ و نیز شناسایی دقیق خواسته‌های مشتریان را ممکن می‌سازد.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *