اخبار استارتاپی

فرهنگسازی و جهت دهی تحقیقات دانش بنیان به سمت مزیت های دریا

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود که این موضوع یعنی کشور برای توسعه یک موقعیت منحصر به فرد دارد.

لیمو HR

به گزارش اکوموتیو، حسن سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان با محوریت دریا ، گفت: به دلیل همجواری کشور با دریا و آب‌های آزاد جهان، این مهم یکی از ملزومات کشور برای رسیدن به اهداف تعیین شده در توسعۀ پایدار است.

وی افزود: در سال‌های اخیر کشور رشد قابل ملاحظه‌ای در صنعت هوافضا داشت و همین امر سبب شد در بسیاری بخش‌ها مانند نظامی و دفاعی، دستاوردهای بی‌نظیری حاصل شود؛ ضمن آنکه رشد این حوزه تأثیرات شگرفی نیز در اقتصاد و اشتغال کشور داشت.

سالاریه ادامه داد: سواحل شمالی و جنوبی کشور و خط مرزی آبی، فرصت کم‌نظیری برای کشور ایجاد کرده است تا با تقویت حوزۀ دریا در همۀ بخش‌ها، کشور به دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلفی مانند امنیت و پویایی اقتصاد برسد.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعدد منابع دریایی، تصریح کرد: دریا در حوزۀ منابع زیرزمینی و همچنین حوزۀ غذایی، بی‌شک یکی از غنی‌ترین موهبت‌های کشور است. پتانسیل بالا در اکتشاف منابع انرژی، اهمیت در صنعت گردشگری و همچنین نقش استراتژیک دریا در مناسبات بین‌المللی، همگی از مزیت‌های همجواری کشور با دریا است که این همجواری می‌تواند و باید به مزیت رقابتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه انرژی را نباید در نفت و گاز خلاصه کرد، اظهار داشت: دریا گرچه در حوزه انرژی‌هایی مانند نفت و گاز یک منبع غنی است اما نباید این موضوع سبب غفلت از انرژی‌های حاصل از پدیده های جذر و مد و جریان‌های آبی شود.

سالاریه با اشاره به نقش دریا در حمل و نقل، تصریح کرد: دریا یکی از بهترین مسیرها برای تجارت و حمل‌ونقل است، امروزه بسیاری از کالاها و محصولات نفتی و پتروشیمی از طریق دریا وارد و صادر می‌شوند. هیچ مسیری به اندازۀ مسیر آبی نمی‌تواند در حمل و نقل و مبادلات تجاری تا این اندازه سودده و ثمربخش باشد.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: کشورهای همجوار با دریا، در صورت استفاده و بهره‌برداری صحیح از منابع دریایی و این موهبت الهی، می‌توانند به توسعه‌یافتگی منحصربفردی برسند؛ کشورهایی مانند ژاپن، چین و کشورهای اروپایی، همگی با اتکا به منابع دریایی توانسته‌ اند به جایگاه کنونی دست یایند.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود و راه ترانزیتی خشکی بین این دریاها نیز در کشور وجود دارد؛ این موضوع یعنی کشور برای توسعه یک موقعیت منحصربه‌فرد دارد.

سالاریه  با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزۀ دریا، بر ضرورت جهت‌دهی به تحقیقات دانش بنیان به سمت مزیت‌های دریا تأکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت»، اقدامی مناسب است که می‌تواند توجه همه کشور را به حوزۀ دریا منعطف کند تا مسئولان، سرمایه گذاران و شرکت‌های دانش بنیان بیش از گذشته، توان و انرژی خود را برای بهره‌برداری بهینه از این موهبت الهی به کار گیرند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
بنیادملی‌نخبگان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *