اخبار استارتاپی

۲۳۳۳ شرکت دانش بنیان از مالیات معاف شدند

طبق قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، این نوع شرکت‌ها از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند و در حال حاضر براساس نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اسامی این شرکت‌ها جهت معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با توجه به نامه ارسالی توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به این سازمان، فهرست ۲۳۳۳ شرکت دانش بنیان معاف شده از مالیات را به ادارات کل امور مالیاتی ارسال کرد.

بیش از ۲۳۰۰ شرکت و موسسه دانش بنیان و نوآور از مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی معاف شدند.

طبق قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، این نوع شرکت‌ها از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند و در حال حاضر براساس نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اسامی این شرکت‌ها جهت معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.

متن نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی خطاب به ادارات کل امور مالیاتی

در همین راستا سید کامل تقوی‌نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای در تاریخ ۱۳ آبان ماه خطاب به ادارات کل امور مالیاتی نوشت: پیرو بخشنامه‌های منتهی به شماره ۲۰۰/۹۶/۱۰۷ مورخ ۱۳۹۶/۷/۲۹ به پیوست تصویر نامه شماره ۱۱/۱۵۵۹۳ مورخ ۱۳۹۷/۷/۸ معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور منضم به فهرست اطلاعات ۲۳۳۳ شرکت و مؤسسه دانش بنیان مورد تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و نظارت بر اجراء موضوع ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان برای سال ۱۳۹۶ جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان مربوط به شرکت‌ها و مؤسسات موصوف در سامانه مربوطه قابل مشاهده و دسترسی می‌‌باشد.

به اجرا گذاشتن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نامه‌ای در تاریخ ۸ مهرماه به سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشته بود: همانطور که مستحضرید در راستای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی، قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت امور اقتصاد و دارایی به اجرا گذاشته شده است.

متن نامه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرپرست سابق وزارت امود اقتصادی و دارایی

در همین راستا و بر اساس ماده (۳) «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوب ۱۳۸۹/۸/۳۰ مجلس شورای اسلامی و ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور و دستورالعمل اجرایی ماده (۲۲) آیین‌نامه اجرایی قانون» موضوع بخشنامه سازمان امور مالیاتی شماره ۲۰۰/۲۰/۳۸۴/ ص مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۶، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

در فهرست و لوح فشرده پیوست اطلاعات (۲۳۳۳) شرکت و مؤسسه دانش بنیان مورد تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا، موضوع ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی قانون، به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آنها ارائه شده است. لذا خواهشمند است مطابق روال سال‌های گذشته ضمن ابلاغ اسامی و اطلاعات این شرکت‌ها به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور، دستورات لازم را برای اجرای موارد ذیل مبذول فرمایید:

۱- با توجه به ارجاع پرونده‌های شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به گروه‌های تخصصی مشخص طبق روال سنوات گذشته (موضوع بخشنامه‌های ۲۰۰/۹۶/۱۰۷ مورخ ۹۶/۷/۲۹ و ۲۰۰/۹۵/۶۰ مورخ ۹۵/۹/۱۴ و ۲۰۰/۹۴/۸۴ مورخ ۹۴/۸/۲۴ و ۲۰۰/۹۳/۹۳ مورخ ۹۳/۸/۲۴، آشنایی کامل این گروه‌ها با فرایند معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان ضروری است. لذا خواهشمند است به منظور تبیین کامل این فرآیند و انجام اطلاع‌‌رسانی لازم و تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان و ارائه مناسب معافیت‌ها، دستورات لازم را برای برگزاری جلسه مشترک با حضور گروه‌های رسیدگی متشکل از مأموران مالیاتی دارای تخصص صادر فرمایید.

۲- با عنایت به لزوم اطلاع‌‌رسانی دقیق به مأموران محترم مالیاتی و سهولت دسترسی ایشان به اطلاعات شرکت‌های دانش بنیان، خواهشمند است دستورات لازم را به منظور ارسال اطلاعات شرکت‌ها به صورت الکترونیک به سامانه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و گروه‌های رسیدگی متشکل از مأموران مالیاتی دارای تخصص صادر فرمایید.

۳- اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالیاتی و نتایج رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی این شرکت‌ها و مبالغ معافیت مالیاتی محقق شده در ۴ سال گذشته در اختیار کارگروه قرار داده شود.

۴- همزمان با استفاده شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان از معافیت‌های مالیاتی موضوع ماده (۳) قانون، امکان برخورداری آنها از سایر معافیت‌های مالیاتی از جمله معافیت‌های مالیاتی واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری، موضوع ماده (۹) قانون و بخشنامه سازمان امور مالیاتی شماره ۲۰۰/۹۱۱۳ ص مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۰ فراهم شود.

۵- شایان ذکر است با توجه به ماهیت در حال تحول نوآوری و تغییرات سریع فناوری، شاخص‌های شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و نیز فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان، هر ساله توسط کارگروه مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در صورتی که تولید محصولی پس از چند سال به صورت عادی در بین شرکت‌های دیگر رایج شده باشد و پیچیدگی فنی آن کاهش یافته باشد، محصول از لیست مصادیق مورد تأیید کارگروه خارج خواهد شد.

بنابراین برخی از محصولاتی که در گذشته و برمبنای فهرست‌های قبلی مصوب کارگروه، مورد تأیید بوده و از معافیت‌ها نیز بهره‌مند بوده، اکنون بر اساس ارزیابی مجدد از شمول معافیت‌ها خارج شده‌اند. لذا اطلاعات شرکت‌ها صرفاً تا انتهای تاریخ انقضای استفاده از معافیت مالیاتی مندرج در جداول پیوست معتبر بوده و برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی در سال‌های آتی، اطلاعات مورد نیاز به صورت سالیانه تکمیل و اعلام خواهد شد.

پیشاپیش از همکاری و مساعدت جنابعالی و به ویژه همکاران محترم سازمان امور مالیاتی کل کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکر می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *