اخبار استارتاپی

راه‌اندازی رشته‌های جدید و دانشکده مشترک در حوزه فناوری سلامت

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از برگزاری  نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی با هدف ایجاد کارگروه های تخصصی مشترک برای ایجاد دانشکده مشترک در زمینه فناوری های سلامت خبر داد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از برگزاری  نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی با هدف ایجاد کارگروه های تخصصی مشترک برای ایجاد رشته های بین رشته ای، گروه های آموزشی و در نهایت دانشکده مشترک در زمینه فناوری سلامت خبر داد.

دکتر افشین زرقی ضمن اعلام  این خبر اظهار کرد: بکارگیری و رشد فناوری در حوزه سلامت و همچنین مرتفع کردن نیاز بخش سلامت از موضوعات مورد نظر ما در دانشگاه های علوم پزشکی است که به واسطه جنس و ماهیت دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاههای علوم پزشکی در بخش تکنولوژی، مهندسی و فن آوری نیازمند استفاده از تجربیات دانشگاه های صنعتی هستند، ادامه داد: در همین رابطه تفاهم نامه ای با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی امضا شده که طی آن اجرای پروژه‌های مشترک، گروه آموزشی و رشته مشترک و همچنین یک سطح آرمانی یعنی راه اندازی دانشکده مشترک در حوزه فناوری های سلامت، تعریف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این طرح در راستای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، کار آفرین و دانشگاه های ثروت زا اجرا شده است، عنوان کرد: با توجه به وسعت و جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وجود ۱۳ بیمارستان آموزشی و در مجموع ۲۰ بیمارستان، ۱۳ دانشکده، ۳۰۰ مرکز خدمات بهداشتی و ارایه خدمات سلامت به ۵میلیون ۴۰۰ هزار نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه، بیش از سایر دانشگاه ها نیازمند استفاده از تکنولوژی و فن آوری های نو هستیم.

دکتر زرقی ایجاد مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان مشترک با دانشگاه خواجه نصیر را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: برای تضمین اجرایی شدن تفاهم نامه، جدول زمانی مشخصی تنظیم و یک کارگروه ۷ نفره برای هر گروه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی علمی بین دو دانشگاه تا ۲ هفته دیگر تشکیل می‌شوند، اظهار کرد: هر سه ماه نتایج کارگروه‌ها توسط روسای کارگروه ها به روسای دانشگاه ها منعکس شده و هر شش ماه یک بار نیز روسای دانشگاه‌ها و  هیات رئیسه، مصوبات این تفاهم نامه را از نظر پیشرفت و مراحل اجرایی بررسی و نظارت می کنند.

وی ادامه داد: برای مرحله اول در پی ایجاد رشته های بین رشتهای مشترک در زمینه فناوری های سلامت هستیم، به گونه ای که بخشی از رشته در دانشگاه صنعتی و بخش دیگر در دانشگاه علوم پزشکی گذرانده شده و در نهایت مدرک مشترکی از دو دانشگاه به فارغ التحصیلان ارائه می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تجربیات دو دانشگاه در زمینه پروژه‌های بین المللی، اظهار کرد: در حال برنامه ریزی برای راه اندازی رشته های مشترک جدید بین ۳ دانشگاه یعنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه خواجه نصیر و یک طرف خارجی هستیم  تا از این طریق با گذراندن بخشی از دوره در هر کدام از این ۳ دانشگاه در نهایت مدرک مشترک ۳ جانبه به فارغ التحصیلان اعطا شود.

دکتر زرقی با اشاره به وجود اتاق علمی ایران و فرانسه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجام  کلیه تعاملات بین المللی در زمینه علوم پزشکی در کشور فرانسه از طریق این دانشگاه، عنوان کرد: با توجه به اعلام علاقمندی دانشگاه دکارت و سایر دانشگاه های معتبرفرانسه برای برقراری تعاملات علمی با دانشگاههای ایران، برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد رشته‌های مشترک ۳ جانبه با کشور فرانسه در حال انجام است. به عبارت دیگر، رشته‌های نیازمند به “high tech” به صورت سه جانبه با یک طرف خارجی و رشته‌های مشترک دیگر به صورت دوجانبه با دانشگاه خواجه نصیر راه‌اندازی خواهند شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هم اکنون در حال تعریف رشته های مشترک مورد نیاز هستیم، عنوان کرد: اغلب این رشته ها در زمینه بایومهندسی  در رشته های مهندسی صنایع، مکانیک و مواد و از طرف علوم پزشکی در گروه های آموزشی فیزیک پزشکی، برخی رشته های دانشکده های فناوری نوین و داروسازی و بخش لیزر در پزشکی، تعریف می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمینه بحث تا حدودی مشخص شده است، عنوان کرد: این رشته ها در زمینه علوم دارویی، سرطان، ربات های چشم در زمینه چشم پزشکی، علوم دارویی، فیزیک پزشکی، لیز در پزشکی و سایر رشته های مرتبط با فناوری سلامت تعریف و راه اندازی خواهند شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد: ایجاد مراکز تکنولوژی در برخی بیمارستان های منتخب نیز از برنامه های تعریف شده با دانشگاه خواجه نصیر است که با هدف بهره بری بیشتر از تکنولوژی در درمان راه اندازی خواهند شد.

دکتر زرقی در خاتمه با اشاره به احتمال امضای این گونه تفاهم نامه ها با سایر دانشگاههای صنعتی کشور، گفت: ایجاد تمایز و ارتقای نقاط قوت دانشگاه از مهمترین اهداف حوزه پژوهشی است و در این مسیر با سایر دانشگاه های صنعتی سرآمد ودارای نقطه قوت تعامل خواهیم داشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *