اخبار استارتاپی

امکان اتصال کسب و کارها به مرکز ملی تبادل اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات امکان اتصال کسب و کارهای بخش خصوصی را به مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کرد.

با اتصال کسب و کارهای بخش خصوصی به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) امکان استفاده از سامانه شاهکار نیز برای آنها فراهم خواهد شد.

 رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: «برنامه ارائه API سامانه شاهکار به کسب و کارها، تقریبا عملیاتی و متن فراخوان آن با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نهایی شده است.» امیر ناظمی درباره نحوه اتصال این کسب و کار ها به سامانه شاهکار گفت: «ما اپلیکیشن‌ها و استارتاپ ها را از طریق  اتصال به GSB و با رعایت پروتکل سقف میزان درخواست و تضامین حفظ حریم خصوصی و پروتکل‌های امنیتی به یک سری از سرویس‌های کلیدی همچون شاهکار وصل می‌کنیم.»


او با اعلام اینکه ۱۰۰ هزار درخواست روزانه برای این منظور در سامانه شاهکار در نظر گرفته‌ایم به تعداد اپلیکیشن‌هایی که به این سامانه متصل می‌شوند اشاره کرده و افزود: «کمتر از یک ماه آینده یک سری از اپ‌ها به سامانه شاهکار متصل خواهند شد. ۱۰ اپلیکشن پرکاربرد کشور از ۲۰ روز پیش به سازمان فناوری اطلاعات دعوت شدند تا درخواست رسمی خود را برای اتصال به سامانه دولت الکترونیکی برای ما ارسال کنند. همچنین این درخواست‌ها از سوی شرکت‌ها و همچنین پیام‌رسان‌های گپ و سروش ارسال شد. در مرحله اول، ۱۲ اپلیکیشن به صورت آزمایشی به سامانه شاهکار متصل خواهند شد.»

ناظمی اعلام می‌کند که بعد از اجرای این مرحله در مرحله بعد تلاش برای اتصال سایر اپلیکیشن‌ها به سامانه شاهکار شروع خواهد شد. برای مثال برای پرداخت قبوض، امکان اتصال فین تک ها به سرویس شاهکار را فراهم می‌کنیم.

در همین زمینه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم در فراخوانی اعلام کرده است در نخستین گام راه‌اندازی این دسترسی، در یک فاز آزمایشی سرویس شاهکار (سرویس احراز هویت و بررسی تطبیق شماره تلفن همراه با اطلاعات هویتی صاحب خط) در اختیار ۱۰ کسب و کار بخش خصوصی قرارداده می‌شود،  تا در طی آن، شیوه‌های دسترسی شناسایی و ارزیابی شده و اشکالات احتمالی سیستم رفع شود. همچنین در خلال این همکاری، پروتکل‌های اولیه شناسایی و مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا امکان ارائه این سرویس و سایر خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات به صورت عمومی به کسب و کارها فراهم شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *