اخبار استارتاپی

مشکلات حمل و نقل شهری عامل استقبال مردم از تاکسی های اینترنتی است

مدیرعامل اسنپ: یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفر اینترنتی در کشور انجام می‌شود و این در شرایطی است که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست.

نشست تخصصی «جابه جایی و حمل و نقل هوشمند» صبح امروز( ۲۰آذر) با حضور محسن پور سید آقایی، معاون حمل و‌ نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ و سهیل مظلوم، مدیرعامل  شرکت سپندار در حاشیه دومین روز از همایش شهر هوشمند برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل اسنپ مشکلات حمل و نقل کشور مانند عدم شفافیت قیمت را از جمله دلایل روی آوردن مردم به تاکسی‌های اینترتی اعلام کرد و گفت: «افزایش درآمد راننده، کاهش سفر درون شهری و افزایش شفافیت در قیمت از جمله دلایل استقبال مردم از اسنپ است.» او در پاسخ به اظهارت پورسید آقایی در این نشست که شرکت‌های تاکسی اینترتی باید برای فعالیت درحوزه حمل ونقل مسافر از شهرداری مجوز دریافت کنند، اعلام کرد: «ما مخالف دریافت مجوز از تاکسیرانی و سایر نهادها هستیم زیرا روش‌های تاکسیرانی برای کنترل شکایت از ما بهتر نیست و ما نمی‌خواهیم از سازمانی که در برخی موارد نسبت به ما ضعف دارد مجوز بگیریم.» علاقبند ادامه داد: «راننده اسنپ از نظر امنیتی بیشتر از راننده تاکسی و آژانس کنترل می‌شود. به همین دلیل هم درصد اتفاقات ناگوار تاکسی های اینترنتی نسبت به دیگر روش‌ها کمتر است.»

او  معتقد است با وجود اینکه حمل و نقل با مترو و اتوبوس ارزانتر از تاکسی‌های اینرنتی است اما یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفر اینترنتی در کشور انجام می‌شود و این در شرایطی است که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست. به باور او  نبود حمل و نقل عمومی مناسب می‌تواند علت استقبال از سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی باشد. براساس اطلاعاتی که او در این نشست ارائه کرد تعداد سفرهای  اسنپ از مرز ۶۰۰ هزار سفر روزانه در تهران گذشته و این در حالی است که «اوبر» تاکسی اینترنتی آمریکایی در بزرگترین شهر خود ۴۸۰ هزار سفر روزانه دارد. علاقبند در پایان از اعلام  آمادگی کامل این شرکت برای همکاری با شهرداری خبر دارد.

در ادامه این نشست سهیل مظلوم با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها وظیفه مدیریت حمل و نقل شهری را بر عهده دارند، گفت: «شهرداری و دستگاه‌های اداره‌کننده شهر وظیفه هوای پاک، سهولت تردد و تامین هزینه این نهادها را دارند. با این حال این مشکلات در طی سالیان گذشته بوده و همچنان پابرجاست و پیام این است که مدلی که تاکنون پیش رفته مدل کارآمدی نیست، زیرا ماژول‌های بعد اجرا دیده نشده و هرکدام هویت مجزا دارند.»

او پیشنهاد داد که بین رگولاتوری و اجرا یکپارچگی ایجاد شود و در توضیح آن گفت: «شهرداری اهداف کلان را تعیین کند و در نهایت تعیین شیوه اجرا را به سرمایه گذار واگذار کندو در کنار آن هم  شرایط لازم را برای اجرا و سرمایه‌گذاری فراهم کند.» اما  نصرالله جهانگرد در سخنانی خود در این نشست اعلام کرد ۱۸ میلیون سفر روزانه در تهران انجام می‌شود که حول ۴ محور کار، تحصیلات، تفریح و دریافت خدمات است. او در ادامه گفت: «ما در بحث دریافت خدمات بیشترین مداخله را داریم و در تعیین نقاط رفت و آمد سایر سفرها در اختیار رگولاتور نیست. بوروکراسی در ایران باعث افزایش این نوع سفرها شده است.»

جهانگرد براین باور است که الگوی حمل و نقل تهران بهینه نیست و تاکسی در ایران مانند خط اتوبوس است. او تاکید کرد که همین مسئله نشان می‌دهد الگوهای حمل و نقل شهری باید اصلاح شود و تعداد تاکسی‌ها باید به نقطه معقول برسد و تاکسیرانی سنتی از ظرفیت تاکسی های اینترنتی استفاده کند.
جهانگرد با دفاع از توسعه حمل و نقل اینترنتی گفت: «این مسئله باعث اصلاح نظام سنتی شده است و درباره مشخصات رابطه اقتصادی میان بنگاه‌های حمل و نقل اینترنتی و مدیریت شهری باید به تفاهم رسید.»

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *