مقالات کارآفرینیمقالات سرمایه گذاری خطر پذیر

وضعیت سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در کشورهای توسعه یافته

رشد سریع چین در تعداد و حجم سرمایه گذاری ها

لیمو HR

سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی یا CVC به روشی از سرمایه گذاری گفته می‌شود که در آن شرکت‌های بزرگ مستقیما بر روی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا سرمایه گذاری می‌کنند. در قبال این سرمایه گذاری بخشی از سهام استارتاپ به شرکت سرمایه گذار منتقل می‌گردد و معمولا استارتاپ علاوه بر بهره‌مندی از سرمایه‌ی تزریق شده از حمایت‌های سرمایه گذار بهره‌مند می‌شود. این حمایت‌ها می‌تواند شامل مواردی نظیر استفاده از تخصص شرکت در مسائل فنی، مشاوره در تصمیم‌گیری و اشتراک‌گذاری بازار باشد.

پیشتر در مقالاتی مفاهیم، ویژگی‌ها و روندهای مرتبط با CVC را مورد بررسی قرار دادیم و در این مطلب به بررسی وضعیت CVC در کشورهای توسعه یافته می‌پردازیم تا دید مناسبی نسبت به شرایط آن به دست آوریم و از طریق آمار و ارقام این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

وضعیت کلی گسترش سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی

در ابتدای موج جدید سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی، آمریکای شمالی به دلیل سابقه‌ی طولانی در این امر و وجود شرکت فناوری بزرگ که ظرفیت سرمایه گذاری بالایی هم دارند، سهم بالایی از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده بود. رفته رفته و با گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه اکوسیستم های کارآفرینی در دیگر قاره‌ها، سرمایه گذاری CVC نیز خود را به عنوان یکی از فرصت های موجود در این اکوسیستم به جهانیان شناساند.

این امر باعث شد که شاهد افزایش روز افزون فعالیت CVC در ورای مرزهای آمریکا باشیم چنانکه امروز سهم آمریکا از کل سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط CVC ها به کمتر از نصف آن، کاهش یافته است. این کاهش سهم به دلیل کاهش میزان سرمایه گذاری ها اتفاق نیفتاده است بلکه رشد بسیار سریع CVC در آسیا، اروپا و دیگر مناطق آن را رقم زده است.

وضعیت کلی گسترش سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در آسیا

اگه بازه‌ی زمانی مورد بررسی ما را بر روی ۲ سال اخیر متمرکز کنیم، رشد پر شتاب CVC در آسیا اولین موضوعی خواهد بود که توجهات را به خود جلب می‌کند. روند افزایشی سهم آسیا از سرمایه گذاری های CVC و سهم ۳۸ درصدی آن در مقابل سهم ۴۰ درصدی آمریکا از این موضوع حکایت می‌کند که در آینده‌ای نزدیک قاره کهن گوی سبقت را در سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی از آمریکا خواهد ربود. چین و هند کشورهایی هستند که بر این روند تاثیر چشمگیری داشته‌اند.

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در آسیا

چین

چین در سال ۲۰۱۷ به رکورد جدیدی در تعداد سرمایه گذاری های CVC رسید. تعدادی که از ۸۴ به ۱۶۴ رسید تا سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در چین با تجربه‌ی رشد ۹۴ درصدی، نسبت به سال قبل تقریبا ۲ برابر شود. ارزش این سرمایه گذاری ها نیز رشد مشابهی داشت و از ۳.۱ میلیارد دلار به رقم ۶ میلیارد دلار رسید.

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در چین

هند

تعداد سرمایه گذاری های CVC در هند نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد و این کشور هم همانند چین به رکورد جدیدی در زمینه تعداد سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی دست یافته است چنانکه تعداد سرمایه گذاری ها در هند با رشد ۴۳ درصدی به ۵۷ مورد در سال ۲۰۱۷ رسیده است. البته رشد سرمایه گذاری ها از لحاظ ارزش در این سطح نبوده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری ها در تعداد بیشتر اما با میانگین ارزش کمتری صورت گرفته است.

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در هند

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در اروپا

اروپا سعی در حفظ سهم خود در سرمایه گذاری CVC دارد اما آمارهای سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهند که عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی این قاره و بلاتکلیفی در پی رویدادهای نظیر BREXIT، سبب کند شدن روند رشد این سرمایه گذاری ها شده است.

بریتانیا

در بریتانیا که به عنوان یکی از بازیگران مهم اقتصاد اروپا مطرح است، فعالیت CVC ها از نظر تعداد سرمایه گذاری ها افزایشی ۱۹ درصدی داشته و به ۷۵ مورد رسیده است اما مجموع ارزش سرمایه گذاری ها کاهشی ۳۵ درصدی داشته و از رقم ۱.۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۷۵۹ میلیون دلار در ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در هند

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در ایالات متحده آمریکا

با وجود اینکه رشد CVC در آمریکا نسبتا کند شده است اما از لحاظ حجم سرمایه گذاری رکورد جدیدی را در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند. ۱۸.۷ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری CVC های آمریکایی در سال ۲۰۱۷ بود که ۹ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۶ نمایش می‌دهد. این رقم همچنین بالاترین میزانی است که در ۵ سال اخیر در این رابطه به ثبت رسیده است.

 

سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی در ایالات متحده آمریکا

چشمگیر نبودن رشد سرمایه گذاری شرکتی در آمریکا ناشی از ضعف سرمایه گذاران آمریکایی نیست بلکه این شرکت ها در ورای مرزهای آمریکا به دنبال فرصت های سرمایه گذاری بوده اند و در رشد دیگر اکوسیستم ها خصوصا سرمایه گذاری های انجام شده در آسیا سهیم هستند.

درصد سهم اکوسیستم های امریکا از سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام بنده مشتاق هستم با شما در ارتباط باشم به ویژه از حوزه فعالیت های شما آگاه شوم و از کتب یا مقالات شما استفاده کنم
    همچنین دو یا سه طرح دارم که خودم روی هر سه امیدواری زیادی دارم ولی اگر بشود من حضور شما برسم بعد موضوع رو مطرح کنم فکر کنم نتیجه بهتری داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *