اخبار استارتاپی

رونمایی از استارتاپ بلووک؛ پلتفرم اجاره کتاب بر بستر بلاک چین

در هفته گذشته، اکوسیستم استارتاپی استان گلستان شاهد اتفاق مهمی بود، رونمایی از یک پلتفرم اجاره کتاب بر بستر بلاک چین توسط یکی از تیم‌های استارتاپی گرگان.

به گزارش اکوسیستم، نوید گلپور (هم‌بنیانگذار استارتاپ بلووک) در توضیح فعالیت بلووک گفت: بلووک یک پلتفرم اجاره کتاب بر بستر بلاک چین است که در حوزهٔ اقتصاد مشترکی می‌گنجد و به افراد فرصت می‌دهد کتاب‌هایی که دارند و به آن نیاز ندارند، برای اجاره در این پلتفرم قرار دهند و افرادی که به این کتاب‌ها نیاز دارند، آنها را اجاره کنند.

گلپور بلووک را با همکاری دو برادر به نام امین و معین حشمتی راه اندازی کرده است که همگی دغدغهٔ کتابخوانی داشتند. به گفته گلپور، بلووک چندین مزیت را ایجاد می‌کند. اولا به صاحبان کتاب‌ها این فرصت را می‌دهد تا از کتاب‌هایشان درآمد کسب کنند و همچنین افرادی که کتاب‌ها را اجاره می‌کنند می‌توانند با هزینه کمتر و راحت‌تر، کتاب‌های مورد نیازشان را بیابند. دومین مزیت این پلتفرم، بهینه‌سازی شیوه مصرف و نتیجتا کاهش چاپ کتاب و قطع درختان است. در نهایت سومین مزیت بلووک، کم کردن هزینه مطالعه افراد است.

بلووک

هم‌بنیانگذار بلووک در خصوص بلاک چین و مزایای آن و چگونگی شکل‌گیری ایده بلووک گفت: از یک سال پیش با مفهوم بلاک چین آشنا شدم و وقتی متوجه شدم می‌توانیم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسازیم این مقوله برایم جذاب‌تر شد.

دلیل اینکه بلاک چین برایم جذاب است، مسئله مالکیت پلتفرم است. حال که زیرساختی وجود دارد که مردم صاحب ارزشی باشند که در پلتفرم‌ها تولید می‌شود، منطقی‌ترین تصمیم این است تمام پلتفرم‌ها بر مبنای بلاک چین باشند و این‌گونه سود و قدرت ارزش‌ها به مردمی داده می‌شود که خود آن را تولید کردند. اگر شما آرمان‌های بنیان‌گذار اینترنت را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که او به دنبال یک پلتفرم باز بود که افراد در یک فرصت برابر، هرآنچه که می‌خواهند، به اشتراک بگذارند. اما بلایی که سر اینترنت آمد این بود که کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، آمازون و فیس‌بوک از داده‌هایی که مردم تولید کردند، استفاده کردند و خود را در مرکز این داده‌ها گذاشتند و از این راه قدرت و ثروت زیادی را به دست آورند و سهم زیادی برای صاحبان اصلی این ارزش، یعنی مردم، نگذاشتند. اما وب ۳ آمده است که این دنیا را عوض کند و دوباره مردم صاحب داده‌های خود شوند.

دنیای وب ۳ و اینترنت مبتنی بر بلاک چین برای من جذاب بود و سعی می‌کردم ایده‌های مختلفی را در حوزه بلاک چین پیاده کنم ولی بیشتر ایده‌هایی را به بلاک‌چین مرتبط می‌کردم که بدون بلاک‌چین هم قابل اجرا بودند. اما روزی در خانه کتاب گرگان وقتی متوجه شدم که عده‌ای کتاب‌هایی دارند که می‌خواهند برای استفاده به اشتراک بگذارند اما مایل هستند که این کتاب‌ها برگردانده شوند و اینجا جرقه استفاده از بلاک چین برای عملی کردن این ایده در ذهنم خورد. از طرفی وقتی دیدم آدم‌های زیادی هستند که کتاب‌هایی برای اشتراک گذاری دارند، با خودم فکر کردم که چرا اشتراک گذاری کتاب برایشان پول‌ساز نباشد و به‌گونه‌ای پیاده شود که خدمتی ماندگار باشد.

گلپور در مورد چشم‌اندازی که برای گسترش بلووک متصور است گفت: دو چشم‌انداز برای بلووک در ذهنم دارم. اولین آینده‌ای که برای بلووک متصور هستم فعالیت تخصصی در حوزهٔ کتاب است و در مراحل رشد کتاب‌های الکترونیکی نیز به آن اضافه خواهد شد. زیرا با بلاک چین مشکل نقض کپی‌رایت کتاب‌های الکترونیک نیز حل خواهد شد؛ به این صورت که افراد می‌توانند مالکیت کتاب الکترونیکی خود را به صورت موقت اجاره دهند. چشم‌انداز دومی که می‌توانم برای بلووک متصور باشم این است که پس از موفقیت در حوزه کتاب، بتوانیم وارد حوزه‌ اجاره کالاهای فیزیکی شویم و این چشم‌انداز گستره فعالیت گسترده‌ای را برای بلووک فراهم می‌کند.

در پایان هم‌بنیانگذار بلووک در پاسخ به این سوال که آیا به سمت ICO حرکت خواهند کرد یا خیر گفت: این فرآیند ما را دچار پیچیدگی‌های فنی زیادی می‌کند که هزینهٔ ما را بالا خواهد برد، وقتی اتریوم به‌راحتی این نوع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را هدایت می‌کند، اشتباه است که ما چرخ را از اول بسازیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام وقت بخیر من چند تا ایده دارم چطورم میتونم اونها رو ثبت کنم و اجرا کنم
    با سپاس از مطالب خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *