اخبار استارتاپی

فعالیت ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری از ۴۰ مجوز صادر شده

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تاکنون مجوز فعالیت ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری صادر شده است که از این تعداد ۲۵ صندوق فعال شده‌اند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که شرکت‌های استارتاپیک که ظرفیت دانش بنیانی دارند، می‌توانند تسهیلات خود را از صندوق‌ پژوهش و فناوری تامین کنند، گفت: تاکنون مجوز فعالیت ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری صادر شده است که از این تعداد ۲۵ صندوق فعال شده‌اند.

محمد صادق خیاطیان در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری بر حسب قانون برنامه سوم توسعه شکل گرفته است، اظهار کرد: فعالیت این صندوق‌ها در برنامه چهارم توسعه نیز ادامه یافت، ولی در برنامه پنجم اشاره‌ای به توسعه فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری نشد.

وی اضافه کرد: ولی در آئین‌نامه رفع موانع تولید اجازه فعالیت به این صندوق‌ها داده شد. ضمن اینکه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اجازه داده شد که صندوق‌های پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری داشته باشند و از سوی صندوق نوآوری نیز تسهیلاتی به این صندوق‌ها اعطا شود.

خیاطیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که بر این اساس صندوق نوآوری و شکوفایی باید بر اساس قانون با این صندوق‌ها همکاری داشته باشد، در این باره توضیح داد: علاوه بر این، این صندوق‌ها به عنوان نهادهای مالی محسوب می‌شوند و از آن جایی که با شرکت‌های دانش بنیان آشنایی دارند، می‌توانند بازوی قوی برای صندوق نوآوری و شکوفایی باشند.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: بر اساس آئین‌نامه مصوب شده رویکرد جدیدی برای همکاری با این صندوق‌ها ایجاد شد.

وی یکی از این رویکردها را اعطای تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری دانست و اظهار کرد: ما با تسهیلاتی که به صندوق‌های پژوهش و نوآوری می‌دهیم، این صندوق‌ها مجاز هستند تا از شرکت‌های فناور و استارتاپ ها در قالب سرمایه گذاری حمایت کنند.

به گفته عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بر این اساس اگر شرکت‌های استارتاپی که دانش بنیان نشده‌ اند، ولی این ظرفیت را دارند، می‌توانند از ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

وی روش دوم همکاری با صندوق‌ها را در نظر گرفتن خط اعتباری دانست و یادآور شد: بر این اساس دیگر لازم نیست تا شرکت‌ها برای دریافت خدمات از صندوق نوآوری و شکوفایی به این صندوق مراجعه کنند، بلکه می‌توانند مستقیماً به صندوق پژوهش و فناوری استان خود مراجعه کنند.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این‌که در حال حاضر برای ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری مجوز صادر شده است، گفت‌: ولی همه این صندوق‌ها فعال نشده‌ اند و از این میان ۲۵ صندوق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و امیدواریم تا سه ماه آینده مجوزهای صادرشده فعال شوند.

خیاطیان توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و افزود: سیاست توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری را در دستور کار قرار داریم تا از این طریق ظرفیت آنها ارتقا یابد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند مشارکت ۳۴ درصدی در تأمین سرمایه اولیه صندوق‌های پژوهش و فناوری داشته باشد که در این زمینه مصوباتی برای مشارکت در سرمایه‌های سه تا چهار صندوق داشته‌ ایم، ولی تاکنون عملی نشده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *