مقالات کارآفرینی

مرحله نوزدهم راه اندازی استارتاپ ؛ خوش بگذرانید!

نوزدهمین گام موفقیت یک استارتاپ را جدی بگیرید : تفریح !

در مقاله قبلی درمورد صبر داشتن در فرآیند جذب سرمایه بحث کردیم. در این بخش، درمورد نیاز به خوش گذرانی به‌عنوان بخشی از کار حرف می‌زنیم.

دستیابی به اهدافتان و ایجاد یک استارتاپ موفق نیازمند سخت‌کوشی و فداکاری بسیاری است. این سفر می-تواند طولانی و طاقت‌فرسا باشد، اما دلیلی ندارد که نتوانید درطول مسیر لذت ببرید. سرگرمی لزوماً مغایرتی با کارتان ندارد؛ اصلاً تعیین اهدافی که درنهایت به شما و کارتان احساس بدبختی را منتقل کنند، به چه درد می‌خورد؟ شاید نتوانید از هر دقیقه‌ی هر روز کارتان لذت ببرید، اما راحت گرفتن مسائل و پذیرفتن سرگرمی به‌عنوان بخشی از فرهنگ محیط کار، برای سالم و شاد نگه داشتن همه بسیار ضروری است.

هیچ‌کس با این تصور وارد کار نمی‌شود که قرار است محیط کارش یک پارک تفریحی واقعی باشد؛ به‌هرحال بی‌خود نیست اسمش را کار گذاشته‌اند. اما هیچ‌کس هم دلش نمی‌خواهد در شغلی کار کند که نیازمند ساعت‌ها کار طولانی و جان کندن بی‌وقفه است، به‌خصوص اگر گزینه‌ی بهتری داشته باشد. توانایی ارائه‌ی تجربه‌‌ی کاری لذت‌بخش به کارکنان احتمالی، این مزیت آسان و جذاب را به شما می‌دهد که بدون افزایش بودجه‌تان متقاضیان را وسوسه کنید. یک محیط سرگرم‌کننده و راحت شاید نتواند از پس اختلاف قیمت دستمزدهای پیشنهادی دیگر بربیاید، اما قادر است وقتی همه‌ی چیزهای دیگر برابرند، عامل تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری متقاضیان باشد. به‌هرحال، ما زمان قابل‌توجهی را سر کار می‌گذرانیم، به‌خصوص در استارت‌آپ-ها، و هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد چنین زمانی را در محیطی ناخوشایند بگذراند.

بدین‌منظور، باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا محیط دفتر کاری خود و تیمتان را تا حدّ امکان خوشایند کنید. شاید نتوانید در همان ابتدای کار  بهترین فضا را تهیه کنید، اما می‌توانید با سرگرمی و دکوراسیون جالب، بهترین بهره را از فضا برده و محیط کارتان را سرزنده کنید. چیزی به سادگی یک دست رنگ بر روی فضای کاملاً سفید می‌تواند دفتر کار را بسیار بهتر کرده و آن را تبدیل به فضایی جذاب کند که خلاقیت مورد نیاز شما را بر‌انگیزد. دادن این اجازه به کارکنان که خودشان محیط کارشان را تزئین کنند، به دفتر شخصیت داده و به ایجاد محیطی دلپذیر می‌انجامد که در آن همه احساس می‌کنند می‌توانند بهترین کارشان را ارائه دهند، و حاضرند درصورت لزوم ساعت‌ها در آنجا وقت بگذارند.

نیاز به خوش گذرانی به‌عنوان بخشی از کار

تسهیل امکان خوش‌گذرانی برای کارمندان بخش مهمی از وظایف شما برای نگه داشتن شرکت در مسیر درست است. گردش‌های گروهی برای تیمتان نه‌تنها به همه اجازه می‌دهد بخشی از فشار کاریشان را تخلیه کنند، بلکه به شکل‌گیری کار تیمی و تأثیر عاطفی متقابل هم کمک می‌کند. گزینه‌های بی‌شماری برای کار مشترک وجود دارد، از بولینگ یا اتاق‌های فرار  گرفته تا حضور در یک بازی در قالب یک شرکت. فعالیت-هایی که تیم شما را به همکاری برای دستیابی به هدف برمی‌انگیزند می‌توانند هم سرگرم‌کننده باشند و هم به منش تیمی کمک کنند، حتی ساده‌ترین فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌توانند همبستگی میان کارمندان را افزایش دهند. مهم نیست چه فعالیتی را انتخاب می‌کنید، فقط باید چیزی باشد که بیشتر افراد  از آن لذت ببرند، و از آن مهم‌تر، حتماً همه بتوانید با هم از آن لذت ببرید.

از همه مهم‌تر این که گاهی به خودتان اجازه‌ی خوش‌گذرانی و استراحت بدهید. بهترین راه برای گذشتن از موانعی که در مسیر موفقیت، راهتان را سد می‌کنند این است که با سخت‌کوشی و عزم راسخ، راه خود را از میان آنها باز کنید. اما حتی مدیرعامل شرکت هم فقط یک انسان است، و چنین سرعت بی‌رحمانه‌ای قطعاً شما را به‌سرعت از پا خواهد انداخت. هرچند شاید فرصت یا پول دو هفته تعطیلات لب دریا را نداشته باشد، اما می‌بایست سعی کنید فرصت‌هایی پیدا کنید که در جریان کارهای روزمره برای خودتان وقت بگذارید یا گاهی آخر هفته‌ به تعطیلات بروید. این تعطیلات به شارژ شدن دوباره‌ی باتری‌هایتان کمک کرده و باعث می‌شود بشاش و سرزنده و شاید با ایده‌ها و دورنمای تازه‌ای به سر کار بر گردید، چیزی که تنها با دور شدن از کارتان می‌شد به دست بیاورید. با فقط یک روز تعطیلات آخر هفته شروع کنید.

کار کردن در یک استارت‌آپ سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود، اما دلیلی ندارد نتواند کمی هم سرگرم‌کننده باشد. کار مثل یک سفر است، نه سرنوشت، پس چرا از آن لذت نبریم؟

بخش آخر این مجموعه را بخوانید که مروری است بر ایده هایی که در این مدت با شما در میان گذاشتم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴.۳]
منبع
forbes
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *