معرفی استارتاپ

وبزی و شیرجه در اقیانوس قرمز سایت ساز ها

رضایت مشتریان و تبلیغات آن‌ها وبزی را به سمت موفقیت می‌برد.

بازار سایت سازها بازیگران داخلی و خارجی زیادی دارد و فعالیت در آن مثل شیرجه زدن در یک اقیانوس قرمز است. با این وجود باز هم بعضی‌ها شجاعت ورود به این بازار را دارند. وبزی یکی از تیم‌هایی است که ریسک رقابت در این اقیانوس خونین را پذیرفته است و پیش از ورود به آن بازه‌ای پنج ساله را به مطالعه و آماده سازی خود پرداخته است. با مسعود صباغی، بنیانگذار وبزی گفتگویی داشتیم تا بیشتر از وضعیت کسب و کارش آگاه شویم و تجربیاتش را بشنویم. با این گفتگو همراه باشید.

مسعود صباغی!

به نام خدا من مسعود صباغی متولد ۱۳۶۸، فارغ التحصیل رشته نرم افزار و موسس وبزی هستم.

قبل از شروع وبزی بر روی پروژه‌های مختلف طراحی سایت به صورت فریلنسری کار می‌کردم. نتیجه تجربیاتی که در حوزه طراحی سایت به دست آوردم منجر به ساخت وبزی شد. وبزی یک سایت ساز است که به شما امکان طراحی یک سایت با ظاهر دلخواهتان را می دهد.

چرا وبزی؟

برای طراحی یک سایت ابتدا نیاز هست که ظاهر سایت توسط یک طراح در یک نرم افزار گرافیکی طراحی بشه و بعد توسط یک برنامه نویس پیاده سازی بشه. همچنین همواره مشتریان به دنبال این هستند تا خودشان بتوانند هر تغییری را بدون نیاز به برنامه نویس انجام دهند. به همین دلیل ایده استارتاپ وبزی به ذهنم رسید و بعد از تحقیق راجع به این موضوع به نمونه‌های خارجی در این حوزه رسیدم. برای اعتبار سنجی از چند طراح تقاضا کردم با نمونه خارجی کار کنند و بهم بازخورد بدهند که تمامی بازخوردها مثبت بود.

مخاطبان Webzi؟

بخشی عمده‌ای از مخاطبان وبزی نیروی‌های گرافیک کار و شرکت‌های تبلیغاتی هستند. به این دلیل که وبزی بستری را فراهم کرده است که شرکت‌های تبلیغاتی و نیروهای طراح می‌توانند در کمترین زمان بدون نیاز به نیروی متخصص یک سایت بسیار با کیفیت و با ظاهر عالی را تحویل مشتری خودشون بدهند. قسمت دیگری از مخاطبان وبزی، صاحبان کسب و کار هستند که به دلیل سادگی کار کردن با وبزی به راحتی توانستند برای شرکت یا مغازه خودشون یک سایت راه اندازی کنند و از این طریق به سود بیشتری برسند.

تیم وبزی؟

در مرحله تولید محصول فقط خودم بودم ولی بعد از لانچ برنامه، آروم آروم تیم را گسترش دادیم. اولین نفری که به تیم پیوست خانوم تاجیک هستند که ایشون نقش مهمی در رشد وبزی ایفا کرده اند و هم بنیان گذار وبزی محسوب میشن. در حال حاضر هم پنج نفر هستیم که علاوه بر من دو نفر در بخش پشتیبانی و دو نفر در بخش فروش فعالیت دارند.

نسخه اولیه؟

در مجموع برای آنالیز، تحقیق و پیاده سازی پنج سال زمان سپری شد. البته از ابتدا یک محصول کامل عرضه کردم و با یک mvp شروع نکردم. این تصمیم را به این دلیل گرفتم که در بازار فعلی رقبایی مثل وردپرس حضور دارند که یک کمینه محصول طبیعتا نمی تونست با اونها رقابت کنه.

ورود به بازار؟

تبلیغات خودمون را با گوگل ادز شروع کردیم ولی در حال کم کردن تبلیغات ادز هستیم و تمرکز کامل را داریم روی سئو می‌گذاریم. بیشتر مشتریان ما توسط دیگر مشتریانمون بهمون معرفی شدند.

ویژگی های سایت ساز وبزی

رقیب؟

بله. سایت ساز بازار پر رقابتی هست. سایت ساز های ایرانی و سایت ساز های اوپن سورس خارجی مثل وردپرس رقیب ما حساب میشن، ولی وبزی سه تا مزیت اصلی داره:

قابلیت تغییر و طراحی صفر تا صد سایت: در یک جمله بخوام بگم. تمام نمونه کارها و قالب‌ها درون سایت توسط خود وبزی و بدون کدنویسی طراحی شده. تصور کنید شما هیچ نیازی به طراحی سایت خودتان ندارید و هر موقع که اراده کردید می‌توانید هر چیزی را همان طور که دوست دارید تغییر دهید.

شما به راحتی می توانید متن، عکس، گالری و … جدید به سایت خودتان اضافه کنید و ظاهر هر قسمت را با سلیقه خودتان شخصی سازی کنید. وبزی دقیقا مثل فتوشاپ هست ولی خیلی ساده تر. وبزی کاربران زیادی دارد که قبل از وبزی هیچ تجربه ای راجع به سایت، دامین و … نداشتند و یک سایت عالی با وبزی برای خودشون درست کردند.

تجربه کاربری ساده: کار کردن با وبزی بسیار ساده است. اکثر کاربران وبزی بدون اینکه سوالی از پشتیبانی بپرسند تمامی سایت را به راحتی آماده می کنند. همچنین تجربه کاربری وبزی کار شما را ساده تر می‌کند. مثلا هنگام ورود قیمت در لحظه با کاما عددها جدا می‌شوند.

سرعت بالا: سایت‌های ساخته شده با وبزی نسبت به دیگر سایت‌ها بسیار سریعتر هست. دلیل این موضوع این هست که بخش عمده‌ای از وبزی با زبان سی نوشته شده است که یک زبان سطح میانی است.

بازخورد؟

خوشبختانه تا به اینجای کار کاربران از وبزی راضی بودند ولی همواره بازخوردهایی جهت افزایش امکانات داشتیم. اصلاح خیر ولی همواره امکانات وبزی ارتقا پیدا کرده. تقریبا وبزی هر هفته با توجه به بازخوردهای دریافتی یک آپدیت جدید ارائه میکنه.

جذب سرمایه و شتابدهی؟

وبزی با سرمایه شخصی لانچ شده ولی خوشبختانه از همون ابتدای کار موفق به درآمدزایی شدیم و مشکلی در تامین هزینه هامون نداشتیم. وبزی در حال حاضر بدون جذب سرمایه روند رو به رشدی داره و هر ماه به میزان قابل توجهی رشد داره و در حال حاضر نیازی برای سرمایه حس نمیشه ولی اگر پیشنهاد خوبی ارائه بشه حتما بررسی میشه.

آینده؟

وبزی در آینده به سمت یک مارکت پلیس خواهد رفت. هر سایت امکانات مختلفی نیاز داره. مثل افزونه‌های مختلف، قالب‌های مختلف، خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ و … که قصد داریم تمامی این خدمات را به کاربران توسط خودمان و یا دیگر فروشندگان ارائه کنیم.

چالش؟

چالش که برای هر کسب و کاری هست. حتی کسب و کارهای بزرگ. طبیعتا روزانه ممکن است هر کسب و کار با چالش‌های مختلفی روبرو بشه ولی اینکه با چالش‌ بزرگی روبرو شده باشیم که مشکل ساز باشه برامون خیر.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *