ایده های استارتاپی

معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه مدیریت آلودگی هوا

بازار گسترده برای فعالیت استارتاپ ها در حوزه پایش و پالایش کیفیت هوا و آموزش و فرهنگ سازی

یکی از بزرگترین معضلات جامعه کنونی و شهر های پرجمعیت بحث آلودگی هواست که بیش از هر نوع آلودگی دیگر جان انسان را به خطر می اندازد تا آنجا که سالانه بالغ بر 3 میلیون نفر انسان جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. در فضای اکثر اکوسیستم های کارآفرینی بالغ در دنیا ، می توان استارتاپ های زیادی را در جهت کاهش آلودگی هوا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشاهده کرد ؛ در حالیکه جای خالی استارت آپ های مشابه در ایران به شدت احساس می شود. با هم به سراغ معرفی برخی از بهترین استارتاپ های حوزه آلودگی هوا می رویم.

استارتاپ Studio Roosegaarde

 نام شرکت  نام شرکت : Studio Roosegaarde
گروه مخاطب   گروه مخاطب:شهری، دولتی-شهرداری
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: پالایش هوا مدل درآمد   مدل درآمد: جذب سرمایه و فروش سفارشی
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: تصفیه‌کننده هوای محیط‌های باز  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: هلند
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 133 هزار دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2007
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: فرآیند شیمیایی

این شرکت به ایجاد نقاط پاک شهری پرداخته است. محصولات این شرکت شامل موارد زیر است:

  • برج: اولین جارو برقی دود در جهان که از فناوری یونیزاسیون مثبت برای تولید هوای پاک در محیط‌های عمومی استفاده می‌کند. این برج آلومینیومی 7 متری با استفاده از برق تولید شده از انرژی‌های سبز در فضای شهری نصب شده و در هر ساعت، 30 هزار مترمکعب هوا را تصفیه می‌نماید و هوای پاک را به محیط برمی‌گرداند.
  • دوچرخه: سیستم تصفیه هوای قابل نصب بر روی دوچرخه‌های عمومی که هوای آلوده اطراف دوچرخه سوار را جذب نموده و پس از تصفیه، به محیط اطراف فرد بازمی‌گرداند. این فناوری به صورت سفارشی بر روی دوچرخه‌هایی که جهت اشتراک گذاری در  محیط شهری وجود دارند، نصب می‌گردد.

استارتاپ Clairy

 نام شرکت  نام شرکت : Clairy
گروه مخاطب   گروه مخاطب: خانگی، سازمانی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: پالایش هوا مدل درآمد   مدل درآمد: فروش مستقیم
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: گلدان هوشمند تصفیه کننده هوا  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: ایتالیا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 3.7 میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2016
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Grant  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: فرآیند شیمیایی، فیلتر، سنسور

محصول این شرکت، گلدان هوشمند تصفیه کننده هوا است. این دستگاه که ترکیبی از گیاه و فناوری است با استفاده از سنسورها و فیلتر فوتوکاتالیستی به تجزیه و تحلیل میزان آلودگی و حذف آلاینده‌های موجود در محیط خانه و اداره می‌پردازد. مواد مضر جذب شده از طریق ترکیب میکروارگانیسم در خاک به مواد مغذی برای تغذیه گیاه تبدیل می‌شود. این دستگاه با استفاده از ریشه گیاه نه برگ آن به جذب آلاینده‌ها و مواد سمی موجود در هوا می‌پردازد و می‌تواند علاوه بر اکسیژن سازی به زیبایی محیط نیز کمک نماید. قیمت محصول 249 دلار است.

استارتاپ Vogmask

 نام شرکت  نام شرکت : Vogmask
گروه مخاطب   گروه مخاطب: فردی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: پالایش هوا مدل درآمد   مدل درآمد: فروش مستقیم
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: ماسک تنفسی ارگانیک  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 3.4 میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2011
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: فیلتر

محصول این شرکت ماسک‌های تنفسی ارگانیک در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است. این ماسک قابلیت چندین بار استفاده را داشته و در طراحی آن برخلاف طرح‌های سنتی ماسک از رنگ‌ها، شکل‌ها و سایزهای مختلف مناسب کودکان و بزرگسالان استفاده شده است. این ماسک قابل شستشو بوده و قابلیت استفاده 3 تا 4 ماه را دارد. انواع مختلف آن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ماسک ساخته شده از کتان ارگانیک و دارای دو دریچه جهت خروج رطوبت و دی‌اکسیدکربن داخل ماسک که از ایجاد بخار بر روی عینک افراد جلوگیری می‌نماید.
  • ماسک ساخته شده از میکروفیبر.

استارتاپ Newlight

 نام شرکت  نام شرکت : Newlight
گروه مخاطب   گروه مخاطب: صنعتی، کشاورزی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: پالایش هوا مدل درآمد   مدل درآمد:جذب سرمایه، فروش مستقیم و فروش مجدد
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: دستگاه تبدیل کربن و متان
موجود در هوا به پلاستیک
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: هلند
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 39 میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2003
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: venture  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: فناوری بایو، فرآیند شیمیایی (جذب و جداسازی کربن)

محصول این شرکت، دستگاه جذب کربن و متان حاصل از فعالیت‌های زراعی و تبدیل آن به فراورده‌های پلاستیکی است. این سیستم متان و کربن خروجی واحدهای کشاورزی، دامپروری و تالاب‌های زباله را به عنوان ورودی برای تولید فراورده‌های پلاستیکی به کار می‌گیرد. متان جمع‌آوری شده پس از ترکیب با هوا، به بایوپلاستیک برای استفاده در بخش‌های مختلف بازار، از جمله مبلمان، الکترونیک، پوشاک، بسته‌بندی صنایع غذایی و … تبدیل می‌شود. تفاوت این محصول با سایر پلاستیک‌ها هزینه‌های کمتر تولید و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و عدم استفاده از روغن و سوخت‌های فسیلی می‌باشد.

استارت آپ Ofo

 نام شرکت  نام شرکت : Ofo
گروه مخاطب   گروه مخاطب: فردی، شهری، دولتی-شهرداری
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: پرداخت بر اساس میزان مصرف
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: پلتفرم آنلاین اشتراک گذاری
دوچرخه بدون ایستگاه
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: چین
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 2.2 میلیارد دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2014
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Series F  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین/ نرم افزار

این شرکت به کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین از طریق اشتراک گذاری دوچرخه بدون ایستگاه در بیش از 250 شهر مختلف جهان پرداخته است. پلتفرم طراحی شده، قابلیت دانلود رایگان و نصب بر روی تلفن همراه را داشته که برای استفاده، QR کاربران می‌توانند با اسکن کد روی دوچرخه انتخابی، با دریافت رمز عبور و پرداخت هزینه، قفل دوچرخه را باز نموده و پس از استفاده و رسیدن به مقصد، در هر زمان و هر مکانی، آن را برای دسترسی کاربر بعدی (بدون نیاز به محل مشخص) پارک و قفل نمایند. اجرای این برنامه علاوه بر اثرات اقتصادی و زیست محیطی، ارزش افزوده فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت.

استارتاپ Scoot Networks

 نام شرکت  نام شرکت : Scoot Networks
گروه مخاطب   گروه مخاطب: فردی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: جذب سرمایه، پرداخت بر اساس مصرف
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: اشتراک گذاری وسایل نقلیه الکتریکی  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 4.5 میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2011
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: venture  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین/ نرم افزار- باتری

این شرکت به اشتراک‌گذاری موتور الکتریکی و خودرو الکتریکی در سطح شهر پرداخته است. موتورها و خودروها در 75 نقطه از شهر که بر روی نقشه‌ها قابل رویت است پارک شده اند. افراد با نصب پلتفرم آنلاین رایگان بر روی تلفن همراه می‌توانند به رزرو وسایل نقلیه پرداخته و بدون ایجاد آلودگی هوا در سطح شهر تردد نمایند. نحوه کارکردن با موتورالکتریکی به وسیله ویدئو آموزشی برای افراد قابل دسترسی است. این وسائط نقلیه به علت ضد آب بودن قطعات در روزهای بارانی سال نیز قابل استفاده است. مبلغ عضویت در این شبکه، رایگان و مبلغ استفاده از 4 دلار آغاز می‌شود.

استارتاپ BlaBlaCar

 نام شرکت  نام شرکت : BlaBlaCar
گروه مخاطب   گروه مخاطب: فردی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: جذب سرمایه
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: پلتفرم آنلاین کارپولینگ  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: فرانسه
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 335.2 میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: 2006
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین/ نرم افزار

ماموریت این شرکت کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین است. پلتفرم آنلاین این شرکت امکان اشتراک‌گذاری (کارپولینگ) صندلی‌های خالی خودروهای تک سرنشین را با مسافران هم مسیر در سطح شهر فراهم می‌آورد. این روش به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی هوا به علت کاهش رفت و آمد خودروهای تک سرنشین منجر می‌شود. در این سیستم، زمان و  هزینه سفر مسافران کاهش یافته و راننده نیز هزینه مصرف سوخت خود را با افراد هم مسیر به اشتراک می‌گذارد. این شرکت دارای 60 میلیون عضو در 22 کشور و بیش از 18 میلیون مسافر در هر سه ماهه سال می‌باشد.

استارتاپ Qarnot

 نام شرکت  نام شرکت : Qarnot
گروه مخاطب   گروه مخاطب: فردی، خانگی، سازمانی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: فروش مستقیم، فروش سفارشی
   محصول یا خدمت حوزه مدیریت آلودگی هوا   محصول یا خدمت: بخاری دیجیتالی هوشمند  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: 4.6 میلیون یورو  سال تاسیس   سال تاسیس: 2015
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Series A  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین/ نرم افزار

این شرکت با طراحی رادیاتوری، از گرمای تولید شده از رایانه‌های در حال کار برای گرم کردن محیط داخلی ساختمان استفاده می‌نماید. این دستگاه یک بخاری دیجیتالی هوشمند و متصل به اینترنت است که گرمای تولیدی رایانه درحال کار را بدون نیاز به فن خنک کننده، جهت استفاده مجدد به عنوان انرژی سبز در دستگاه به جریان می‌اندازد. این دستگاه قادر است بدون تولید گازهای گلخانه‌ای یک ساختمان 45 تا 90 مترمربع را گرم نماید. همچنین یک برنامه نرم‌افزاری قابل نصب بر روی تلفن همراه، شخص را قادر می‌سازد که سیستم گرمایشی خانه را مدیریت کرده و درجه حرارت دستگاه را به صورت کنترل از راه دور تغییر دهد که قابلیت ادغام با سیستم مدیریت ساختمان را نیز دارد.

منبع
سلسله گزارش‌های معاونت علمی در خصوص تجربیات جهانی استارت آپ‌ها
برچسب ها

سید وحید مرتضوی

مسئول تیم محتوایی اکوموتیو، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *