ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

کشاورزی دقیق چیست؟ معرفی ۱۰ استارتاپ فعال در کشاورزی دقیق

آشنایی بیشتر با استارتاپ هایی که در حوزه کشاورزی دقیق فعالیت میکنند

لیمو HR

بر اساس گزارش های سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۰ از ۷.۷ میلیارد نفر به ۸.۶ میلیارد نفر خواهد رسید. این گزارش ها همچنین آمارهای بیشتری را نیز ارائه می دهد. حدود سال ۲۰۲۴، جمعیت هند از جمعیت چین پیشی خواهد گرفت. نیجریه که در حال حاضر هفتمین کشور پرجمعیت جهان است برنامه دارد تا با پشت سر گذاشتن ایالات متحده، به عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان شناخته شود. و بعد نوبت به این پیش‌بینی خواهد رسید:

پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۵۰، نیمی از رشد جمعیت جهان در ۹ کشور زیر متمرکز باشند: هند، نیجریه، جمهوری کنگو، پاکستان، اتیوپی، جمهوری تانزانیا، ایالات متحده آمریکا، اوگاندا و اندونزی.

نکته جالب این است که چین در این لیست حضور ندارد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که افراد زیادی هستند که نیاز به غذا خوردن دارند. بنابراین می‌توان پول زیادی از تأمین غذای آن‌ها کسب کرد. (در دنیایی که سرمایه‌داری حرف اول را می‌زند نمی‌توانید با احساسات مشکلات را حل کنید، باید راه حل‌های عملی داشته باشید.) یکی از راه‌هایی که با آن می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم (و همینطور پول خوبی هم به دست بیاوریم)، کشاورزی دقیق است.

کشاورزی دقیق چیست؟

ساده‌ترین راه برای درک کشاورزی دقیق این است که آن را با این جمله تعبیر کرد: «هرچیزی که روش‌های کشاورزی را در حوزه رشد محصولات و غذای دام دقیق‌تر و بهینه‌تر کند.» در حقیقت مفهوم کشاورزی دقیق بر روی تجهیز کردن کشاورزان با تکنولوژی‌های جدید در راستای افزایش سود و کاهش ریسک تمرکز دارد.

این تکنولوژی‌ها نه تنها شامل فناوری اطلاعات می‌شود بلکه بازه وسیعی از تکنولوژی‌های پردازش اطلاعات، دستیار موقعیتی، رباتیک، سخت‌افزارهای خودکارسازی و هواپیماهای کنترلی کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد.

نمی‌شود به همین راحتی شروع به کاشت محصول برای تأمین غذای مردم جهان کرد. زمین کشاورزی نیاز به پول دارد. می‌توان به جای خرید زمین‌های جدید، بر روی استفاده بهتر از زمین‌های فعلی تمرکز کرد. برای انجام این کار، کشاورزان به دنبال تکنولوژی‌هایی هستند که بتوانند رشد محصولات خود را بالا ببرند و هزینه‌‌ها را مدیریت کنند.

آشنایی با استارتاپ های حوزه کشاورزی دقیق

 

  • CIBO

CIBO logo

CIBO در سال ۲۰۱۴ شروع به فعالیت کرده و تا به حال توانسته ۳۰.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند. پلتفرمی توسعه داده که می‌تواند اکثر موقعیت‌های سخت و بغرنج ممکن در کشاورزی در هر جای دنیا را شبیه‌سازی کند. به عبارتی این پلتفرم زمین‌های کشاورزی مجازی و مواد اولیه واقعی در اختیار کشاورز می‌گذارد و در ادامه شما را در بهینه کردن این زمین راهنمایی می‌کند.

استفاده از این سیستم به کاربر کمک می‌کند تا پایداری زمین‌ها را افزایش دهد، از هدر رفتن مواد جلوگیری کند، زمان ورود به بازار را کاهش دهد و زمین‌های خود را به بهترین شکل بهینه‌سازی کند. از بعضی خدماتی که این شرکت ارائه می‌‌دهد می‌توان به شناسایی و کنترل ریسک‌ها در زنجیره تأمین، دسترسی به منابع مواد اولیه با کیفیت، بررسی لحظه‌ای نیازهای محصولات و شبیه‌سازی واکنش محصولات به آفت‌ها و باقی حشرات اشاره کرد. شاید در ادامه زمین‌های مجازی این شرکت بتواند تبدیل به بازی‌ آنلاین شود و افراد مختلف به رایگان این کارها را انجام دهند.

aWhere logo

این استارتاپ که در سال ۲۰۰۷ شروع به کار کرده است توانسته ۱۹.۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند. «ما روزانه ۷ میلیارد نقطه اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کنیم تا بتوانیم برای کشاورزی نکته‌های در دسترس و نو ایجاد کنیم.» این حرف مسئولان شرکت است. این شرکت اطلاعات را در اختیار هر کسی که به حوزه کشاورزی علاقه داشته باشد قرار می‌دهد.

استارتاپ aWhere - کشاورزی دقیق

همچنین این اطلاعات صرفا درباره چیزهایی که قبل‌تر اتفاق افتاده‌اند نیستند. شبکه جهانی این شرکت که از ۱.۵ میلیون ایستگاه مجازی آب و هوا تشکیل شده است به صورت روزانه و ساعتی اطلاعات آب و هوایی را جمع‌آوری می‌کند و در دسترس بقیه اعضا قرار می‌دهد.

این اطلاعات می‌تواند برای کشاورزانی که به چنین تجهیزاتی دسترسی ندارند بسیار کارآمد باشد. راه‌حل پیشنهادی این شرکت همچنین به حوزه زنجیره تأمین نیز راه پیدا می‌کند. برای مثال، aWhere ویژگی به نام Allocation Optimization ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان فروشگاه‌هایی که ظرفیت فروش یک محصول خاص دارند را با استفاده از موقعیت جغرافیایی شناسایی کرد.

FARMOBILE logo

این استارتاپ که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده است در میشیگان واقع شده و توانسته ۲۳.۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند. پلتفرم این شرکت اطلاعات کشاورزی را دریافت و استاندارد می‌کند و با بقیه به اشتراک می‌گذارد. برای مثال، دستگاه Farmobile اطلاعات کشاورزی و ماشین‌آلات را از طریق ارتباطات بی‌سیم جذب می‌کند.

و حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ به محض این که این کلان‌داده را به دست آوردید، می‌توانید با فروش آن ارزش افزوده ایجاد کنید. از زمان شروع این سرویس در سال ۲۰۱۶، کشاورزان توانسته‌اند با استفاده از فروش این نوع اطلاعات ۵۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند.

  • Trace Genomics

Trace Genomics logo

Trace Genomics در سال ۲۰۱۵ در سان‌فرانسیسکو تأسیس شده است و تاکنون حدود ۱۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. سرویسی که این شرکت ارائه می‌‌دهد در زمینه ترتیب‌بندی کردن DNA خاک برای کشاورزان مختلف است. این شرکت با استفاده از ابزارهای عیب‌یابی هوش مصنوعی و پایگاه داده بزرگی که دارند، میکروب‌های خاک را طبقه‌بندی و جدا می‌کند و میزان سلامتی و ریسک استفاده از آن را مشخص می‌کند. با استفاده از بررسی‌های Trace Genomics کشاورزان هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی را افزایش می‌‌دهند.

MyAgData logo

MyAgData در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده و تاکنون توانسته ۵.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این شرکت نرم‌افزار ابری ارائه می‌‌دهد که کشاورزان از طریق آن می‌توانند نیازهای دپارتمان کشاورزی ایالات متحده و آژانس خدمات مزرعه را برآورده کنند. در حقیقت این شرکت به کاربران خود گزارشات به همراه اطلاعات دقیق ارائه می‌دهد تا تعهد مورد نیاز برای دپارتمان کشاورزی را تضمین کند.

هدف این شرکت ساده‌سازی گزارشات از زمین‌های کشاورزی برای نفع رساندن به ارائه‌دهندگان خدمات کشاورزی، مأموران بیمه و کشاورزان است. این فرآیندها بسیار کسل‌کننده هستند و کشاورزان مجبورند با آن روبرو شوند.

Premier Crop Systems logo

Premier Crop Systems در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شده است و تا به حال حدود ۴.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. نرم‌افزاری که این شرکت ارائه می‌دهد با بررسی اطلاعات زمین کشاورزی، به کشاورزان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. تمام اطلاعاتی که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد از طریق زمین کشاورزی خودش به دست آمده است.

همچنین اطلاعات به صورت سالانه به روزرسانی می‌شوند چرا که زمین‌‌ها دائما در حال تغییر هستند. این شرکت تمامی اطلاعات را در جایی کنار هم جمع می‌کند، یک شبکه ایجاد می‌کند و در نهایت با استفاده از مجموع آن‌ها، به همه کشاورزان کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش دهند. برای وارد شدن به این شبکه باید روش مذاکره با آن‌ها را بدانید و یا فقط یک ایمیل ارسال کنید.

AgriWebb logo

این استارتاپ که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است تاکنون حدود ۱۴.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. سرویسی که این شرکت ارائه می‌دهد شامل حفظ اطلاعات مزرعه در یک داشبورد است که قابلیت مشاهده آفلاین نیز دارد.

اکثر کشاورزان به طور متوسط ۵.۵ دقیقه زمان برای ورود اطلاعات به سیستم صرف می‌کنند و باقی کارها به طور خودکار صورت می‌گیرد. داشبوردی که این سیستم در اختیار کشاورز قرار می‌دهد شامل مواردی مثل میزان کود، خاک، مواد شیمیایی، غذای دام، تجهیزات مزرعه و به طور کلی هر چیزی که در دفترچه به صورت دستی ثبت می‌شده است می‌شود.

AgriWebb استارتاپ - کشاورزی دقیق

این ابزار با خرید اشتراک قابل استفاده است. همچنین قبل از ورود به دنیای دیجیتال، این شرکت تعداد زیادی داستان موفقیت و کیس استادی در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید با ذهنی بازتر به انتخاب و خرید بپردازید.

Conservis logo

این استارتاپ که در سال ۲۰۰۹ و در مینپولیس راه‌اندازی شده است حدود ۴۵.۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. محصولی که این شرکت ارائه می‌دهد با استفاده از یک نرم‌افزار به کشاورز کمک می‌کند تا مراحل کشت محصول را از ابتدا به صورت مجازی شبیه‌سازی کند. وقتی وارد سایت این مجموعه بشویم، با پیشنهاد‌هایی مشابه چیزهایی که قبل‌تر در تمامی استارتاپ های حوزه کشاورزی دقیق مشاهده کرده‌ایم مواجه می‌شویم.

یکی از تفاوت‌های اساسی Conservis با باقی شرکت‌ها این است که آن‌ها سرمایه بیشتری جذب کرده‌اند و به ریشه‌ها و هدف خود بیشتر پایبند مانده‌اند. مدیر شرکت می‌گوید: «از روز اول، نرم‌افزار مدیریت مزرعه ما بر اساس مواد اولیه کشاورز کار می‌کرده است.» نزدیک ماندن به مشتری آن هم زمانی که نسبت به تکنولوژی بسیار بدبین است، ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

The Yield logo

این استارتاپ استرالیایی که در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرده است تا کنون حدود ۷.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده. محصول این شرکت در راستای حذف احتمالات و حدسیات عمل می‌کند. شرکت بوش یکی از سرمایه گذاران The Yield است. سنسورهای این شرکت در سطح مزرعه فعال می‌شوند و با کمک اینترنت اشیا به کشاورز کمک می‌کنند تا بتواند بر اساس شرایط آب و هوا و تأثیری که روی محصولات مزرعه می‌گذارد تصمیمات بهتری بگیرد.

استارتاپ The Yield - کشاورزی دقیق

ایده فعال کردن سنسور در زمین کشاورزی، ایده جدیدی نیست. مقالاتی در خصوص استارتاپ هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند وجود دارد. به علاوه کشاورزی سنتی، این استارتاپ راه‌کارهای مشابهی در زمینه کشت آبی ارائه می‌دهد. به همین دلیل علاوه بر قرار گرفتن در دسته‌بندی استارتاپ های تکنولوژی کشاورزی، در دسته‌بندی استارتاپ هایی که در حوزه اینترنت اشیا برای بهبود کشت آبی فعالیت می‌کنند نیز قرار می‌گیرد.

  • Growers

Growers logo

Growers در سال ۲۰۱۱ در کارولینای شمالی آغاز به کار کرده است و تا کنون ۶.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. محصول این شرکت ابزارهایی برای بهبود مدیریت شرایط مزرعه از جمله خاک، کاشت محصول و برداشت آن می‌شود. پیش‌تر درباره تکنولوژی‌های کاشت محصول صحبت کردیم؛ این استارتاپ را می‌توان یکی از مثال‌هایی برای این نوع تکنولوژی نام برد.

این استارتاپ با ارائه دستورالعمل‌های کاشت محصول، به شما در بهینه کردن کشت و برداشت محصول کمک می‌کند. برای مثال بر اساس اطلاعات زیادی که جذب می‌کند، مشخص می‌کند که در هر جای زمین چه مقدار دانه باید کاشت تا بهترین برداشت صورت بگیرد.
این روش جدید نیست ولی استفاده از کلان‌داده برای تصمیم گرفتن جایی‌ست که تمام بهینه‌سازی‌ها به سمت آن حرکت می‌کنند.

نتیجه‌گیری

نمی‌شود مردم را قانع کرد که به دلیل این که گازهای دفع شده از گاوها باعث گرمایش زمین می‌شود مصرف گوشت را کاهش دهند. مردم به سختی حاضر هستند شیوه زندگی خود را برای حفظ محیط زیست تغییر دهند. راه‌حل بهبود زندگی مردم در جهان روی آوردن به روش‌هایی مثل کشاورزی دقیق است. با کمک این روش‌ها مردم می‌توانند با رشد جمعیت از فقر خارج شوند. با گذشت زمان، تکنولوژی‌هایی شبیه به چیزی که درباره آن خواندید به هر کشاورزی کمک می‌کند تا در کار خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد. و این معنای غذای بیشتر برای مردم است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
منبع
nanalyze
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *