ایده های استارتاپیمقالات بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟

آشنایی با کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق دنیا

اگر می‌خواهید با تبلیغ بهترین محصول خود به مشتریان جدید دست پیدا کنید، یکی از بهترین راه‌ها استفاده از بازاریابی ویروسی است. البته این روش به سادگی اضافه کردن چند المان بامزه به پیام‌های تبلیغاتی نیست. ما در ادامه توضیح خواهیم داد که چه قدم‌هایی لازم است تا به موفقیت نزدیک و نزدیک‌تر شوید. در این مقاله به بررسی این که استارتاپ ها چطور می‌توانند از طریق بازاریابی ویروسی فروش بیشتری داشته باشند می‌پردازیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی به هر تاکتیکی گفته می‌شود که به پخش شدن محتوای تبلیغاتی شما در دنیای مجازی، دنیای واقعی، آنلاین و یا آفلاین منجر شود. به کمپین‌های بزرگی مثل کمپین Real Beauty شرکت Dove فکر کنید. مردم حتی بدون این که از محصولات این شرکت استفاده کنند، ویدیوهای مرتبط با محصولات را پخش می‌کنند؛ چرا که رابطه احساسی با جریان ویدیو برقرار می‌کنند و یا موضوع ویدیو برای آن‌ها سرگرم‌کننده است.

بازاریابی ویروسی چطور کار می‌کند؟

بازاریابی ویروسی به عنوان یک استراتژی در کسب و کار شناخته می‌شود؛ این استراتژی با استفاده از کانال‌های توزیع موجود، یک محصول، برند و یا خدمت را معرفی و تبلیغ می‌کند. این فرآیند شبیه به فعالیت یک ویروس است؛ از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و با سرعت زیادی در یک محل یا به صورت جهانی، نظر افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

Old Spice در سال ۲۰۱۰ با کمپین «The Man Your Man Could Smell Like» که از مجموعه‌ای از ویدیوهای خنده‌دار تشکیل می‌شده است توانست بهترین مدل این استراتژی را پیاده کند. این کمپین که به عنوان مثالی برای بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می‌شود توانست ۵۵ میلیون بازدید به دست بیاورد، کانال YouTube آن‌ها با سرعت زیادی رشد کرد و در سه ماه اول بعد از اجرای این کمپین فروش شرکت ۵۵ درصد رشد داشت. موفقیت این کمپین مدیون حس شوخ‌طبعی بود؛ تمام مردم در هر نقطه و با هر زبانی می‌توانستند آن را درک کنند و با آن بخندند. اما شوخ‌طبعی تنها حسی نیست که شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از آن یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق داشته باشند. عشق، حس خاص بودن و ترس تنها چند مورد از این حس‌ها هستند که شرکت‌ها با استفاده از آن توانسته‌اند کمپین‌های موفقی داشته باشند.

کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق

کمپین‌های بازاریابی ویروسی زیادی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان یک کمپین رده بالا و موفق در نظر گرفت. در این بخش به نمونه‌‌هایی از بازاریابی ویروسی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به شما در درک قابلیت‌‌های این نوع از بازاریابی کمک کنند.

Oreo – Lights Out

در سال ۲۰۱۳ شرکت Oreo در یک لحظه حیاتی در مسابقه Superbowl که برق‌ها خاموش شدند وارد میدان شد. در دقیقه ۳۴ ام مسابقه و زمانی که چیزی باعث خاموش شدن برق‌ها شد، تیم شبکه‌های اجتماعی شرکت Oreo وارد عمل شدند و پستی با محتوای یک بیسکوییت Oreo تنها با پس‌زمینه مشکی و جمله «هنوز می‌توانید در تاریکی اسلم‌دانک بزنید» در توییتر و فیسبوک منتشر کردند. این پست به سرعت حدود ۱۰ هزار ریتوییت در توییتر و ۲۰ هزار لایک در فیسبوک به دست آورد.

کمپین بازاریابی ویروسی Oreo

تیم شبکه‌های اجتماعی شرکت از ۱۵ نفر متخصص تشکیل شده بود که آماده بودند تا هر اتفاقی که ممکن است در مسابقه بیفتد را به نفع خودشان پوشش بدهند. البته این نوع بازاریابی با تیم یک نفره نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. از این نمونه بسیار موفق بازاریابی ویروسی یاد می‌گیریم که باید از رویدادهایی که در حال حاضر در جریان هستند برای معرفی صحیح محصول استفاده کرد.

Nike – Just Do It

در سپتامبر ۲۰۱۸ نایک در ۳۰امین سالگرد کمپین فراموش‌نشدنی “Just do it” ویدیویی منتشر کرد که در آن ورزشکاران زیادی مثل سرنا ویلیامز، لبرون جیمز و کولین کاپرنیک حضور داشتند. مهم‌ترین المان موجود در این ویدیو صدای الهام‌بخشی بود که با شعار نایک همخوانی بسیاری داشت. بعد از منتشر شدن ویدیو در فضای مجازی، افراد برداشت‌های مختلفی از آن کردند. حتی ترامپ نیز نظر خود درباره این کمپین را به صورت صوتی منتشر کرد. البته آن‌‌هایی که طرفدار مفهوم صحیح ویدیو بودند، فارغ از این که بدانند طرف مقابل کیست در مقابل ناعدالتی‌ها ایستادگی کردند.

کمپین بازاریابی ویروسی Nike

این کمپین یک نمونه بسیار عالی از بازاریابی ویروسی است و موقعیتی را نشان می‌دهد که باید برای به دست آوردن مزایا، هزینه کرد. نایک واکنش‌های منفی افراد مختلف را که در مقابل کمپین‌شان ایستادند را پذیرفت چرا که با انتشار ویدیو برای آن‌ها تبلیغ می‌کردند. اگر برای اجرای کمپین بازاریابی ویروسی برنامه دارید، هزینه‌ها و مزایا را به خوبی بررسی کنید؛ چرا که این کمپین می‌تواند در بلندمدت برای محصول یا برند شما مضر باشد.

Dove – Real Beauty Sketches Campain

کمپین Real Beauty شرکت داو در سال ۲۰۱۳ اجرا شد. تمرکز این کمپین بر روی این موضوع بود که زنان چطور زیبایی خود را کمتر از چیزی که واقعا هست تصور می‌کنند و در مقال دیگران چطور آن‌ها را توصیف می‌کنند. کمپین شرکت زیبایی داو با هدف جلب توجه زنان در نقاط مختلف جهان و نشان دادن ارزش واقعی آن‌ها و از بین بردن برداشت‌های غلطی که از خودشان داشتند اجرا شد. این کمپین با کمک نمونه‌های مختلف شروع به ایجاد بحث‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی کرد. شرکت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی، بلاگ و باقی شبکه‌‌های توزیع توانست میلیون‌ها زن در سرتاسر دنیا را با خود همراه کند.

کمپین بازاریابی ویروسی Dove

این حرکت توانست جایگاه بسیار خوبی برای داو در بازار ایجاد کند. این کمپین همچنین توانست باعث شود جایگاه داو در بین مخاطبان (چه جوان و چه پیر) بهبود پیدا کند. بار احساسی این کمپین افراد زیادی را فارغ از موقعیت اجتماعی و فرهنگی، دین و شغل تحت تأثیر قرار داد. اگر قصد اجرای چنین کمپین بازاریابی ویروسی‌ای را دارید لازم است در مورد ایجاد فاصله بین خودتان و یک گروه اجتماعی خاص محتاط باشید چرا که می‌تواند باعث ضربه خوردن به برند در بین افراد مختلف شود.

مزایای بازاریابی ویروسی

شرکت‌ها با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌توانند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به موفقیت دست پیدا کنند. برای اینکه مزایای بازاریابی ویروسی را بهتر درک کنیم، به موارد زیر توجه کنید:

هزینه تبلیغات نزدیک به صفر است  – مخاطبان بدون این که هزینه کنید محتوای تبلیغاتی شما را پخش می‌کنند.

افزایش آگاهی از برند  – در یک دنیای بدون نقص کسب و کار شما درباه محصولات محتوا تولید می‌کنند. اگر این محتواها جذاب باشند، مخاطبین خودشان تبلیغ محصول شما را پخش می‌کنند. از این اشتراک‌گذاری مشتریان بالقوه به محصول و کسب و کار شما معرفی می‌شوند و با جذاب بودن محصول، نام کسب و کار و محصول در ذهنشان هک می‌شود.

اعتبار برند   – یک محتوای جذاب (مقاله، عکس، ویدیو، پادکست و یا هر چیز دیگر) نه تنها می‌تواند میزان فروش را بالا ببرد بلکه می‌تواند در ذهن مخاطب تصویری بسیار زیبا از برند شما ایجاد کند که دفعه بعدی که مخاطب به کسب و کارتان فکر کرد، در وهله اول فروشگاه انلاین شما به ذهنش خطور کند.

شتاب بخشیدن به رشد داخلی  – زمانی که مخاطبین محتوای شما را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، به احتمال زیاد تعداد بازدید خیلی بیشتری از وب‌سایت و فروش خیلی بیشتری از محصولات را تجربه خواهید کرد. قبل از آغاز کمپین مطمئن شوید که برنامه مناسبی برای زمان شلوغی خواهید داشت چرا که اگر اینطور نباشد، نمی‌توانید فروش مناسبی داشته باشید.

فاکتورهای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

ضرورتی ندارد که بازاریابی ویروسی حتما پیچیده باشد. چیزی که اهمیت دارد این است که قبل از آغاز یک کمپین بازاریابی ویروسی برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید؛ فقط با استفاده از این راه است که می‌توانید نسبت به باقی کمپین‌ها کم‌تر زحمت بکشید. هر کسی، از یک کارآفرین کوچک تا مالک یک برند معتبر، می‌تواند با دنبال کردن این مراحل، یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق داشته باشد.

۱. تحقیق

اولین چیزی که باید انجام دهید این است که با نوع محتوایی که برای مصرف‌کننده محصول شما (کسی که محصول را می‌خرد) مناسب است و باعث می‌شود آن را پخش کند بیشتر آشنا شوید. با محتواهای پخش شده در شبکه‌های اجتماعی معروف مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام شروع کنید.

می‌توانید تحقیق خود را با استفاده از صفحات پخش شده در شبکه‌های اجتماعی (حساب‌های کاربری معروف)، موتورهای جستجو و شبکه‌های خبری پیش ببرید. این کانال‌ها حس محتوایی که برای عموم مردم تولید شده را منتقل می‌کند و همچنین می‌توانید دورنمایی از نوع محتوایی که باید تولید کنید نیز به دست بیاورید.

بازاریابی ویروسی در اینستاگرام

با توجه به محصول یا محصولاتی که تولید می‌کنید و می‌فروشید، احتمال دارد که مجبور شوید تحقیقات خود را بیش از پیش جزئی کنید. یکی از سریع‌ترین راه‌هایی که می‌توانید تحقیق دقیقی در زمینه محتواهای پخش شده انجام دهید، استفاده از هشتگ‌ها و کلمات کلیدی در هر شبکه اجتماعی است. برای مثال اینستاگرام پست‌های اخیر و پست‌های پرطرفدار هر هشتگ را در اختیار شما قرار می‌دهد. یوتیوب سرچ کلمات کلیدی را ابتدا بر اساس ارتباط و سپس بر اساس محبوبیت رده‌بندی می‌کند. کانال‌های تأیید شده یوتیوب به طور خودکار به عنوان اولین‌ها نمایش داده می‌شوند. توییتر نتایج جستجوی کلمات کلیدی و هشتگ‌ها را ابتدا با توجه بر اساس ارتباط و سپس بر اساس محبوبیت رده‌بندی می‌کند. همچنین توییت‌هایی که از حساب‌های کاربری تأیید شده صورت گرفته‌اند به عنوان اولین‌ها نمایش داده می‌شوند.

بازاریابی ویروسی در یوتیوب

این جستجوها و مشابه آن‌ها در شبکه‌های دیگر نشان می‌دهد که مردم زمانی که یک کلمه کلیدی یا هشتگ را جستجو می‌کنند با چه چیزی روبرو می‎شوند. اگر توانایی تولید یک محتوای ویروسی خوب را داشته باشید، به احتمال زیاد در جستجوهایی که انجام می‌شود، محتوای شما نمایش داده خواهد شد. زمانی که محتواهای مختلف را بررسی می‌کنید فراموش نکنید که به جزئیاتی که در زیر اشاره می‌شود توجه کنید:

  • محتوا چه فرمتی دارد؟ مقاله، کتاب الکترونیکی، پادکست، گیف و …
  • اشتراک‌گذاری محتوا چطور بوده است؟ لینک به یک وب‌سایت، لینک به یک ویدیو در یوتیوب، آپلود مستقیم و …
  • طول محتوا چقدر است؟ ۵۰۰ کلمه، ۵۰ صفحه، ۲ دقیقه، ۵۰ دقیقه و …
  •  چه کسی مقاله را منتشر کرده است؟ یک کسب و کار یا برند، یک مشتری، یک منتقد، یک اینفلوئنسر و …

بازاریابی ویروسی در توییتر

فرض کنید شرکت شما در زمینه فروش قطعات موتورسیکلت فعالیت می‌کند: ممکن است مشتریان شما به ویدیوهایی از موتورسیکلت‌های در حال حرکت در اینستاگرام و فیسبوک علاقه داشته باشند، به ویدیوهای نقد و معرفی قطعات روی یوتیوب علاقه داشته باشند، به مقالاتی درباره آخرین تکنولوژی‌ها در توییتر علاقه داشته باشند و به فایل‌های GIF که از ویدیوهای منتشر شده در اینستاگرام و فیسبوک ساخته شده علاقه داشته باشند. با در نظر گرفتن این موارد، مشخص می‌شود که در نهایت به تولید ویدیو برای ویروسی کردن محتواهای خود نیاز دارید.

۲. کشف کنید یا خلق کنید

مرحله بعدی بازاریابی ویروسی کشف یا خلق محتواهایی است که قابلیت ویروسی شدن را داشته باشند. این محتواها باید کیفیت خیلی بالایی داشته باشند و معرفی‌کننده محصولاتی باشند که تولید می‌کنید یا می‌فروشید. برای داشتن محتوایی که مخاطبان زیادی را به سمت محصول جذب کند، باید هزینه کنید. با استفاده از کلمات کلیدی محتوای خود را بهینه‌سازی کنید. همچنین حتما مطمئن شوید که که یک دکمه Call to Action نیز در بالای محتوا قرار داده‌اید تا مخاطب بتواند تصمیم بگیرد که با محتوای شما چه کار کند. از یادداشت‌ها و اطلاعاتی که در بخش اول (تحقیق) به دست آوردید استفاده کنید و کانال‌های توزیعی که می‌خواهید محتوا در آن پخش شود را پیدا کنید. سپس نوع محتوایی که فکر می‌کنید به شما در دست‌یابی به اهداف کمک می‌کند را نیز انتخاب کنید، محتوا را منتشر کنید و یا با استفاده از یک منبع دیگر که فکر می‌کنید به شما در پخش شدن محتوا کمک می‌کند، محتوا را منتشر کنید. به نتایج تحقیق خود رجوع کنید؛ چه المان‌هایی به محتوای شما کمک می‌کند تا به صورت ویروسی پخش شود ؟

اگر محتوایی پیدا کردید که می‌تواند برای تبلیغ برند شما استفاده شود، نصف راه را رفته‌اید! فرض کنید یک GIF از مدادرنگی پیدا کرده‌اید که به صورت ویروسی پخش شده است. شرکت Prismacolor که تولید کننده مداد رنگی است، حتما باید با پخش کردن و استفاده کردن از این فایل GIF، به ویروسی شدن و پخش شدن هرچه بیشتر آن کمک کند؛ چرا که هر چقدر بیشتر پخش شده باشد، احتمال این که به دست یک هنرمند برسد بالاتر می‌رود. و هر چقدر بیشتر این محتوا تأثیرگذار باشد، احتمال این که هنرمند آن را خریداری کند بالاتر می‌رود. Prismacolor به مانند هر فروشنده دیگری میل دارد تا فروش خود را افزایش دهد.

کمپین بازاریابی ویروسی شرکت Prismacolor تولید کننده مداد رنگی

حال فرض کنید در فروشگاه آنلاین خود محصولات Prismacolor را به فروش می‌رسانید. زمانی که این اتفاق می‌افتد، فروشگاه شما شانس این را دارد که با استفاده از یک محتوا که ثابت کرده است قابلیت پخش شدن به صورت ویروسی را دارد، تبلیغ محصول را به گوش مشتری رسانده و فروش خود را بالا ببرد. بسته به شخص تولیدکننده محتوا، ممکن است بتوانید محتوا را در کانال‌های شخصی خودتان نیز منتشر کنید یا از طریق کانال‌های انتشار دیگر، محتوا را بازنشر دهید. محتوای شما (چه به صورت مستقیم چه به صورت بازنشر)، لینکی به فروشگاه شما خواهد داشت.

۳. تبلیغات قبل از معرفی

استراتژی‌های بازاریابی ویروسی عموما فاز قبل از معرفی را از قلم می‌اندازند. یکی از ساده‌ترین راه‌های تضمین اجرای موفق کمپین بازاریابی ویروسی این است که قبل از معرفی محصول و اجرا کردن کمپین بازاریابی آن، با ایجاد صحبت‌هایی پیرامون محصول در فضاهایی که مخاطب وجود دارد، زمینه را برای اجرای کمپین آماده کنید. نقشه‌ای آماده کنید که همکارانتان در زمان‌های مناسبی مکالمه را شروع کنند. حتی همراه کردن شعبات متفاوت و شرکت‌های مرتبط نیز می‌تواند کمپین را معرفی کند و مسئله را هر چه بیشتر به گوش افراد مختلف برساند. این کار چه دستاوردی برای شما دارد؟ باعث می‌شود افراد بیشتری درباره محصول صحبت کنند و همچنین نگاه‌ها را به سمت کمپین شما برمی‌گرداند و باعث می‌شود کمپین قوی‌تر آغاز شود و برای رسیدن به نقطه اوجش، هزینه کم‌تری انجام شود. مرحله قبل از معرفی بسیار اهمیت دارد چرا که می‌تواند از زمان رونمایی از یک تیزر تا اجرای کمپین بازاریابی ویروسی با استفاده از محتوا، شبکه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد.

تبلیغات قبل از معرفی شامل موارد زیر می‌شود:

برگزاری مسابقه – مسابقه‌ای طراحی کنید و جایزه آن را طوری انتخاب کنید که با آن انگیزه مشارکت کردن را در دنبال‌کنندگان‌تان ایجاد کنید. این مسابقه را در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کنید (به طوری که بر روی برند شما تأکید داشته باشد). می‌توانید برنده مسابقه را همزمان با معرفی محصول اعلام کنید تا میزان مشارکت‌کنندگان در مسابقه و بازدیدکنندگان از ویدیو را بزرگ‌تر جلوه دهید.

نسخه دمو رایگان – به مشاورین و یا افراد عمومی دسترسی به نسخه آزمایشی رایگان محصول را بدهید تا بتوانند قبل از معرفی از آن استفاده کنند. در آن‌ها انگیزه صحبت کردن در مورد تجربیاتشان را ایجاد کنید تا در شبکه‌های اجتماعی و دایره افرادی که در آن فضا می‌شناسند، درباره محصول شما صحبت کنند.

تبلیغات تیزری کوچک – تبلیغات تیزری کوچکی را در شبکه‌های اجتماعی خود ارسال کنید تا توجه افراد مختلف به سمت محصول جلب شود. صحبت کردن در مورد جنبه‌های مختلف محصول و راه‌هایی که می‌تواند به مشتری در حل مشکلاتش کمک کنید یکی از بهترین راه‌ها برای علاقه‌مند کردن مشتری است. بلاگ‌های معروف منتشرکننده محتوا را شناسایی کنید و برای آن‌ها در مورد محصول خود مقاله یا یادداشت بنویسید. درباره ویژگی‌ها صحبت کنید و زمان رونمایی را نیز مشخص کنید، آمارهای کلیدی بدهید تا مردم جذب محصول شما شوند.

آزمایش اولیه – اینفلوئنسرهای مشهور را پیدا کنید و تشویق‌شان کنید تا از محصول اولیه شما استفاده کنند و درباره آن نقد و بررسی بنویسند. مهم است که این اتفاق قبل از ورود محصول شما به بازار رخ بدهد. دنبال‌کنندگان این افراد، اطلاعاتی که از سمت آن‌ها به دست می‌آید را به عنوان اطلاعاتی که حسی بسیار عالی منتقل می‌کند دسته‌بندی می‌کنند و میل به داشتن اطلاعات بیشتر پیدا می‌کنند. بعد از این مرحله، مطمئن شوید که تمام مشکلات موجود رفع شود و سپس محصول روانه بازار شود.

هشتگ‌های برند – هشتگ‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای شناساندن برند شما هستند؛ هر چه تعداد افرادی که از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند بیشتر باشد، میزان ترند شدن برند شما در فضای مجازی بیشتر خواهد بود. هر چه تعداد افراد بیشتری این هشتگ را ببینند، دانش افراد نسبت به برند شما بیشتر خواهد شد.

زمانی که تمام این کارها را انجام بدهید، می‌توانید با خیال راحت منتظر معرفی محصول باشید؛ چرا که یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق پیش از معرفی محصول آغاز می‌شود.

۴. تبلیغ

مهم‌ترین بخش هر کمپین بازاریابی ویروسی، تبلیغ کردن محتوایی است که قابلیت ویروسی شدن داشته باشد. بعضی از محتواها به صورت طبیعی ویروسی می‌شوند ولی بعضی دیگر برای پخش شدن نیاز به تبلیغ دارند.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بسیاری از پلتفرم‌ها الگوریتم خاصی برای مشخص کردن نوع محتوایی که ویروسی می‌شود دارند. در بسیاری موارد این الگوریتم‌ها میزان engagement که محتوا از طرف مخاطب دریافت می‌کند را در مدت زمانی مشخص بررسی می‌کنند. فرض کنید محتوایی که قصد داشتید به صورت ویروسی پخش شود، یک ویدیو در یوتویوب بوده است؛ ویدیو شما شانس ویروسی شدن را زمانی دارد که:

  • افراد زیادی در ۲۴ ساعت اول، با محتوای شما تعامل (بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری و کامنت) داشته باشند.
  • افراد زیادی در مدتی کوتاه (بدون در نظر گرفتن مدت زمان انتشار) با ویدیو تعامل داشته باشند.

برای اینکه از ویروسی شدن محتوا اطمینان خاطر پیدا کنید، حتما بیشترین تلاش برای تبلیغ را دقیقا بعد از انتشار محتوا در کانال‌های انتشار انجام دهید. این کار می‌تواند آمار شما را زمانی که می‌خواهید از الگوریتم‌ها استفاده کنید تازه و واقعی نگه دارد. از زمان شروع تبلیغ، فقط لازم است بیشترین میزان تعامل با محتوای شما اتفاق بیفتد تا به مقدار بازدید بالا برسد.

ساختن یک چک‌لیست قبل از شروع روز اصلی (روز شروع تبلیغ) می‌تواند باعث بهبود کیفیت فرآیند کاری شما شود. چک‌لیست شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی – محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مربوط به برند خودتان با مرتبط‌ترین هشتگ‌ها منتشر کنید.
  • مشارکت کارمندان – کارمندان را تشویق کنید که محتوایی که منتشر کرده‌اید را در شبکه‌های اجتماعی خود بازنشر دهند.
  • بازاریابی ایمیلی – ایمیلی حاوی محتوایی که منتشر کرده‌اید برای دیتابیس مشتریان ارسال کنید.
  • همکاری با اینفلوئنسرها – با محبوب‌ترین افراد در صنعت خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را ترغیب کنید که محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر کنند.
  • تبلیغات پولی – با استفاده از تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی، به تعداد مخاطب مورد نظر دسترسی پیدا کنید.
  • گروه‌ها و فروم‌ها – در گروه‌های مختلف، فروم‌‌ها، شبکه‌‌های پرسش و پاسخ فعال شوید تا محتوایتان بتواند مقدار بازدید بیشتری به دست بیاورد.

کسب و کارهایی که با مقدار مخاطب بیشتری کمپین خود را شروع می‌کنند احتمال اینکه محتوای ویروسی داشته باشند بالاتر است؛ چرا که مخاطبان با سرعت زیادی باعث رشد کردن و پخش شدن محتوا می‌شود. همچنین نیازی به تبلیغات پولی نیز ندارند. اما کسب و کارهایی که با مقدار مخاطب کم‌تری شروع می‌کنند احتمالا باید برای تبلیغات هزینه کنند تا به محوایشان به مقدار بازدید مورد نظر دست پیدا کند.

۵. دنبال کردن کمپین

دشوار است که بگوییم یک کمپین بازاریابی چه زمانی واقعا موفق بوده است اما با کمپین‌های بازاریابی ویروسی این کار ساده شده است. اگر ترافیک بسیار بالا و انتشار رایگان زیادی برای وبسایت خود به دست آوردید ولی هدف کمپین شما فروش بیشتر محصول بوده است پس موفقیت این کمپین زیر سوال می‌رود. امروزه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و شاخص‌های اندازه‌گیری موفقیت در دپارتمان‌های بازاریابی بسیار اهمیت دارند و مشخص کردن آن‌ها باید در مرحله برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد. دنبال کردن و بررسی کردن آمار این شاخص‌ها در روزهای بعد از اجرای کمپین، می‌تواند به درک بهتر میزان موفقیت کمپین کمک کند. این کار می‌تواند به شما در بهینه کردن کارها در زمان حال کمک کند تا بتوانید بیشترین بهره را از تلاش‌های خود بگیرید.

انواع بازاریابی ویروسی

راه‌های زیادی از منظر بازاریابی برای ویروسی شدن وجود دارد. هیچ تکنیک بازاریابی ویروسی وجود ندارد که برای همه صنایع قابل استفاده باشد؛ به همین دلیل داشتن روش‌های مختلف برای استفاده از بازاریابی ویروسی اهمیت زیادی دارد. ویدیوها محبوب‌ترین راه برای بازاریابی ویروسی هستند ولی پست‌های شبکه‌های اجتماعی، نتایج موتور جستجو، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و حتی تبلیغات تلویزیونی توانسته‌اند محتوای ویروسی خوبی (چه با هدف و چه تصادفی) برای مدیران کسب و کارها بسازند. انواع مختلفی برای بازاریابی ویروسی وجود دارند ولی می‌توان آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد: محتواهایی که توسط کسب و کار در مورد یکی از محصولاتشان ساخته شده است، محتوایی که توسط دیگران برای یک محصول شرکت ساخته شده است و محتوایی که شرکت بابت تولید آن به اینفلوئنسر پول داده است. در بخش زیر ما درباره انواع بازاریابی ویروسی صحبت می‌کنیم تا دامنه استراتژی‌های مختلف آن مشخص شود:

#۱ محتوای ویدیویی ویروسی

محتوای ویروسی از راه‌های مختلفی مردم را درگیر می‌کند؛ این راه‌ها بستگی به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنند دارد. برای مثال کاربران یوتیوب می‌توانند از بخش Trending Videos استفاده کنند. بر اساس مطلبی که در بخش Help یوتیوب منتشر شده است، این پلتفرم فاکتورهایی از قبیل تعداد بازدید ویدیو، نرخ رشد در بازدید ویدیو، مبدأ بیشترین بازدیدها (برای مثال بازدیدها بیشتر از طریق سرچ هستند یا ویدیو در بلاگ سایت قرار گرفته است) و زمان انتشار ویدیو را ارزیابی می‌کند.

محتوای ویدیویی بازاریابی ویروسی

با این حال این فاکتورها تنها فاکتورهایی نیستند که یوتیوب برای بررسی میزان محبوبیت آن‌ها بررسی می‌کند. یوتیوب اطلاعات تعاملی دیگری از قبل لایک، کامنت و مهم‌تر از همه مدت زمانی که مخاطب ویدیو را تماشا کرده است را نیز در نظر می‌گیرد. آن‌ها همچنین می‌گویند: «ویدیویی که بیشتری بازدید را دارد ممکن است در رتبه اول قرار نگیرد و حتی پایین‌تر از یک ویدیو با بازدید کم‌تر نیز قرار بگیرد».

محتوای ویدیویی ویروسی

#۲ محتوای شبکه‌های اجتماعی ویروسی

پلتفرم ویدیویی فیسبوک به کاربران محبوب‌ترین محتواها را در حوزه علایق شخصی و عمومی در بخش ویدیو یا اخبار نمایش می‌دهد.

محتوای شبکه‌های اجتماعی ویروسی

الگوریتم فیسبوک انواع محتواهایی که یک کاربر مشاهده می‌کند را بررسی می‌کند. بر اساس گفته فیسبوک، هدف این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۸، نمایش هر چه کم‌تر پست‌های عمومی مثل تبلیغات برندها و یا کسب و کارها است. این کار باعث کم‌تر شدن محتواهای ویروسی از طرف کسب و کارها و افزایش محتوای شخصی مختلف است. البته زمانی که یک محتوا در فضای فیسبوک خیلی داغ شود، الگوریتم‌های فیسبوک نیز توجه زیادی به آن نشان خواهند داد.

محتوای ویروسی در فیسبوک

اینستاگرام که مالک آن فیسبوک است، از الگوریتم مشابهی برای مشخص کردن محتواهای به روز و داغ استفاده می‌کند. این مطالب در بخش Explore و یا News Feed نمایش داده می‌شوند. کسب و کارهای کوچک در اینستاگرام (در مقایسه با فیسبوک) قابلیت بیشتری برای ویروسی شدن دارند؛ هرچند منتشرکنندگان و اشخاص ممکن است در آن فضا نیز رهبری را به دست بگیرند.

#۳ محتوای واقعی ویروسی

محتوای ویروسی ترافیک ورودی به سایت را فقط از طریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد نمی‌کند. این نوع کمپین‌ها می‌توانند پای شما را در نتایج موتورهای جستجو نیز باز کنند. برای مثال اگر نمی‌توانید در نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک سایت دیگر که قابلیت حضور در رتبه‌های بالا را دارد، محصول خود را معرفی و تبلیغ کنید. الگوریتم‌های گوگل بر روی تنوع محتوا، تازه بودن آن، میزان ارتباط با جستجوی انجام شده و اصالت محتوا تمرکز دارند.

از این رو وجود یک لینک به فروشگاه آنلاین شما از طرف یک سایت پر بازدید می‌تواند تعداد زیادی ترافیک ورودی به سایت مرتبط ایجاد کند.

بازاریابی ویروسی

#۴ بازاریابی ایمیلی ویروسی

کمپین‌های ایمیلی که می‌توانند حسی در مخاطب ایجاد کنند برای ویروسی شدن بهترین گزینه هستند. خلق محتواهایی که مخاطبین شما به آن‌ها اهمیت می‌دهند و به آن‌ها ارتباط دارد چیزهایی هستند که می‌تواند به ویروسی شدن محتوای شما کمک کند. در دنیایی که ۲۰% افراد ایمیل‌هایی که از طرف خبرنامه‌ها ارسال می‌شوند را باز می‌کنند، انتخاب صحیح بخش مخاطبین و ایجاد CTAهای مناسب برای جلوگیری از گیج شدن مخاطب، اهمیت بسیار زیادی دارد.

نتیجه‌گیری

کمپین بازاریابی ویروسی، در صورتی که به درستی انجام شود، می‌تواند توجه و علاقه زیادی نسبت به کسب و کار و محصول ایجاد کند. زمانی که محتوایی تولید می‌کنید که می‌دانید مخاطبتان از آن لذت خواهد برد، در حقیقت قدرت بازاریابی دهانی را در مخاطبان خود بالا برده‌اید. یا حداقل نام کسب و کار شما را در ذهن کسانی که قصد خرید محصولاتی مشابه آن چه تولید می‌کنید در آینده را دارند، هک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
oberlo
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *