اخبار استارتاپی

بی نیازی ایران از واردات دارو با توانمندی دانش بنیان و استارتاپی

دانش‌بنیان ها و استارتاپی ها با نوآوری و پای میدان آمدن بخش خصوصی، کشور را در مسیری قرار داده‌است که 97 درصد نیازهای دارویی کشور در داخل تأمین می‌شود.

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در همایش توانمندی های چهل ساله صنعت دارویی ایران حضور یافت.

ستاری در این مراسم که با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا دارو و جمعی از فعالان حوزه سلامت با هدف معرفی توانمندی های صنعت داروسازی ایران برگزار شد، گفت: ایران امروز در مسیری حرکت می کند که کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ هایش نیازهای دارویی کشور را تامین می کند و بی نیازی کامل از واردات را استارت زده است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، باید به این باور برسیم پژوهشی که رنگی از پول دولتی به رخسار دارد راه به جایی نخواهد برد و دست مردم از عایدات آن کوتاه خواهد بود.

ستاری، راه چاره کارآمدی پژوهش را به میدان آمدن بخش خصوصی دانست و گفت: پژوهشی برنده است که میزبان سرمایه گذاری بخش خصوصی است. چرا که این بخش بهتر از دولت نیاز جامعه و اولویت های سرمایه گذاری را می داند. پژوهشگاه هایی که طی سالیان گذشته صرفا با اتکا به بودجه دولت قد علم کرده اند اکنون باید پاسخگو باشند و دستاوردهایی که برای مردم جامعه کارآمد بوده نمایش دهند.

ستاری از ضرورت تغییر فرهنگ و نگرش عمومی جامعه گفت و ادامه داد: باید به سویی برویم که نه تنها پژوهش، دانشگاه و جوان خلاق و تحصیلکرده چشم تمنایی به پول دولتی حاصل از درآمدهای نفتی و خام فروشی نداشته باشد. بلکه راه سعادت خود و جامعه را در نوآوری، کارآفرینی و خلق ارزش افزوده جستجو کنند.

تحول در گروی تحول

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان مبدا و مبنای این تحول فرهنگی را در گرو ایجاد یک زیست بوم مساعد برای جوان خلاق و کارآفرین دانست و گفت: باید به این باور برسیم که آدم ها ارزشمندتر از دارایی های نهفته در زمین هستند. اگر می خواهیم محصولی کارآمد به دست مردم برسانیم و نیازی از نیازهای جامعه را برطرف کنیم باید محیطی مساعد و سازگار با نوآوری های جوانان خلاق و کارآفرین فراهم کنیم.

ستاری با تاکید بر حرکت پژوهشگاه ها به سوی محصول محوری عنوان کرد: پژوهشگاه های ما باید در اندیشه تعریف یک سناریوی خروج برای پژوهشگران خود باشند و آنها را به سمتی رهنمون کنند که پژوهش هایشان را در قالب محصول یا خدمت شرکت های دانش بنیان و استارتاپی به بازار برسانند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، طلیعه این راه برای فرهنگسازی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را حمایت از شتابدهنده ها و دیگر اجزای زنجیره زیست بوم دانست و گفت: توسعه شتابدهنده های حوزه دارویی و زیست فناوری اکنون تحول آفرین شده است به طوری که تنها یک نمونه از این شتابدهنده ها با پرورش دادن و حمایت از ۱۸ شرکت دانش بنیان داروهایی به بازار عرضه می کند که واردات آنها بالغ بر ۶۰ میلیون دلار هزینه روی دوش کشور گذاشته است. باید این راه و روش که موجب می شود تحولی این چنینی صرفا توسط یک شتابدهنده در سپهر صنعت دارویی کشور رخ دهد الگوسازی شود.

به اعتقاد رییس ستاد توسعه زیست فناوری، هنر دولت در این است که محیط را برای فعالان حوزه دانش بنیان مساعد کند و باید به ازای هر میزان هزینه دولت در پژوهش ده ها برابر آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و تامین شود.

در مسیر تأمین ۱۰۰ درصدی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به توانمندی تامین ۹۷ درصدی نیاز دارویی کشور به دست فناوران داخلی و با تولید محصولات ایران ساخت گفت: تولید ۶۰ دارو و ۸ واکسن با کاربرد انسانی و دامی کار را آغاز کردیم. در همکاری نخست با سازمان غذا و دارو بالغ بر ۱۰۰ قلم ماده موثره دارویی و دارو به وارداتی ارزش ۳۰۰ میلیون دلار توسط فناوران کشور وارد بازار می شود. همچنین در مرحله جدید که میزان این تولیدات نیز تا ۳۵۰ میلیون دلار ارزش وارداتی دارد تقریبا از واردات دارویی بی نیاز خواهیم شد.

ستاری با تاکید بر توجه به زنجیره سلامت غذایی گفت: باید به طور جدی روی حوزه غذا کار کنیم و گام هایی که توسط وزارت بهداشت در ایجاد آزمایشگاه های ارزیابی این حوزه ایجاد شد باید به کمک تکمیل دیگر حلقه های این زنجیره ادامه پیدا کند.

وی همچنین علوم شناختی را یکی از حوزه های توانمند و مستحکم در کمک به ارتقای سلامت دانست و گفت: علوم و فناوری های شناختی حوزه ای گسترده و دارای دربرگیرندگی بالایی است که پیوند آن با حوزه بهداشت و پزشکی ارتقای سلامت را به همراه دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دشمن مشترک فعالان دانش‌ بنیان، پژوهشگران و استارتاپی ها را فرهنگ سیطره گسترده نفتی دانست و گفت: ساکنان این زیست‌بوم در یک میدان و جبهه مبارزه‌ می‌کنند و رویاروی فرهنگ ریشه دوانده و با سابقه وابستگی به درآمدهای نفتی ایستاده‌اند؛ بخش سنتی و بروکراتیک اما در صورت پیشه کردن راه مبارزه مقابل این زیست‌بوم، مغلوب است و باید راه ماندگاری اش را در حمایت و همراهی آنان جست و جو کند.

تقدیر از فعالان صنعت دارویی و رونمایی از یک دستارود مکتوب

همچنین در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان غذا و دارو کتاب «تاریخچه صنعت داروسازی ایران و جهان» رونمایی شد. این کتاب به قلم کمال لطفی احمدی و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تألیف شده است.

فعالان دانش‌بنیان و فناور حوزه سلامت و دارویی کشور، لوح تقدیری و جوایزشان را به پاس تلاش مجاهدت در خودکفایی و توانمندی صنعت سلامت کشور از دستان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
بنیاد ملی نخبگان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *