اخبار استارتاپی

تضمین پیشتازی استقلال اقتصادی کشور توسط شرکت های دانش بنیان

تمدید تحریم‌ها در سالی که گذشت موجب بروز اهمیت نقش و پیشتازی شرکت های دانش بنیان در تامین عمده اقلام تحریمی در کشور و تضمین استقلال اقتصاد کشور شد.

رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت شرکت های دانش بنیان گفت : طی یکسال گذشته و با تمدید تحریم ها، کشور در زمینه تامین اقلام تحریمی با چالش ها و مشکلاتی مواجه شد اما با توجه به فعالیت های دانش محور شرکت ها و تکیه بر دانش بومی متخصصان داخلی، شرکت های دانش بنیان در رفع برخی از این نیازها پیشتاز شدند.

محمد صاحبکار خراسانی ادامه داد: باید توجه داشت که اعمال تحریم های جدید و فشارهای ناشی از آن موجب می شود تا نقش تاثیرگذار شرکت های دانش بنیان پررنگ تر شده و این شرکت ها بازیگران نقش اول اجرای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات و اقلام تحریمی شوند .

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری با اشاره به اینکه یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری حمایت از شرکت های دانش بنیان است، گفت: از سال ۹۲ که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اجرایی شد و با شروع حمایت از شرکت های دانش بنیان چشم انداز روشنی را برای آنها ایجاد کرده است .

شناسایی ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان همچنین با اشاره به اینکه شناسایی و حمایت از شرکت های دانش بنیان اقدام ارزشمندی بود گفت : تاکنون بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان شناسایی شده است به طوری که شناسایی این تعداد شرکت های دانش بنیان به عنوان مجموعه های توانمند و برتر کار بسیار ارزشمندی بود.

صاحبکار ادامه داد: مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان با همکاری سایر دستگاهها نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی، وزارت صنعت معدن و تجارت و شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به کار گرفته است که این تلاشها منجر به اجرای انواع برنامه های حمایتی مانند: معافیت های مالیاتی، معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادهای تامین اجتماعی، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت های دانش بنیان و فناور و بیش از ۱۱۰ برنامه دیگر شده است.

معافیت های بیمه‌ای برای دانش بنیان ها

صاحبکار به انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی در خردادماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه بر این مبنا منعقد شد که شرکت‌های دانش بنیان با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شمول پرداخت حق بیمه قراردادها معاف هستند.

همچنین برای متمرکز شدن خدمات اجرایی این تفاهم‌نامه دو شعبه تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان در ادامه گفت: بر اساس این تفاهم نامه، حق بیمه قراردادهای دانش بنیان برای شرکت های دانش بنیان صفر می شود و بدون پرداخت ضریب، این شرکت‌ها می توانند مفاصاحساب دریافت کنند.

صاحبکار از تعامل مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از اقدامات خوب این مرکز در سالی که گذشت یاد کرد و گفت: ایجاد بستر مناسب برای حمایت از شرکت ها در حوزه تامین اجتماعی و تعامل با این سازمان یکی از تاثیرگذارترین اقدامات این مرکز درسال ۹۷ بوده است.

حمایت از سربازان فناور

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان درباره استفاده از امریه سربازی برای شرکت ها گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری، افراد فعال در شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند سربازی خود را به صورت تخصصی در راستای فعالیتشان در شرکت دانش‌بنیان سپری کنند و در نهایت کارت پایان خدمت دریافت کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در ادامه گفت: در اواخر سال ۹۶، بر مبنای تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفت، نخبگان فناور میتوانند در شرکت های دانش بنیان به صورت امریه یا پروژه جایگزین خدمت نظام وظیفه خود را سپری کنند. البته پیش از این نیز انجام پروژه جایگزین خدمت در دستگاه های دفاعی و کشوری برای افراد کلیدی شرکت های دانش بنیان فعال بوده است.

تامین اقلام تحریمی توسط دانش بنیان ها در سال آینده

صاحبکار همچنین برای توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان درجهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و رسیدن به خودکفایی درتولید اقلام تحریمی ابراز امیدواری کرد و گفت: چشم انداز فعالیت های مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان در سال آینده پیگیری مسائل راهبردی و تهیه اقلام کاربردی است و ما درنظر داریم تا با حمایت از تولیدات دانش بنیان ها بتوانیم در تامین اقلام راهبردی تاثیرگذار شویم و زنجیره های فعالیت و کسب و کار در کشور را توسعه دهیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *