ایده های استارتاپیمقالات بازاریابی و تبلیغات

نیچ مارکتینگ ( Niche Marketing ) چیست؟

مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ و آشنایی با نمونه های موفق آن در دنیا

لیمو HR

نیچ مارکتینگ ایده های بازاریابی بزرگ و گسترده را رها می کند و فقط بر روی برآورده کردن نیازهای خاص یک عده تمرکز می کند. به صورت ایده آل، نیاز خاص آن عده از طریق هیچ راه و گزینه دیگری تأمین نمی شود. نیچ مارکتینگ می تواند به سادگی گروه های کوچک فرهنگی، فیلسوف ها، سیاست مداران، مکان ها و به طور کلی هر گروهی که از جامعه جاری جدا است را هدف قرار دهد.

در مورد بازار نیچ (بازار گوشه، بازار هدف) می‌توان گفت که این بازار یک زیرمجموعه از یک بازار بزرگ است. فرض کنید یک بازار بزرگ را هدف قرار می‌دهید و کسب و کار خود را راه‌ اندازی می‌کنید. اما بعد از گذشت مدتی، مخاطبینی که محصول شما را دوست ندارند را کنار گذاشته و فقط گروه مشتریان کوچکی را هدف قرار می‌دهید. اگر محصولی که به این گروه کوچک ارائه می‌دهید از جای دیگری قابل دریافت و تهیه نیست، پس با بازاریابی صحیح و ارسال پیام صحیح، می‌توانید تا مدت طولانی آن‌ها را داشته باشید.

دلایل اهمیت نیچ مارکتینگ

برای هر کسب و کاری که کوچک‌تر از سطح چند ملیتی است، نیچ مارکتینگ راهی است برای ایجاد تفاوت بین فروش متوسط و رشد چشم‌گیر. مزایای زیادی در به کار گیری این استراتژی بازاریابی وجود دارد:

رقابت مستقیم کم‌تر

این مورد بزرگ‌ترین و قابل مشاهده‌ترین مزیت نیچ مارکتینگ است. این موضوع خصوصا در حوزه‌هایی مهم است که بازیگران جهانی دارد؛ چرا که شما یک یا چند گروه با تمرکز عمده را هدف قرار می‌دهید.

شناسایی هدف آسان

به دلیل این که قصد تمرکز بر روی گروه کوچکی از افراد را دارید شناسایی آن‌ها آسان است.

شناخته شدن به عنوان یک متخصص

اگر شرکت شما تنها شرکتی باشد که برای افراد چپ دست ابزار حرفه‌ای کامپیوتر ارائه می‌دهد شانس این را دارید که به سرعت به عنوان یک اسم قابل اعتماد شناخته شوید.

بازاریابی دهان به دهان عالی

به محض این که وارد بازار شدید و تمرکز کاری‌تان مشخص شد، نام شما در بازار هدفی که در آن فعالیت می‌کنید می‌پیچد. هر چقدر بهتر آن‌ها را هدف قرار دهید، این اتفاق سریع‌تر رخ می‌دهد.

افزایش وفاداری مشتری

در بسیاری حوزه‌ها، خصوصا در حوزه‌هایی که نمی‌توانند به سادگی محصول یا خدمتی که برای‌شان مناسب است را پیدا کنند، مشتریان وفاداری کمی دارند. اگر آن‌ها متوجه این موضوع بشوند که شما نیازهای آن‌ها را درک می‌کنید، میزان وفاداری‌شان افزایش پیدا خواهد کرد.

رشد بهتر

دست‌یابی موفق به جوان‌ترین و بزرگ‌ترین بخش خریداران نیاز به این دارد که به نیازهایشان توجه شود. با استفاده از نیچ مارکتینگ می‌توان به این بخش خریداران دست پیدا کرد و رشد بهتری داشت.

یک شبکه امن

هر زمان که بازار گوشه وجود داشته باشد، شما هم مشتری دارید. این موضوع امنیت کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

اینطور به قضیه نگاه کنید: بیش از ۷ میلیارد نفر در جهان وجود دارد که ممکن است وب‌سایت شما را ببیند. به چه تعداد از آن‌ها به عنوان مشتری نیاز دارید تا رشد کنید؟ چند هزار نفر؟ حتی یک شرکت بزرگ نیز با یک میلیون مشتری خوشحال خواهد بود.

نمونه‌هایی از نیچ مارکتینگ

غیرممکن است که یک شخص بتواند به شما بگوید بازار گوشه مناسب برای کسب و کاری که دارید کدام است. با این حال می‌توانیم چند نمونه از نیچ مارکتینگ را بررسی کنیم تا بهتر درک کنید که چطور کار می‌کند.

اسباب‌بازی‌های چوبی ورمونت

گاهی اوقات یک شرکت فقط با انجام کاری که به بهترین شکل آن را انجام می‌دهد می‌تواند یک بازار گوشه پیدا کند.

با یک اسم خوب و یک وب‌سایت که از سال ۱۹۹۰ فعال است، شرکت اسباب‌بازی‌های چوبی ورمونت به قدری موفق بوده است که گاهی در ایام تعطیلات توانایی برآورده کردن نیاز مشتریان را ندارد.

در بین ترس‌ها و نگرانی‌های والدین درباره زندگی کودکانشان، خطر اسباب‌بازی‌های برقی، نگرانی‌های حریم شخصی و موارد محیطی و همچنین نوستالژی‌های قدیمی، تقاضای بسیار زیادی برای اسباب‌بازی‌های چوبی دست‌ساز وجود دارد.

نیچ مارکتینگ در اسبا ‌بازی های چوبی ورمونت

مسئولان این شرکت همچنین از تغییرات مشتریان آگاه هستند و محصولات را مطابق میل آن‌ها تغییر می‌دهند. سال گذشته این شرکت تصمیم گرفت که از هیچ گونه وسیله دست‌ساخته انسان در اسباب‌بازی‌ها استفاده نکند و فقط از مواد طبیعی بهره ببرد. این تصمیم توانست نظر بسیاری از طرفداران محیط زیست را به خود جلب کند.

فروشگاه Lefty’s Left-Handed

پیش‌تر درباره تخصص در حوزه تولید ابزار آلات کامپیوتری برای افراد چپ‌دست صحبت کردیم.

افراد چپ‌دست به سختی ۱۰% از جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند. به همین خاطر می‌توانند بازار خوبی ایجاد کنند. در مقیاس جهانی تعداد افراد چپ‌دست خیلی زیاد است و فروشگاه Lefty’s Left-Handed توانسته از آن‌ها برای ایجاد یک بازار خوب استفاده کند.

نیچ مارکتینگ در فروشگاه Lefty's Left-Handed

با داشتن یک مجموعه خوب از تمام محصولات مناسب چپ‌دست‌ها، از این شرکت می‌توان به عنوان نمونه‌ای بسیار موفق از شرکتی که توانسته یک بازار گوشه که خیلی افراد آن را نادیده گرفته‌اند یاد کرد.

Chik-Fil-A

این رستوران زنجیره‌ای فست‌فود سیاست‌های خود را بسیار متعصبانه طراحی کرده است. رستوران‌ها در روز یکشنبه به سنت مسیحیان تعطیل هستند و از این قبیل تعصبات خاص که در رستوران‌های مختلف به چشم می‌خورند.

با وجود این سیاست‌ها، این زنجیره رستوران توسط بسیاری سازمان‌ها و افراد تحریم شده و از این راه توانسته دلسوزی و هم‌دردی بسیاری افراد را به خود جلب کند و طرفداران زیادی هم داشته باشد. زمانی که یک شرکت بتواند به درستی یک بازار گوشه را پیدا کند این اتفاق رخ می‌دهد.

  • Powell’s Books

Powell’s Books خودش را به عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی مستقل دنیا معرفی می‌کند. همچنین CNN این کتاب‌فروشی را به عنوان یکی از «باحال‌ترین» کتاب‌فروشی‌های جهان معرفی کرده است.

این مجموعه همچنین به عنوان یکی از پیشروان آنلاین از سال ۱۹۹۳ بوده است؛ زمانی که دنیای وب هنوز موضوع خیلی جدی نبوده است. آن‌ها علاوه بر کسب و کار فیزیکی‌ای که در پرتلند دارند، فروشگاه‌های آنلاین زیادی نیز دارند.

نیچ مارکتینگ در Powell's Books

با وجود این که آن‌ها در سال‌های گذشته به دلیل شیب نزولی صنعت چاپ قدم‌هایی رو به عقب داشته‌اند اما توانسته‌اند بهتر از خیلی از کتاب‌فروشی‌های دیگر پیشرفت کنند. این مجموعه با حال و هوایی که دارد همچنان پیشرفت می‌کند و رقبایی که از راه می‌رسند را کنار می‌زند.

Nihilist Arby’s

در آخر نگاهی می‌اندازیم به یکی از مشهورترین ضدتبلیغ‌های حال حاضر جهان. این کار تبلیغ کردن نیست چرا که سازنده آن هیچ کاری با برند ندارد.

پست کردن چیزهایی که اکثر شرکت‌ها از آن می‌ترسند و مطمئنا به تهدیدهای قانونی کشیده می‌شود.

Nihilist Arbys به عنوان یک پدیده بین افراد جوان شناخته می‌شود و همین مورد موجب افزایش محبوبیت برند آن‌ها شده است.

چیزی که مشخص شده این است که بازاریابان این شرکت متوجه این موضوع نشده‌اند که باید برای دست‌یابی به جوانان به زبان آن‌ها صحبت کنند؛ حتی اگر این زبان کاملا در مقابل زبانی باشد که سازمان‌ها با آن صحبت می‌کنند.

تا اینجا درباره پایه‌های نیچ مارکتینگ صحبت کرده‌ایم. اما حالا لازم است به چند سوال پاسخ دهیم:

چه چیزی نیچ مارکتینگ را از بازاریابی مجادله‌ای مجزا می‌کند؟

ممکن است بین این دو روز بازاریابی نقاطی باشد که در آن هم‌پوشانی وجود داشته باشد. با این حال تفاوت کلیدی که بین این دو وجود دارد شبیه به تفاوتی است که بین یک شیوه زندگی و یک مد زودگذر وجود دارد.

بازاریابی مجادله‌ای هیچ برنامه بلندمدتی ندارد. یک رشد کوتاه است که رسیدن به یک هدف را در برنامه قرار می‌دهد. نیچ مارکتینگ یعنی انتخاب یک گروه و همکاری با آن‌ها در مدت زمانی طولانی و فقط تغییرات عمده در مشتریان و بازار می‌تواند در آن خللی ایجاد کند.

مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ و آشنایی با نمونه های موفق آن در دنیا

اگر بازار گوشه گسترش و یا تغییر پیدا کند چه می‌شود؟

قبل از به کار گیری استراتژی نیچ مارکتینگ لازم است به نکات زیر توجه کنید:

در ابتدا ممکن است حس کنید که محدود هستید. اما در نظر داشته باشید هر بازار گوشه کوچکی به سادگی می‌تواند رشد کند.

جغرافیایی فکر کنید. اگر توانستید تمام افراد چپ‌دست حرفه‌ای در حوزه کامپیوتر در آمریکا را جذب کردید، بر روی بازار کانادا یا آسیا یا اروپا تمرکز کنید. همچنین امکان این وجود دارد که هسته مرکزی بازار گوشه را بدون ترک کردن آن حفظ کرد. تصور کنید شرکت Lefty’s بعد از بازار افراد چپ‌دست به سراغ افرادی برود که یک یا دو دست ندارند. این کار مجددا در برنامه و چشم‌انداز شرکت جای می‌گیرد؛ تولید ابزار برای افرادی که باقی شرکت‌ها آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

حرف آخر: بازار گوشه خود را پیدا کنید

به نظر ما هیچ استراتژی بهتری نسبت به نیچ مارکتینگ برای یک شرکت متوسط یافت نمی‌شود که بتواند با آن رشد کند. پتانسیل برای رشد کردن و به دست آوردن موفقیت بسیار بالا است و تا زمانی که آن بازار گوشه وجود دارد و تحقیقات درستی در آن انجام می‌شود، قدم‌های رو به عقب کمی رخ خواهد داد. خصوصا زمانی که رقیب شما یک شرکت بزرگ است که در سطح جهانی فعالیت می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۴.۶]
منبع
seopressor
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    خیلی ممنون بابت ترجمه من اصل این مقاله رو به سختی متوجه می شدم خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *