اخبار استارتاپی

برگزاری روز جهانی دختران ICT در ایران

روز جهانی دختران ICT در ایران، همزمان با کشورهای دیگر با حضور رئیس سازمان فناوری برگزار شد.

روز جهانی دختران ICT در ایران، همزمان با کشورهای دیگر با حضور رئیس سازمان فناوری برگزار شد. هدف این رویداد توانمندی سازی دختران ایران همانند سایر کشورهایی است که عضو اتحادیه جهانی مخابرات هستند. سازمان فناوری اطلاعات، با مشارکت افراد فعال در زمینه فناوری اطلاعات، کارآفرینان موفق، آموزش و پرورش و سازمان نظام صنفی این سری رویدادها را با هدف چشم اندازسازی کارآفرینی برای دختران دبیرستانی برگزار کرد.

دانش‌آموزان ۱۵ مدرسه در این برنامه‌ها مشارکت داشتند. دانش آموزان طی دوره‌هایی۳ روزه بر اساس ایده‌های خلاقانه‌ی خود، گروه‌هایی را شکل دادند و با مربیانی که برایشان در نظر گرفته شده بود مهارت آموزی را آغاز کردند. این مربیان که همگی جزو مدیران کسب و کارهای موفق و شناخته شده هستند، در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این برنامه مشارکت کردند.

صبح روز پنج شنبه در باغ کتاب دانش آموزان برگزیده این رویدادها به ارائه کارهای خود پرداختند. توانمندسازی دختران و زنان، از جمله اهداف برگزاری چنین رویدادهایی است. آشنایی آن ها با ابزارهای نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند امکان مشارکت بیشتر زنان را مهیا کند.

البته ماجرای مهارت آموزی این دختران صرفا به رویداد گذشته محدود نمی شود و در خلال رویداد«روز جهانی دختران در ICT» نیز برای آن ها در سالن اصلی پنل‌هایی تخصصی در خصوص بررسی وضعیت دختران در فاوا و فضای مجازی برگزار شد. در کنار برنامه اصلی هفت کارگاه مختلف برای دختران مقطع ابتدایی تا دبیرستان که در این رویدادها شرکت کردند، برگزار شد.

خدمات جدید سازمان فناوری اطلاعات؛ طومارنویسی دیجیتال و ثبت لوکیشن محل حادثه

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه مراسم روز دختران در ICT گفت: دو خدمت از خدمات حوزه سلامت الکترونیک و دولت الکترونیک تا یک ماه دیگر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

امیر ناظمی در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات برای پیشرفت در حوزه های مختلف افزود: ما در این رویداد از زنان توانمند حوزه کارآفرینی دعوت کردیم تا با دختران درباره آینده صحبت کنند، آینده ای که همین دختران قرار است، سازنده آن باشند.

توزیع آموزش و دانش بنا به دلایل جغرافیایی در کل کشور یکسان نیست، برخی از شهرهای کشور در حوزه های مختلف در اصطلاح «برخوردارتر» از بقیه هستند. یکی از آن حوزه‌ها، آموزش است. حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند شرایطی مهیا کند تا دانش‌آموزان یا کسانی که نیازمند آموزشند، صرفنظر از این که در چه قسمت از جغرافیای این کشور زندگی می‌کنند، به این واسطه از کیفیت آموزش مناسب برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: با استفاده از ابزار فناوری، در طرح توانمندسازی دختران دانش آموز، تعدادی از مدارس را «خواهرخوانده» اعلام کردیم تا در آن ها پلتفرم های آموزشی یکسان تدریس شود. از طرف دیگر با رایزنی یکسری محتواهای آموزشی که مدارس برخوردارتر خریداری می‌کردند، در راستای مسئولیت اجتماعی سازندگانش دریافت شد و در اختیار برخی از مدارس کم برخوردار قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات در رابطه با اقتصاد کشور گفت: هدف دوم ما در حوزه توانمند سازی، اقتصاد است. به این واسطه افرادی که در خصوص شغلی توانمند هستند، اما ابزار لازم برای فروش در دسترس‌شان نیست این امکان را پیدا می کنند که با استفاده از پلتفرم‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محصولا‌شان را به فروش برسانند و به شهرهای دیگر معرفی کنند.

ناظمی در ادامه گفت: هفته گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که متاثر کننده بود. دختری با مرکز اورژانس تماس گرفته بود و می خواست اطلاع دهد که مادرش قرص خورده و حال خوبی ندارد.  پس از آن ما به عنوان سازمان فناوری اطلاعات ایران با دوستانی در سایر حوزه‌ها مانند آتش نشانی، بهداشت و درمان، اورژانس ها و… تعامل برقرار کردیم تا سرویسی به وجود بیاید که مکان فرد تماس گیرنده در آن به نمایش گذاشته شود و به صورت اتوماتیک در اختیار آتش نشانی یا اورژانس قرار بگیردد.

ناظمی اعلام کرد این سرویس تا یک ماه دیگر آماده می‌شود و در اختیار سازمان‌های مرتبط قرار خواهد گرفت. دومین سرویسی که آن نیز تا یک ماه دیگر ارائه خواهد شد، در حیطه مطالبه‌گری عمومی است که در دنیا نیز سابقه دارد.  این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند سوالات‌شان را با هویت مشخص و صورت دیجیتالی به دست مسئول مربوطه برسانند و اگر امضا کنندگان این سوال به حد نصاب رسیدند، مسئول مربوطه به آن پاسخ بدهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در روند این فعالیتها دستگاه های دیگر چطورهمکاری کرده اند و آیا خلاهای وجود داشته یا نه، گفت: قطعا خلاهایی وجود دارد و می‌توان درباره آن گلایه کرد. قصد نداریم با این نگاه پیش برویم و احساس می‌کنم کارهای انجام شده در این مقطع، بیشتراز خلا و عدم همکاری است.

پلتفرم های حوزه آموزش، توانمندی های حوزه کسب و کار و رویدادهای کارآفرینی دختران پیش از این نیز می‌توانستند حضور داشته باشند اما انگ‌هایی که به این تیپ کارها زده می‌شود، گاهی جامعه را برای ورود به این حوزه محتاط می‌کند. همین مسئله به صورت جدی باعث کاهش مشارکت اجتماعی دستگاه‌ها می‌شود.  زمانی که مشارکت کم شود، فرصت برای رشد آسیب ها بیشتر خواهد شد. بهتر است بدون گلایه پیش برویم و نگاه مثبتی به فعالیت‌ها داشته باشیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *